گاردین از قول یک منبع اعلام کرد عربستان برای کمک به آغاز پخش ایران اینترنشنال ۲۵۰ میلیون دلار (۱۹۷ میلیون یورو) به آن پرداخت کرده است.

یک روزنامه بریتانیایی در گزارشی اختصاصی از روابط مالی شبکه ایران اینترنشنال با دربار سلطنتی عربستان پرده برداشت.

به گزارش یوپنا، روزنامه گاردین در گزارشی اعلام کرد شبکه ایران اینترنشنال، مستقر در لندن، توسط یک نهاد خارجی سری و یک شرکتی که مدیر آن یک بازرگان عربستانی و نزدیک به محمد بن سلمان است، تامین مالی می‌شود.

یک منبع به این روزنامه گفته که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نیروی محرکه این شبکه است. شبکه مزبور هم ادعا‌ها درباره دریافت پول از دربار سلطنتی عربستان را رد نکرده است.

یک سال پیش، شبکه ایران اینترنشنال به طور ناگهانی در عرصه رسانه‌های لندن‌نشین ظاهر شد و در مقایسه با سایر شبکه‌ها، حقوق سخاوتمندانه‌ای به کارکنانش پرداخت می‌کند.

منبع گاردین ادعا کرده سعود القحطانی، که در پی ماجرای قتل جمال خاشقجی از سمت مشاور دربار سلطنتی برکنار شده است، در تامین مالی شبکه ایران اینترنشنال نقش داشته است.

القحطانی، در رسانه‌ها به عنوان فرمانده ارتش سایبری عربستان شناخته می‌شود و تا قبل از ماجرای کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، روابط نزدیکی با ولیعهد داشته است.

منبع گاردین گفته عربستانی‌ها با پول‌هایی که شاهزاده محمد می‌دهد، تلاش می‌کنند جهان را بوسیله خریدن رسانه‌ها تغییر دهند.

شرکت وولنت میدیا، که ایران اینترنشنال را اداره می‌کند، مدیری عربستانی به نام عادل عبدالکریم دارد. او با مدیران عربستانی، که برخی از آن‌ها مانند عبدالرحمن الراشد با دربار سلطنتی ارتباط نزدیکی دارند، رابطه کاری طولانی داشته است. الراشد عضو هیئت مدیره گروه بازاریابی و تحقیقات عربستان، بزرگترین شرکت ناشر خاورمیانه، است.

چندین منبع ادعا کرده‌اند که الراشد هم در تامین مالی ایران اینترنشنال نقش داشته است. گاردین از قول یک منبع اعلام کرد عربستان برای کمک به آغاز پخش ایران اینترنشنال ۲۵۰ میلیون دلار (۱۹۷ میلیون یورو) به آن پرداخت کرده است.

راب بینون، رئیس این شبکه تلویزیونی، دریافت پول از عربستان را انکار نکرده است. بینون گفت: ” (ایران اینترنشنال)، برای همه ایرانیان در ایران و در غربت اخبار ارائه می‌دهد و بزرگترین طیف دیدگاه‌ها را منعکس می‌کند. خروجی ما نه توسط افراد خارجی، بلکه توسط دستورالعمل‌های سردبیری‌مان تعیین می‌شود. دستورالعمل‌هایی که به فارسی و انگلیسی روی وبسایت‌مان منتشر شده است”.