رضا از هرات گفت: «آنجا (ایران) هم، به دلیل افول اقتصاد ایران، اوضاع به شکل فزاینده‌ای سخت می‌شد. با درآمدهایم نمی‌توانستم هزینه‌های روزمره خانواده‌ام را تامین کنم و چند هفته پیش تصمیم گرفتم برگردم.»

تقاضا برای نیروی کار افغانستانی در بخش غیر رسمی اقتصاد ایران به طرز چشمگیری پایین آمده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم شرایط زندگی مهاجران افغانستانی در ایران را دشوار کرده است. به همین دلیل آن‌ها به طور دواطلبانه ایران را ترک می‌کنند.
به گزارش یوپنا به نقل از عرب‌نیوز، اوایل سال جاری، علیرضا ابتدا گله باقی‌مانده‌اش را که از خشکسالی شدید در استان بادغیس در غرب افغانستان جان سالم به در برده بود، فروخت. اما پول‌هایش بزودی تمام شد و او مجبور شد خانواده‌اش را به استان مجاور هرات منتقل کند.
مانند بسیاری از مردم که از خشکسالی فرار کرده بودند، او برای چند هفته در هرات بیکار ماند. خشکالی باعت مهاجرت جمعی مردم شده و برخی از آن‌ها را مجبور کرده که دختران خود را شوهر دهند یا حتی آن‌ها را بفروشند. رضا که نجار جوان و ماهری بود، قطعا نمی‌خواست ببیند که دو کودکش در هرات از بین بروند. قبل از اینکه پول‌هایش کاملا تمام کند، او باید راهی برای زنده ماندن پیدا می‌کرد.
رضا که به مقدار حقوق خوب در ایران امیدوار شده بود، به هزاران افغانستانی پیوست که روزانه برای کار یا اقامت به طور غیرقانونی از مرز به ایران عبور می‌کنند.
در ایران، اما، شانس با رضا یار نبود. زیرا که فقط چند ماه پس از تصمیم او، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه می، واشنگتن را از توافق هسته‌ای خارج کرد و در چند مرحله، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها، باعث سقوط چشمگیر ارزش پول ایران شد و حقوق‌هایی که افرادی مانند رضا می‌گرفتند، کافی نبود. رضا به طور تلفنی از هرات به عرب‌نیوز گفت: «آنجا (ایران) هم، به دلیل افول اقتصاد ایران، اوضاع به شکل فزاینده‌ای سخت می‌شد. با درآمدهایم نمی‌توانستم هزینه‌های روزمره خانواده‌ام را تامین کنم و چند هفته پیش تصمیم گرفتم برگردم.»
رضا قصد دارد یا به استان شمالی مزار شریف برود و در آنجا یک کارگاه نجاری کوچک باز کند. یا اینکه در هرات مستقر شود. او هنوز تصمیمی نگرفته است. او گفته، برخلاف گذشته که تهران مهاجران غیرقانونی در ایران را اخراج می‌کرد، افغانستانی‌ها خودشان به دلیل تاثیر تحریم‌ها به طور داوطلبانه به کشورشان بازمی‌گردند. او گفت: «تحریم‌ها بر زندگی بسیاری از مردم – کارگران ماهر، قاچاقچیان و کارگران عادی- به یک اندازه اثر گذاشته است.»
بنا به گفته ساکنان هرات، افغانستانی‌ها برای دریافت ویزا جهت سفر به ایران، دیگر در برابر اماکن دیپلماتیک آن کشور صف تشکیل نمی‌دهند. به دلیل جنگ، چند میلیون افغانستانی برای چند دهه در ایران زندگی کرده‌اند.
از ایران به عنوان نقطه ترانزیت عبور افغانستانی‌هایی که تلاش می‌کنند از طریق ترکیه به اروپا برسند، استفاده شده است.
سازمان بین المللی مهاجرت گفته از آغاز سال جاری، ۷۰۰۰۰۰ هزار افغانستانی ثبت‌نشده به کشورشان بازگشته‌اند. این سازمان در این هفته طی بیانیه‌ای گفت: «بازگشت (مهاجران) ثبت‌نشده از ایران در سال‌های گذشته شاهد افزایش گسترده‌ای بود که عمدتا از مسائل اقتصادی و سیاسی در ایران، از جمله سقوط زیاد ارزش پول، ناشی می‌شود.»
سازمان مزبور، گفته از آنجا که افغانستانی‌ها در بخش غیر رسمی اقتصاد ایران کار می‌کنند، تقاضا برای این نوع کار به شکل موثری کمتر شده است.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از سقوط ارزش پول ایران، بسیاری از افغانستانی‌ها، به کشورشان بازگشته یا تلاش می‌کنند از طریق ترکیه به اروپا بروند.