تأمین یک جهیزیه ایرانی برای یک زوج جوان با توجه به گرانی‌های اخیر چقدر هزینه در بر دارد؟

دونفری روی سکوی سیمانی کنار خیابان نشسته بودند و با ماشین حساب موبایل، عدد و رقم‌هایی را محاسبه می‌کردند، بیشتر از دو سال است که عقد کرده‌اند و می‌خواهند مراسم عروسی بگیرند، اما هزینه لازم برای خرید جهیزیه را ندارند. در این چندماهه یک‌باره قیمت دلار بالا کشیده و خرید کردن ناممکن شده است. تا چند ماه پیش جلوی ویترین مغازه‌های لوازم خانگی امین‌حضور می‌ایستادند و یکی یکی لوازم خانگی را قیمت می‌گرفتند و برای خریدن لوازم خانگی زندگی‌شان نقشه می‌کشیدند.

برنامه‌هایشان این بوده که با پس‌انداز خود بتوانند جهیزیه خریداری کنند. اما حالا وضعیت برایشان جور دیگری است، باید هرآنچه را به‌عنوان پس‌انداز دارند خرج برگزاری مراسم عروسی با کمترین تعداد مهمان کنند و هرچه را از پس‌اندازهایشان باقی می‌ماند برای پرداخت اجاره‌بهای خانه‌ای که قرار است در آن زندگی کنند نگه دارند و پول جهیزیه دردسر جدید آن‌ها است.

این وضعیت زن و شوهر جوانی است که در حال حاضر ارزش پول آن‌ها به یک‌سوم رسیده است. زمانی که مقابل ویترین مغازه‌های لوازم خانگی می‌ایستند، یکی در میان حسرت می‌خورند که ای‌کاش جهیزیه را زودتر خریده بودند.

حالا علاوه بر اینکه پول کافی برای تأمین هزینه‌های خرید جهیزیه را ندارند، بسیاری از فروشندگان با توجه به نوسانات قیمت دلار حاضر به فروش اجناس خود نیستند، تمام اجناس را در انبار‌ها نگه داشته‌اند به‌امید آن‌که روزی با سود بیشتری به‌فروش برسانند، این ماجرایی است که حدود ۴ تا ۵ ماه است که اتفاق افتاده و هر روز دریغ از دیروز.

در بازار جهیزیه که پا می‌گذاری باید کفش آهنی به‌پا کرد و پرسان پرسان بهترین کالا و ارزان‌ترین را خریداری کرد. میان لیست جهیزیه لوازم اصلی آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و جاروبرقی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این بازار همه جور عروس و داماد وجود دارد، از عروس و داماد پولداری که بدون قیمت گرفتن سفارش کالا می‌دهند و نگران هزینه‌ها نیستند تا عروس و دامادی که فقط قیمت می‌پرسند و به هم خیره می‌شوند و برخی هم کارت فروشگاه را می‌گیرند و می‌روند.

میان بازار لوازم خانگی امین‌حضور تهران عده‌ای به‌دنبال کالای ایرانی و برخی خواهان کالای خارجی هستند، یکی از فروشندگان در این باره می‌گوید: علت انتخاب کالای ایرانی میان عده‌ای این است که از نظر مالی بضاعت کمی دارند به همین دلیل به‌سمت کالای ایرانی می‌روند، اما تمایل به کالای خارجی دارند و برخی هم اعتقاد دارند باید ایرانی بخرند تا چرخ اقتصادی بچرخد.

میانگین قیمت کالا‌های ایرانی و خارجی ویژه جهیزیه در بازار تهران

گشتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی امین‌حضور بیانگر چندوچون قیمت لوازم خانگی با برند‌ها و مارک‌های مختلف است. اگر عروس و دامادی به‌دنبال جهیزیه هستند باید بدانند قیمت‌ها چقدر است.

