مجلس دهم از نظر تعداد زنان رکورددار همه مجلس‌های بعد از انقلاب است. جدا از مینو خالقی که به شکل عجیبی بعد از پیروزی در انتخابات رد صلاحیت شد، هفده نفر از زنان توانستند وارد مجلس شورای اسلامی شوند. اما دو سال و نیم بعد از آغاز فعالیت مجلس، بعضی از این زنان موثر‌تر بودند.

مجلس دهم از نظر تعداد زنان رکورددار همه مجلس‌های بعد از انقلاب است. جدا از مینو خالقی که به شکل عجیبی بعد از پیروزی در انتخابات رد صلاحیت شد، هفده نفر از زنان توانستند وارد مجلس شورای اسلامی شوند. اما دو سال و نیم بعد از آغاز فعالیت مجلس، بعضی از این زنان موثر‌تر بودند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا پروانه سلحشوری نماینده تهران از همان روز رای گیری چهره متفاوتی از خود به نمایش گذاشت. او در گفتگو با یک رسانه خارجی از حق پوشش زنان ایرانی دفاع کرده بود. بعد از آن سلحشوری مورد انتقاد شدید رسانه‌های اصولگرا بود که نقطه اوج آن نطق او هنگام دفاع از وزیر ورزش و جوانان بود. با این حال سلحشوری با ارائه پیشنهاد همه پرسی بار دیگر بدل به چهره موثر مجلس شده است. هفته گذشته هم با گردن شکسته در خانه ملت حضور یافت و به لوایح FATF رای مثبت داد. پروانه سلحشوری در دو سال اول، ریاست فراکسیون زنان مجلس را بر عهده داشت.

فریده اولادقباد مدتی است رئیس فراکسیون زنان مجلس شده است. او به جز تلاش برای تصویب قوانین به نفع زنان، به عنوان یک معلم تلاش‌هایی را هم برای رسیدگی به وضعیت معلمان داشته است و یکی از زنان حزبی مجلس هم به شمار می‌رود و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش است و در انتخابات شورای مرکزی این حزب، رای اول را به دست آورد.

فاطمه سعیدی، اصلاح‌طلب‌ترین مواضع را بین نمایندگان مجلس دارد. او نیز شخصیتی حزبی است و عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی است و همچنین در هیات رئیسه فراکسیون امید نیز حضور دارد. حمایت‌های او از معلمان و دانشجویان، از سعیدی چهره‌ای متفاوت به خصوص در دفاع از حقوق دانشجویان ساخته است.

هاجر چنارانی نماینده نیشابور، تنها زن اصولگرای مجلس دهم است. نماینده نیشابور با اصولگرایان ارتباط نزدیکی دارد و موضع قاطع او در دفاع از مواضع اصولگرایی زبانزد است. 

 افراد دیگری هم می‌توانستند در این فهرست باشند. از جمله پروانه مافی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که در کمیسیون شوراها، تاثیر زیادی در تایید صلاحیت نامزد‌های اصلاح طلب داشت. او از نمایندگانی بود که پیگیر ماجرای استخر فرح بود.

حمیده زرآبادی، نماینده قزوین به عنوان مهمترین زن غیر تهرانی فراکسیون امید که او نیز مواضع روشنی در دفاع از حقوق زنان داشته است. او درباره کمرنگ شدن حضور اصلاح طلبان در دولت هشدار بود. زرآبادی در موضوع پرداخت‌های ارز دولتی بسیار تلاش کرد مافیای پشت پرده این موضوع را افشا کند.

سهیلا جلودارزاده عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار که گاهی زمزمه وزیر شدن او نیز شنیده شد نیز به عنوان با تجربه ترین نماینده زن مجلس، نقش مهمی در تصمیمات غیر علنی داشته است. او تلاش زیادی کرد علی ربیعی در کابینه باقی بماند.

و سرانجام فاطمه حسینی که به عنوان رئیس هیأت پارلمانی ایران در مجمع عمومی ۱۳۹ اجلاس بین المجالس IPU شرکت کرده است. فاطمه حسینی زودتر از سایر نمایندگان مجلس دچار حاشیه شد و مدتها زمان برد تا بتواند بار دیگر بدل به چهره اثرگذار مجلس باشد. فاطمه حسینی در موضوع حقوق کودکان فعالیت زیادی داشته است.

طیبه سیاوشی، ناهید تاج‌الدین، معصومه آقاپور علیشاهی، فاطمه ذوالقدر و زهرا ساعی از دیگر نمایندگان زن اصلاح طلب مجلس هستند.

سمیه محمودی و سکینه الماسی و زهرا سعیدی نیز از نمایندگان اعتدالگرا و مستقل به شمار می‌روند.