آموزش و پرورش حلقه مفقوده توسعه ورزش در کشور می باشد اکثر تحقیقات صورت پذیرفته درخصوص عدم مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی بر موضوع عدم آشنایی افراد در مهارت های ورزشی صحه گذاشته اند و این عامل را یکی از کلیدی ترین دلایل عدم مشارکت افراد در فعالیت های ورزشی عنوان داشته اند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا دکترعبدالمهدی نصیرزاده در کارگاه آموزشی معلمان تربیت بدنی استان اردبیل افزود: آموزش و پرورش حلقه مفقوده توسعه ورزش در کشور می باشد اکثر تحقیقات صورت پذیرفته درخصوص عدم مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی بر موضوع عدم آشنایی افراد در مهارت های ورزشی صحه گذاشته اند و این عامل را یکی از کلیدی ترین دلایل عدم مشارکت افراد در فعالیت های ورزشی عنوان داشته اند.

عضو انجمن علمی مدیریت ورزشی کشور خاطر نشان ساخت: با نگاهی به کشورهای توسعه یافته در ورزش که میزان مشارکت آن ها در ورزش های همگانی به فراتر از مرز ۶۰درصد جمعیت کشورشان می باشد در می یابیم که آن ها همگانی کردن ورزش را از مدارس خود آغاز کرده اند برای نمونه در کشور فرانسه دانش آموزان برای ورود به مرحله بعدی نظام آموزشی از مقطع (ابتدایی به راهنمایی) باالجبار موظف به یادگیری مهارت های چهارگانه شنا (پشت ،کرال سینه ،غورباقه و پروانه ) می باشند در کشور ما چند درصد از دانش آموزان که هیچ دانشجویان ما شنا کردن بلد هستند.

استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور در ادامه با اذغان به موضوع پایین بودن سطح فرهنگ ورزشی مردم کشور مان افزود تغییر در فرهنگ بسیار سخت وزمان براست برای تغییر رفتار مردم کشور مان بایستی از تغییر دانش ونگرش مردمان کشورمان شروع کنیم که خوداین موضوع نیز از آموزش پرورش بایستی آغاز شود .

عضو کمیته مربیان اتحادیه جهانی کشتی در ادامه خاطر نشان ساخت: بایستی در مدارس ابتدایی نخبه ترین مربیان ومعلمین ورزش استخدام وبکارگرفته شوند آموزش فعالیت های ورزشی در سنین پایه نیاز به نخبه ترین ومتخصص ترین مربیان ومعلمان رادارد این در حالی است که متاسفانه در کشورمان افرادی که برای آموزش ورزش در مدارس ابتدایی درحال حاضر بکارگرفته می شوند افرادی هستند که درهیچ کجایی مدرسه توانایی کارکردن را ندارد وهیچ آشنایی نسبت به فعالیت های ورزشی ندارند وهمین امر موجب می شود دانش آموزان از شرکت در فعالیت های ورزشی و آموزش فعالیت های بدنی چندان استقبال نکنند و چرخه ارتقا فرهنگ ورزشی کشورمان در حلقه اول مسکوت بماند.

عضوهیات ریسه فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی بیان داشت: در بیست نهمین یونیورسیاد دانشجویان در کشور چین تایپه به عینه شاهد این امر بودم اکثرا دانشجویان شرکت کنند کشور فلاند و آلمان به عنوان مربیان مدارس در مدارس مناطق خود فعالیت می کردند و می گفتند یکی از سخترین مراحل استخدام در سیستم آموزشی آن کشور ها مراحل جذب در نظام آموزشی آن کشورها ست و از همه سخت تر جذب به عنوان مربیان ورزشی (معلمان ورزش مدارس ) آن کشور ها عنوان می داشتند.

مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: برای توسعه ورزش و باصطلاح افزایش مشارکت مردم کشورمان درفعالیت های ورزشی نمی توان تنها یک دستگاه را متولی این امر دانست و خاطر نشان ساخت نقش سه دستگاه وزارت آموزش وپرورش ؛وزارت علوم و ورزش و جوانان می توانند نقش اثر گذارتری نسیت به سایر دستگاه ها داشته باشند.

این پژوهشگر ورزش همگانی ادامه داد: در حال حاضر میزان مشارکت مردم کشورمان در ورزش های همگانی بیش از ۲۰ درصد عنوان گردیده است که در صورت واقعی بودن با کشورهای توسعه یافته بسیار فاصله دارد و این می طلبد مسولین با تشکیل ستادی و تقسیم وظایف بین کلیه دستگاه های اجرایی کشور با تدابیری خاص نسبت به افزایش مشارکت مردم کشور در فعالیت های ورزش گام دارند امروزه دیگر میزان مشارکت مردم یک کشور در فعالیت های بدنی یکی از شاخص های کلیدی توسعه یافتگی یک کشور لحاظ می گردد.

وی در انتها افزود: بایستی از معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش وپرورش استان اردبیل جناب آقای صاحب ،ریاست هیات ورزش دانش آموزی جناب آقای جعفری ؛ریاست هیات ورزش های همگانی استان اردبیل جناب آقای تاج مهر ؛ریاست اداره ورزش وجوانان اردبیل جناب آقای پیله و پیله ور ومدیر جوان وتوانمند برگزاری این کارگاه دانش افزایی جناب آقای انعامی تشکر ویژه داشته باشم.