۷۵ درصد معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست
۷۵ درصد معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست

سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه ۷۵ درصد  معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست، اظهار  داشت:در حال حاضر، تعداد نابینایان کشور حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می‎شود که این افراد حدود ۲۰ درصد کل معلولان جسمی حرکتی و ذهنی کشور را شامل می‎شوند.

به گزارش یوپنا به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبري  این هفته با بیان این مطلب، افزود: این در حالی است که با احتساب افراد کم بینا، این رقم به ۷۵۰ هزار نفر می رسد که به درجات مختلفی اختلال بینایی دارند.
وی تصریح کرد: متاسفانه ۷۵ درصد معابر پایتخت برای نابینایان مناسب نیست. حدود ۲۵ درصد از معابر پایتخت برای نابینایان بهسازی شده است و این وضعیت برای نابینایان دردیگر شهرها نامطلوب تر است.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراقبت‎های بازتوانی نابینایی و کم‎بینایی به دو دسته بزرگ، وسایل کم‎بینایی (اپتیکی) و غیر آن (مانند عصای سفید و خط بریل) طبقه‎بندی می‎شود و از سوی دیگر ناظر بر اقدامات بازتوانی اجتماعی و شغلی و آموزشی است، تاکید کرد: ناآگاهی بیماران و ارجاع ندادن آنان به نظام درمانی برای دریافت این خدمت و در درجات بعدی مکانیزم‎های حمایتی خانواده و جامعه و عوامل فرهنگی در کنار مسایلی همچون پوشش ناکافی بیمه‎ نیز از جمله مهمترین موانع بهره مندی و استفاده از خدمات به شمار می رود.
وی اقدامات انجام شده به منظور توانمند سازی اجتماعی و فردی افراد معلول را ناکافی دانست و گفت: براساس گزارش انجمن نابینایان، میزان بیکاری در افراد نابینا و کم بینا بیش از ۶۰ درصد برآورد شده است.
دکتر حریرچی تصریح کرد: دسترسی به خط بریل در کل کشور به دلیل کمبود مربی برای آموزش و هزینه بالای دستگاه، ضعیف و دسترسی به رایانه‎های مناسب به منظور کاربران نابینایان نیز برای نابینایان تحصیلکرده حدود ۴۰ درصد تخمین زده می‎شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به رایج بودن استفاده از قرص برنج در كشور ، به ويژه در نواحي شمالي كشوربرای نگهداري برنج و ساير غلات در انبارها و جلوگيري از تأثير مخرب آفات اشاره کرد و گفت: عواملی مانند قيمت پايين و پتانسيل سميت زايي بالا و قابل در دسترس بودن قرص برنج، سبب بروز مسموميت هاي حاد عمدي و تصادفي و در نهايت مرگ و مير مي شوند.
وی افزود:هر چند در ساليان اخير اقداماتي جهت كاهش توليد، ممنوعيت و محدوديت در فروش آنها انجام شده ولي آمار نسبتاً بالاي مسموميت هاي ناشي از اين عوامل، به ويژه در استان هاي شمالي كشور و تهران، خود، گوياي لزوم برخورد جدي تر با اين معضل است.
دکتر حریرچی اظهار داشت: در ۳۵ سال اخير، موارد زيادي از مسموميت با ميزان مرگ و مير بالای ثانويه به استفاده از قرص برنج در تمام دنیا گزارش شده است كه به جز موارد نادري از آنها كه به صورت تصادفي بوده، عمده آنها به علت خودكشي بوده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ٣٠٨ نفر بر اثر مسموم شدن با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده اند، گفت: یعنی هر روز دو نفر، که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳۰٫۵ درصد افزایش را نشان می دهد، مسموم شده اند.
دکتر حریرچی تصریح کرد: متاسفانه در سال گذشته نیز آمار فوتی های قرص برنج نسبت به سال قبل از آن با رشد ۷ درصدی مواجه بود.
مسمومیت باقرص برنج هیچ درمان و پادزهر اختصاصی ندارد 
سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه از سال ۱۳۹۰ تا اول شهریور امسال ۴ هزار و ۱۰۹ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، تاکید کرد: مسمومیت باقرص برنج هیچ درمانی ندارد و هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی فقط شامل اقدامات حمایتی است.
وی با تاکید بر اینکه اقدام اصلی، پيشگيري است، اظهار داشت: در پيشگيري از مسموميت هاي گوارشي به ويژه مسموميت هاي تصادفي در اطفال، آگاه سازي خانواده ها و هم اقدامات عمومی جهت پیشگیری از خودکشی مهم است.
دکتر حریرچی با اشاره به اینکه  تظاهر به خودکشی برای جلب توجه در تعدادی از افراد وجود دارد که متاسفانه در مورد قرص برنج در قریب به اتفاق موارد منجر به مرگ دلخراش می شود، تصریح کرد: باید اقدامات وسیع و سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج انجام شود.