گام بلند ایران در قطع وابستگی به شرکت های آمریکایی و اروپایی در بخش بالادستی صنعت نفت
گام بلند ایران در قطع وابستگی به شرکت های آمریکایی و اروپایی در بخش بالادستی صنعت نفت

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی گفت: تجهیزات استراتژیک سرچاهی و درون چاهی که در بخش بالادستی صنعت نفت کاربرد دارد پیش از این توسط شرکت های آمریکایی، اروپایی و چینی تامین می شد اما اکنون با بومی سازی، در ساخت این تجهیزات به خودکفایی رسیده ایم.

به گزارش یوپنا، غلامحسین منتظری در نشست خبری با تشریح وضعیت تولید نفت و گاز در منطقه زاگرس جنوبی، افزود: منطقه عملیاتی زاگرس جنوبی، سه استان فارس، هرمزگان و بوشهر را پوشش می دهد.

** ظرفیت تولید روزانه ۲۲۵ میلیون مترمعکب گاز

این مسئول صنعت نفت ادامه داد: ظرفیت تولید گاز در منطقه زاگرس جنوبی روزانه ۲۲۵ میلیون مترمکعب معادل ۹ فاز پارس جنوبی است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، میزان تولید گاز در چهار ماه سرد سال به ۲۰۹ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
وی گفت: گاز تولیدی در میدان های نار و کنگان روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب است که به پالایشگاه فجر جم در استان بوشهر ارسال می شود.
این مسئول صنعت نفت افزود: منطقه عملیاتی پارسیان نیز چهار میدان گازی دارد که روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز را تولید می کند.
منتظری اضافه کرد: در منطقه عملیاتی آغار و دالان نیز روزانه ۴۴ میلیون مترمکعب گاز توسط دو میدان گازی تولید می شود که برای پالایش به پالایشگاه گازی فراشبند منتقل می شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ادامه داد: بیشتر چاه ها و میدان های منطقه زاگرس جنوبی، گازی است و اکنون تنها دو میدان نفتی سروستان و سعادت آباد روزانه ۶ هزار بشکه نفت تولید می کنند که به پالایشگاه شیراز ارسال می شود.
وی افزود: در منطقه عملیاتی سرخون در استان هرمزگان نیز میدان های گازی فعالی وجود دارد که از آنها ۸٫۵ میلیون مترمکعب گاز تولید می شود.
این مسئول صنعت نفت مجموع تولید گاز از منطقه زاگرس جنوبی از ابتدای امسال تا ابتدای شهریورماه امسال را ۲۷ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸٫۶ میلیون بشکه نیز میعانات گازی تولید شده است.
منتظری اضافه کرد: در این مدت، حدود یک میلیون بشکه نفت خام نیز تولید و به پالایشگاه های شیراز منتقل شده است.
وی یادآور شد: نفت تولیدی برخی از میدان های نفتی این منطقه، نسبت به سایر میدان های نفتی کیفیت بالاتری دارد.
وی به برنامه های در دست اجرا برای افزایش تولید اشاره کرد و گفت: با بهره بردازی از میدان های جدید گازی و نفتی در این منطقه و همچنین تعمیر چاه ها موجود، به میزان تولید گاز و نفتی کشور در این منطقه افزوده می شود.
این مسئول صنعت نفت به توانمندی شرکت های ایرانی اشاره کرد و افزود: در دوران تحریم برای تعمیر «توربو کمپرسورهای» ایستگاه های تقویت فشار با مشکلاتی مواجه بودیم، اما کارشناسان کشورمان توانستند بدون کمک خارجی، به این موفقیت دست یابند به طوری که اکنون ظرفیت صدور این خدمات نیز وجود دارد.
وی همچنین به خودکفایی در ساخت و تامین برخی تجهیزات استراتژیک و مهم صنعت نفت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت برای خودکفایی در تولید تجهیزات پرمصرف و استراتژیک صنعت نفت تاکید دارد و بر این اساس، توانسته ایم در ساخت برخی از تجهیزات سرچاهی و درون چاهی به خودکفایی برسیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ادامه داد: پیش از این ناچار بودیم این تجهزات استراتژیک را از خارج وارد کنیم اما اکنون در داخل تولید می شود.
این مسئول صنعت نفت گفت: بسیاری از این تجهیزات پیش از این توسط کشورهای اروپایی، آمریکا و چین ساخته می شد که اکنون بومی سازی شده اند.
منتظری درباره همکاری با شرکت های بین المللی برای اجرای طرح های ازدیاد برداشت نیز گفت: قرار شده است در یکی از میدان های زاگرس جنوبی با مشارکت دانشگاه های ایرانی با خارجی طرح های ازدیاد برداشت اجرا شود.
به گزارش یوپنا، شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با تولید بیش از ۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز در روز ، بیش از ۳۰ درصد از گاز کشور را تامین می کند.
دامنه فعالیت این شرکت، شامل استان های فارس، بوشهر و هرمزگان است که در آینده نزدیک با توسعه و بهره برداری از میدان های اکتشافی جدید به استان های کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری توسعه می یابد.
علاوه بر ۱۱ میدان فعال، ۳۷ میدان اکتشافی جدید در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی قرار دارد که در سال های آتی توسعه یافته و به بهره برداری خواهند رسید.