انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا؛  نقطه تغییر سیاست ترامپ
انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا؛  نقطه تغییر سیاست ترامپ

عضو اندیشکده آتلانتیک پیش بینی کرد دمکرات ها با پیروزی در مجلس نمایندگان و افزایش فشار بر ترامپ، انتخابات میاندوره ای کنگره را به نقطه تغییری در سیاست های داخلی و خارجی وی تبدیل خواهند کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، «باربارا اسلاوین» افزود: نظرسنجی ها حکایت از پیشتازی حزب دمکرات آمریکا در حداقل یکی از دو مجلس کنگره دارد و به احتمال زیاد، آنها در انتخابات ماه نوامبر (آبان)، اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود خواهند کرد.
وی احتمال دارد پس از انتخابات ماه نوامبر، رئیس جمهوری آمریکا دست به دور تازه ای از تغییرات و برکناری ها در کابینه خود بزند و ادامه داد: به دلیل شخصیت ترامپ، انتظار ثبات در کابینه وی، توهم خواهد بود.

**متیس و دیگران در لیست برکناری
اسلاوین بر ادامه تغییرات در کابینه ترامپ تاکید کرد و گفت: تعداد جابجایی ها در کابینه ترامپ به هیچ عنوان قابل قیاس با کابینه روسای جمهور پیشین نیست. بی تردید او تعداد دیگری را پس از انتخابات ماه نوامبر جابجا خواهد کرد. به نظر می رسد که جف سشنز دادستان کل در راس اخراجی ها باشد. من مطمئنم این لیست کسان دیگری را هم در برخواهد گرفت.
وی برکناری وزیر دفاع آمریکا را نیز دور از انتظار ندانست و افزود: جیمز متیس، یک ژنرال با تجربه است و خروج وی از کابینه نگران کننده خواهد بود. البته او با احتیاط عمل می کند و ترامپ هم برای او حریم قائل شده است. باید دید!

**تاثیر انتخاب کاوانا بر انتخابات
این روزنامه نگار آمریکایی در پاسخ به اینکه آیا این تغییرات پی در پی در کاخ سفید، بر موقعیت ترامپ در انتخابات نوامبر اثر منفی نگذاشته است، گفت: تاثیر خاصی بر رای دهندگان نخواهد گذاشت. کسانی که طرفدار ترامپ هستند، به این مساله توجه نمی کنند.
اسلاوین افزود: بی تردید خشم گسترده ای از عملکرد ترامپ در کشور، در میان دمکرات ها و زنان، وجود دارد. از طرف دیگر او حامیان پر و پا قرص خود را هم داراست. ما در واقع با یک فضای جدی دو قطبی روبرو هستیم. مساله انتخاب کاوانا برای عضویت در دیوان عالی احتمالا بیش از موضوع کناره گیری نیکی هیلی بر انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.
اسلاوین ادامه داد: پرسش مهم این است که میزان مشارکت طرفداران دو حزب در این انتخابات چگونه خواهد بود و کدام طرف توان بیشتری برای بسیج پایگاه خود برای رفتن به پای صندوق های رای خواهد داشت.
وی اضافه کرد: باید دید کدام یک از آنهایی که از ترامپ منتفر هستند یا آنهایی که او را با تمام وجود می ستایند؛ مشارکت بیشتری خواهند داشت؛ البته برخی از نظرسنجی ها پیش بینی می کند که دمکرات ها حداقل اکثریت یکی از دو مجلس کنگره را در اختیار خواهند گرفت؛ منظورم به احتمال زیاد، مجلس نمایندگان است.
این روزنامه نگار با ابراز خوش بینی از نتیجه انتخابات بر سیاست خارجی ترامپ، اظهار کرد: همین الان کنگره چند مصوبه را پیشنهاد داده است که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را منوط به کسب مجوز کنگره خواهد کرد. اگر دمکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات نوامبر به دست آورند، این قانونگذاری ها و فشارها برای مقید کردن دولت ترامپ بیشتر خواهد شد که می تواند بر روی برخی سیاست های بین المللی ترامپ موثر باشد.
انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا شامل بخشی از سنا و تمام مجلس نمایندگان در ششم نوامبر(۱۵ آبان ماه) برگزار می شود.

** اختلاف هیلی با بولتون
اسلاوین در پاسخ به این سوال که تاثیر کنار رفتن نیکی هیلی از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و پیامدهای داخلی چه خواهد بود، اختلاف با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید را یکی از دلایل استعفای هیلی دانست.
وی ادامه داد: هیلی تندترین مواضع را علیه ایران داشت. رفتن وی فرقی در سیاست ها ایجاد نخواهد کرد. کنار رفتن وی، زمینه سازی برای آینده سیاسی خودش بود. نه درباره ایران و نه درباره دیگر مسایل منطقه ای همچون فلسطین، تغییری ایجاد نخواهد شد.
عضو اندیشکده شورای آتلانتیک اساس اختلاف ها میان هیلی و بولتون را شخصی دانست و افزود: تفاوت خاصی در دیدگاه آنها درباره مسایل مهم سیاست خارجی وجود نداشت. هیلی روابط بسیار دوستانه ای با اسرائیل ایجاد کرده بود. او به دنبال به دست آوردن نه تنها پشتیبانی ایپک (لابی اسراییلی در واشنگتن)، بلکه یهودیان جمهوریخواه و مسیحیان حامی اسراییل است.

** افزایش نفود بولتون
اسلاوین با اشاره به سابقه طولانی سیاسی جان بولتون گفت: وی فردی با تجربه در درون دولت است. او سابقه کار در سمت های مهم دولت های ریگان و بوش را دارد. طبیعی بود که نیکی هیلی در برابر او و پمپئو، خود را منزوی دیده و احساس کند که اهمیتش را نسبت به دوران پیش از تعیین بولتون به سمت مشاور امنیت ملی، از دست داده است. با رفتن مک مستر و تیلرسون، وضع برای وی دشوار شده بود.
وی با اشاره به افزایش نفوذ بولتون در کاخ سفید گفت: با وجود برخی اختلاف نظرها با ترامپ، او می داند چگونه رئیس جمهوری را راضی نگه دارد. او از مخالفت با مذاکره با کره شمالی دست کشید، زیرا می داند که گفت وگوها با کره شمالی سرانجام شکست خواهد خورد.
این تحلیلگر مسایل بین المللی افزود: روشن است که کره شمالی از جنگ افزارهای هسته ای خود دست بر نخواهد داشت. بولتون با احتیاط برخورد می کند و راضی است که فشارها بر ایران باشد. برای همین وی خود را بر سر مساله کره شمالی درگیر نمی کند.