نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت طرح استفساریه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند.

به گزارش یوپنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی یک فوریت طرح استفساریه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، با ۱۳۱ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن با یک فوریت آن موافقت کردند.

سید فرید موسوی به‌عنوان پیشنهاددهنده فوریت طرح استفساریه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون در صورت تصویب، یک بستر بانشاط در نظام اجرایی و مدیریتی کشور ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در این قانون تلاش شده که عزیزان بازنشسته بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال خدمت، وظیفه خطیر انتقال تجربه را برعهده داشته باشند. همانطور که می‌دانیم جوانان قوه محرک پیشرفت کشور و سرمایه اصلی نظام هستند و هر زمان که به این قشر اعتماد شده، بستر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها فراهم شده است.

موسوی: ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، موجب افزایش چابکی نظام مدیریت و اجرایی خواهد شد

وی تصریح کرد: کشور دارای نیروهای متعهد و متخصص است که سرمایه اجتماعی عظیمی را در اختیار مدیران عالی کشور قرار می‌دهد که اجرای این قانون هیچگونه محدودیتی را برای نظام مدیریتی کشور ایجاد نخواهد کرد، لذا اگر این قانون به درستی اجرا شود، در کاهش بیکاری، افزایش چابکی نظام مدیریت و اجرایی کشور اثرات مطلوبی را دارد. بر این اساس نه تنها میزان انگیزه شاغلان در کشور را افزایش می‌دهد بلکه چرخه توسعه و رشد منابع و سرمایه‌های انسانی نیز در نظام مدیریت کشور معنا می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: موضوع استفساریه این قانون به این موضوع اشاره دارد که آیا در تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان منظور از مستثنی شدن مقامات مصرح در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به‌کارگیری افرادی است که در زمان بازنشستگی به یکی از سمت‌های مذکور انتصاب یا انتخاب می‌شوند؟

موسوی تاکید کرد: پاسخ این سوال مثبت است و بازنشستگانی که به واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به‌کارگیری می‌شوند، از شمول این قانون مستثنی هستند و هر سمتی در زمان بازنشستگی و قبل از آن داشتند، ملاک نیست.

وی تاکید کرد: در موضوع استفساریه دوم نیز آمده است که آیا مستثنی نمودن نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات از شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان صرفاً ناظر به تجویز به‌کارگیری افراد بازنشسته در دستگاه‌های مذکور است؟ که پاسخ این سوال نیز مثبت است و حکم مقرر در فراز انتهایی تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان صرفاً ناظر به تجویز به‌کارگیری افراد بازنشسته نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در دستگاه‌های متبوع خود بوده و اشتغال مجدد کارکنان بازنشسته دستگاه‌های مذکور در سایر دستگاه‌های اجرایی را در بر نمی‌گیرد.

بنیادی: مشکلات قانون فعلی ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هنوز مشخص نیست

بر این اساس بهروز بنیادی در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان به تازگی در مجلس تصویب شده و هنوز مشکلات آن در زمان اجرا مشخص نیست، لذا یک فوریت این طرح موضوعیت ندارد.

فولادگر: ابهامات قانون نیازمند استفساریه است

حمیدرضا فولادگر نیز در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: اکنون بحث ما بر سر فوریت آن است و ممکن است بر محتوای آن قابل بحث است. اکنون که این قانون اجرا شده با ابهاماتی مواجه شده که نیاز به استفساریه است./