اجاق گاز ایرانی: از ۲ میلیون تومان تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

یخچال و فریزر ایرانی: از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۵ میلیون تومان

جاروبرقی ایرانی: از ۵۸۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان

ماشین لباسشویی ایرانی: از ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون تومان

ماکروفر ایرانی: قیمت از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

میان کالا‌های خارجی هم پس از گشت‌وگذار در بازار به یک نسبت میانگین رسیدیم که می‌توان به‌شرح ذیل عنوان کرد:

اجاق گاز خارجی: از ۴ تا ۱۳ میلیون تومان

یخچال خارجی: از ۱۲ میلیون تا ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

جاروبرقی خارجی: از ۹۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان

ماشین لباسشویی خارجی: از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان

ماکروفر خارجی: از ۲ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان

تلویزیون خارجی: از ۳ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان

برای تهیه جهیزیه علاوه بر بازار امین‌حضور باید به بازار شوش برای تهیه لوازمی مانند چینی و بلور، پلاستیک، پرده و فرش، آئینه شمعدان، لوستر و حتی مواد خوراکی هم رفت تا جهیزیه کامل شود.

قیمت جهیزیه در بازار شوش و مولوی هم از افزایش قیمت‌ها مستثنی نبوده است و قیمت جهیزیه نسبت به چند ماه پیش به‌صورت میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

قوری کتری: از ۲۸۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

سرویس غذاخوری چینی: از ۵۶۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سرویس قابلمه تفلون: از ۶۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

قاشق و چنگال: از ۴۸۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان

میز اتو: از ۷۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان

سرویس و تکه‌های بلور: از ۱ میلیون تومان تا ۵ میلیون تومان

فرش ماشینی ۶ متری: از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان

آئینه و شمعدان: از ۵۳۲ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان

اتوی بخار: از ۳۰۶ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

سرویس پلاستیک: از ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان

روتختی: از ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان

البته میان لیست خرید از پرده خانه تا کبریت، لوازم خیاطی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کمد و تخت‌خواب و … هم بود که ریز قیمت‌ها را با توجه به کثرت اقلام نمی‌توان نوشت، اما حدود قیمت‌ها به‌دست آمد به‌نحوی که می‌توان گفت: یک عروس خانم (خانواده عروس) برای تأمین جهیزیه در حد متوسط (کمترین هزینه برای خرید کالا‌های متعارف) باید حداقل ۸۰ میلیون تومان هزینه کند.

یکی از فروشنده‌ها درباره قیمت تمام‌شده یک جهیزیه می‌گوید: پیش از سال ۹۷، جمع کردن یک جهیزیه متوسط و معمولی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر این رقم به ۷۰ تا ۸۰ میلیون رسیده است و فروش کالا نیز تنها به‌صورت نقدی انجام می‌گیرد و تنها در صورتی که مشتری نیاز قطعی و اصرار بر خرید داشته باشد، خرید کالا از شرکت‌ها و برند‌ها انجام می‌شود.

وی می‌گوید: قبلاً برای مشتری فروش شرایطی و اقساطی داشتیم، اما شرایط موجود بازار باعث شده تا مشتریان مبلغ کامل را پرداخت نکنند و چک‌هایمان روی دستمان بماند.

بعضی از محصولات هم به‌دلیل کمبودی که در بازار وجود دارد گران می‌شود، مثلاً قیمت ظرفشویی افزایش بالایی داشته است چرا که ماشین ظرفشویی به‌نسبت یخچال، گاز و ماشین لباسشویی در بازار کم است و در حال حاضر بسیار سخت پیدا می‌شود. ماکرویو سولاردم هم به‌سختی فراوان در بازار یافت می‌شود.

هرچند شاید مبلغ ۸۰ میلیون تومان برای تأمین یک جهیزیه آن هم جهیزیه معمولی برای گروهی هیچ باشد، اما برای عده‌ای که حقوق ماهیانه آن‌ها به‌شرح زیر است بسیار سخت است و یک زوج جوان برای رفتن به خانه بخت حداقل باید ۱۵۰ میلیون داشته باشند.

در این میان وام ازدواج ۱۰ میلیونی هم نمی‌تواند چاره کار باشد، این در حالی است که میانگین هزینه عروسی و جهیزیه یک پسر جوان حداقل ۵۰ میلیون تومان می‌شود و با محاسبه ودیعه مسکن می‌توان گفت که یک زوج جوان باید حداقل در کلان‌شهری مانند تهران ۱۸۰ میلیون تومان پول نقد داشته باشند تا به خانه بخت بروند.

یک جهیزیه ایرانی چقدر هزینه دارد؟
منبع: تسنیم