قدر امنیت را بدانیم
قدر امنیت را بدانیم

رویا خالقی

 

  • مقام معظم رهبری، امنیت، سرمایه گذاری و تدبیر و امید، کلید واژه های سخنان وزیر نفت در سفرهایش به پایتخت نفت و گاز کشور است.
  •  آنجا که می گوید: «ایران به برکت وجود مقام معظم رهبری، فداکاری های نیروهای امنیتی و نظامی، امن ترین کشور منطقه است و ما باید قدر این امنیت را بدانیم.» زنگنه با این سخنان دستاوردهای نفت و اقتصاد را حاصل تدبیر و امنیت می داند، این که ایران به فصل پسابرجام رسید، این که تولید نفت رونق گرفت و نام ایران بر زبانها افتاد همه در سایه این تدابیر پدید آمده است. آنچه هفته گذشته بارها از آقای وزیر شنیده شد.

    چهارم، پنجم و هشتم شهریورماه، زنگنه روزهایش را در بوشهر، عسلویه و اهواز شب می کند، نوشتن از گرما و رطوبت بالای هوا دیگر تازگی ندارد زیرا همه می دانند آنجا چه خبر است، آنچه نمی دانند و یا حداقل کمتر می دانند ضرورت سرمایه گذاری در این صنعت و البته در ایران است؛ نفت تشنه سرمایه گذاری است، سرمایه ای که دوری از آن، چاه های نفتمان را تعطیل و تا جایی پیش رفت که کشور را مجبور به کاهش تکلیفی کرد.

    سفر وزیر نفت به مناسبت هفته دولت با بوشهر آغاز شد؛ آغازگر سخنان وزیر نفت در ٢ سفرش، گرامیداشت شهید رجایی و باهنر و دیگر شهیدان است. «خدا لعنت کند کسانی که این دو بزرگوار و برخی اعضای هیئت دولت را با خشونت و قساوت تمام به شهادت رساندند و خشونت را توسعه دادند که بعدها دامان خودشان را گرفت.» وزیر نفت این جملات را نخستین بار در جمع فعالان و در نشستی در استانداری بوشهر و پس از آن که مشکلات و درخواست بوشهری ها را در خصوص اشتغال، ساخت بیمارستان، ساخت مراکز فنی و حرفه ای، ورزش و فوتبال با آرامش شنید، می گوید و سپس به آنها اعلام می کند که در حد توانش به آنها کمک کند.

    حضور در جمع نخبگان و جوانان بوشهری، دیگر برنامه زنگنه در سفر به این استان بود، وقتی که زنگنه برای شنیدن حرفهای جوانان استان می گذارد برای من به عنوان یک جوان ستودنی است، حرفهایشان را می شنود، نت برمی دارد و به همه آنها پاسخ می دهد، با هر موافقتی سالن از کف زدن منفجر می شود؛  یکی از این جوانان وقتی به پشت تریبون می رود قرآن خطی خود را که یادگار اجدادش است پیشکش وزیر می کند او هم قرآن را می گیرد و دوباره تقدیم خودش می کند، کف زدنها ادامه دارد، ایران به جوانانش می بالد، همانطور که زنگنه می گوید: «اتکای اصلی ما در کشور به جوانان، مردم و باورمان است.»

    سیمای استان بوشهر و گرفتن عکس یادگاری با کارکنان صدا و سیما آخرین برنامه وزیر در شهر بوشهر است پس از آن به دیر می رود و از متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد متانول بازدید می کند و از این که بخش خصوصی واقعی اقدام به ساخت چنین واحدی کرده احساس رضایت می کند و اظهار امیدواری می کند این سرمایه گذاری ها تداوم پیدا کند، حرفهای پایانی اش را پیش از ترک از این پتروشیمی به این موضوع اختصاص می دهد. «بر اساس اعلام مدیران، پتروشیمی کاوه بهمن ماه امسال بصورت رسمی افتتاح می شود.» برجام به داد این پتروشیمی کاوه هم رسید و تجهیزات آن با لغو تحریمها آزاد شد.

    فاز ١٩، پتروشیمی کاویان فاز ٢، پروژه منو اتیلن گلایکول مروارید، پردیس فاز ٣- اوره و آمونیاک، پتروشیمی تخت جمشید پارس (پلی استایرین)، پتروشیمی دماوند، پتروشیمی بوشهر، پلی استایرین انتخاب و فازهای ٢٠ و ٢١ را نامدار زنگنه بازدید می کند و با مدیران و مجریان فازهای پارس جنوبی سخن می گوید؛  پیش خودمان بماند من به عنوان یک جوان خسته شدم؛ ساعت ٢٤ روز پنجشنبه است و وزیر ساعت ٦ و ٣٠ دقیقه صبح با نمایندگان رسانه های گروهی نشست خبری برگزار کرد. زمان برای شیخ الوزرا اهمیت زیادی دارد.

    22

    دوشنبه؛ هشتم شهریور، روزی که به نام دولت نامگذاری شد، زنگنه به اهواز می رود، معطلی معنا ندارد، برنامه های خوزستان هم فشرده است، بلافاصله به استانداری می رود به حرفهای فعالان بخش خصوصی گوش کرده و در نشست شورای برنامه ریزی استان شرکت می کند؛ این جلسه از جلسه با بوشهری ها طولانی تر است، فیلمهایی از حاشیه شهرهای این استان پخش می شود که در آنها به کمبود مدرسه، آلودگی محیط زیست و مشکلات فاضلاب، بیکاری و … پرداخته شده است، وزیر هم می گوید وزارت نفت یکی از ١٨ وزارتخانه دولت است و نمی تواند همه کارها را انجام دهد با این حال قول می دهد از هیچ کمکی به این استان دریغ نکند. قلب اقتصاد ایران در خوزستان می تپد و تداوم تپش آن نیاز به رسیدگی فراوانی دارد.

    حضور در همایش دستاورد برجام در کتابخانه مرکزی استان دیگر برنامه آقای وزیر در اهواز است، مردم منتظر اویند، وقتی از خودرویش پیاده می شود به سمتش می روند، نامه ها را در دست دارند، وزیر می ایستد. برخی صدایشان به فریاد تبدیل می شود یکی کار می خواهد دیگری از شهیدانش می گوید. وزیر نامه های شان را خود شخصا می گیرد و آنان را به آرامش دعوت می کند، چشمانش قرمز می شود و گویی آن که اشک در آن جمع شده است؛ در سیمای استان می گوید: «برای اعتلای ایران حتی از آبرویم هم دریغ نمی کنم.» شاید پاسخش به این نگرانی ها باشد. کاش دلواپسان هم به جای این که همه هم و غمشان اتهامهای بی اساس باشد، کمی تنها کمی برای اعتلای ایران تلاش می کردند.

    بعد از این همایش، زنگنه به نفتخیز جنوب می رود، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بزرگترین شرکت نفت و گاز ایران به شمار می آید که ریشه های تاسیس آن به سال ١٩٧١ میلادی برمی گردد، شرکتی که در زمینه اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید میعانات گازی فعالیت می کند و توانست جان تازه ای به ایران پساتحریم ببخشد، اهداف بلندی در سر دارد که  نیازمند سرمایه گذاری است، وزیر نفت به آنها تاکید می کند که چشم و امید مردم استان خوزستان به شماست و سعی کنید با روحیه خوب کار کنید. «هر کسی امید را در کشور تضعیف کند عملا در راستای دیگرانی حرکت می کنند که نمی خواهند ایران عزیز و مقتدر باشد.»

    وزیر نفت بعد از این نشست، به یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اهواز می رود؛ «ملاشیه». این محله قدیمی که در زمان جنگ، نیروهای عراقی پس از اشغال خرمشهر تا نزدیکی آن هم رسیدند در جنوبی ترین بخش غربی اهواز قرار دارد. وزیر نفت به ملاشیه می رود از خودرویش پیاده می شود و با مردمی که دورش حلقه زدند گفتگو می کند، برخلاف انتظار، اینجا امن و امان است. یکی از جوانان این منطقه که در آخر می گوید طلبه است به شرح مشکلات این منطقه می پردازد. زمان از دستم در رفته اما گمان می کنم نیم ساعتی را در آن منطقه ماندیم.  وزیر نفت در جلسه صبح سوال کرد، چرا استان خوزستان اینگونه شد؟ چرا در خوزستان سرمایه گذاری به این میزان کم است؟ جان کلام را فریدون حسنوند، نماینده خوزستان در مجلس (اندیمشک) و پس از آن غلامرضا شریعتی گفتند؛ نماینده اندیمشک می گوید: «تنها دولت در مشکلات پیش آمده در این استان مقصر نیست بلکه نمایندگان این استان نیز مقصرند.»  استاندار بوشهر هم می گوید: «عده ای در این استان به سرمایه گذار روی خوش نشان نمی دهند که باید در این زمینه بازنگری کنند و کسانی که مانع می شوند به عنوان مخالفان توسعه استان به شمار می آیند.»

    دیدار با آیت ا.. سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و گفتگو با سیمای استانی خوزستان آخرین برنامه های هفته دولت وزیر بود، امام جمعه اهواز آقای زنگنه را یار دیرین و صدیق مکرم انقلاب اسلامی خطاب کرد و ضمن ابراز نگرانی از بیکاری در کشور از تلاشهای انجام شده برای افزایش تولید نفت پس از تحریم قدردانی کرد.

    21

    بوشهر، عسلویه و اهواز و همه ایران برای یک جهش پسابرجامی آمادند، جهشی که سبب می شود در ایران دیگر بیکاری نباشد؛ «بیکاری» درد مشترک این روزهای جوانان ایرانی است که ذهن مسئولان نظام را درگیر کرده است، چاره این درد فقط سرمایه گذاری است، در سایه سرمایه گذاری است که شغل ایجاد می شود و بیکاری از جامعه رخت بر می بندد، سرمایه گذار هم برای سرمایه گذاری به محیط امن و امنیت نیاز دارد، زنگنه می گوید: «وجود مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا برای برقراری امنیت در ایران تعیین کننده و موثر بوده است.»

    امنیت بزرگترین مزیت ایران است، اذعان به این موضوع، موافق و مخالف هم نمی شناسد، در حالی که ناامنی حرف نخست را در کشورهای همسایه ایران می زند اینجا اما امنیت حرف اول و آخر است؛ این را گفتم تا بگویم در سایه این امنیت است که سرمایه گذار به ایران می آید و ایران هم اکنون دارای این موهبت بزرگ است؛ بیایید تلاش کنیم این امنیت در سایه دعواهای سیاسی مخدوش نشود.