ونزوئلا پس از اینکه رهبر اپوزیسیون این کشور روز چهارشنبه در خیابان‌های کاراکاس ایستاد و اعلام ریاست جمهوری کرد وارد یک بحران سیاسی شده است. در این بین کشور‌های جهان در حمایت از دو دولت موازی ونزوئلا به دو جبهه تقسیم شده‌اند.

به گزارش یوپنا بسیاری از قدرت‌های جهان از جمله آمریکا به سرعت از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، خوان گایدو حمایت کردند. در پاسخ به این حمایت‌ها، نیکولاس مادرو رییس جمهور ونزوئلا روابط دیپلماتیک کشورش را با دولت ترامپ قطع کرده و دستور داد دیپلمات‌های آمریکایی ظرف ۷۲ ساعت کشور را ترک کنند.
دو کشور آمریکا و ونزوئلا تقریبا یک دهه است که سفیر مبادله نکرده‌اند اما دیپلمات‌ها و امکان دیپلماتیک بین دو کشور حفظ شده است.
مادورو ادعای ریاست جمهوری گایدو را رد کرده و اعلام کرد این بخشی از توطئه آمریکایی‌ها برای کودتا علیه دولت او در حالی است که او از کشورش دور است.
مویسز نایم وزیر پیشین ونزوئلا که در مرکز صلح کارنگی مشغول به کار است در جریان یکی از پنل‌های نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد: شکی نیست که رفتار این افراد مسلح تعیین کننده سرنوشت روز‌های آتی بوده و سیاست را در ونزوئلا شکل خواهد داد.
او ونزوئلا را کشوری جرم‌زده خوانده که مملو از باند‌های محلی و فراملی است که شاید بتوان گفت از نیرو‌های مسلح نیز خطرناک‌ترند!
ادعای گایدو وضعیت ونزوئلا را وارد بحرانی کرده که شاید منجر به هدایت موازی کشور توسط دو دولت بشود. این در حالی است که به نظر می‌رسد کشور‌های غربی دولتی را به رسمیت می‌شناسند که قدرت اجرای امور در داخل کشور را نخواهد داشت.
افزایش اعتراضات در ونزوئلا ناشی از بحران و سوءمدیریت مادورو بوده است. در نتیجه میلیون‌ها تن از ونزوئلایی‌ها که از وضعیت ابر تورم و قطع برق و کمبود مواد اولیه از جمله غذا و دارو به ستوه آمده بودند، به خیابان‌ها آمده و علیه دولت تظاهرات کردند.
اتفاقی بعدی‌ای که برای ونزوئلا رخ خواهد داد به اقدامات ارتش وابسته است. در حال حاضر مقامات عالی رتبه کشور از دولت مادرو حمایت کرده‌اند اما گایدو خواستار برگزاری یک انتخابات دیگر شده از ارتش خواسته از دولت مادورو تبعیت نکند.
تحلیلگران سیاسی در گفت‌وگو با سی ان بی سی از احتمال افزایش فشار‌ها از سوی جامعه بین المللی برای تشویق مقامات بلند پایه ونزوئلا جهت موضع گیری علیه مادرو خبر داده‌اند.
گابریل ساد استاد و محقق سیاسی ونزوئلایی در گفت‌وگو با این رسانه گفته یک ما پیش شاید چنین چیزی غیر ممکن بود، اما الان وضعیت تغییر کرده است. در حال حاضر هزینه حمایت از دولت روز به روز بالاتر می‌رود.
مادورو ابتدای همین ماه برای دومین دور به عنوان رییس جمهور ونزوئلا سوگند یاد کرد. انتخابات ونزوئلا توسط گروهی از مخالفان دولت تحریم شده بود.
انتخاب مجدد مادورو به عنوان رییس جمهور در ماه می‌سال ۲۰۱۸ با اعتراضاتی همراه بود. بخش عمده‌ای از جمعیت ونزوئلا انتخابات را در اعتراض به عملکرد دولت تحریم کرده بودند.
پارلمان ونزوئلا نیز بعد از برگزاری انتخابات نتیجه را غیر قانونی خواند و از مجامع بین‌المللی درخواست کرد که از پذیرش نتیجه انتخابات سر باز بزنند.
نزدیک به ۵۰ کشور نیز این استدلال را پذیرفته و از به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات سرباز زدند. آمریکا و اروپا تحریم‌های سختی علیه دولت مادورو اعمال کردند.
به گزارش نشریه نیو استیت‌من، در ماه‌های بعد از انتخابات، مادورو از یک کودتا، درخواست‌های مکرر سران کشور‌های جهان برای سرنگونی نظامی دولت و سوءقصد‌های متعدد با استفاده از پهپاد جان سالم به در برد.

به ادعای گروه ناظر بر درگیری‌های اجتماعی ونزوئلا، از ابتدای سال گذشته میلادی ۱۴ تن در جریان اعتراضات علیه دولت کشته شده‌اند.

به گفته نشریه استیت‌من، بر اساس مطالعات انجام شده مردم ونزوئلا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، به طور میانگین ۲۰ پوند وزن کم کرده‌اند.
نشریه کانورسشین در گزارشی به نتیجه یک نظرسنجی درباره تمایل مردم ونزوئلا برای تغییر در وضعیت سیاسی کشور اشاره کرده و نوشته تنها ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان گزینه مداخله نظامی خارجی را به عنوان یکی از راه حل‌های تغییر وضعیت انتخاب کرده‌اند و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان این گزینه را به کل رد کرده‌اند.
بر اساس این گزارش همه نظرسنجی‌های معتبر در ونزوئلا نشان داده که بیشتر مردم از مادورو خسته شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که به دنبال هر اقدامی برای بیرون کردن او هستند.
این نشریه در پاسخ به این سوال که مردم ونزوئلا چه می‌خواهند؟ نوشت: ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی از گزینه مذاکره برای حذف مادورو از قدرت تاکید کرده‌اند.
ابرتورم ونزوئلا ۱۰ میلیون درصد برآورد شده ست. وضعیت بازار بورس ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ از تمام بورس‌های جهان بدتر بوده و شاخص بورس ۹۴ درصد سقوط کرده است. در ۵ سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون ونزوئلاییایی به خارج مهاجرت کرده‌اند.
جوز والنسیا وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به این سوال که آیا دخالت ارتش بین المللی ممکن است در پایان دادن به بحران‌ها موثر باشد یا خیر؟ گفت: ما با این گزینه مخالفیم. ما فکر می‌کنیم این اقدام بیشترین نتایج منفی را در پی خواهد داشت.
چه کسانی از مادرو حمایت می‌کنند؟
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا وارزیابی آن‌ها به عنوان دخالت در امور داخلی ونزوئلا گفت: جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی و ملت ونزوئلا در برابر مداخلات غیرقانونی واشنگتن حمایت می‌کند.
مقامات عالی رتبه ونزوئلا هیچ نشانه‌ای از خروج از دایره اطراف مادرو نشان نداده‌اند. ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع ونزوئلا در توییتر خود حمایتش از مادورو را اعلام کرده و گفته نیرو‌های امنیتی ونزوئلا هرگونه ادعای ریاست جمهوری از سوی افراد را رد می‌کند.
دیوان عالی ونزوئلا نیز در دایره حامیان مادورو باقی مانده و از رییس جمهور سوسیالیست کشور حمایت کردند.
روسیه مادورو را رییس جمهور مشروع ونزوئلا خوانده و آمریکا را به تلاش برای کودتا در ونزوئلا متهم کرد و به واشنگتن هشدار داد که از هرگونه دخالت نظامی در کشور خودداری کند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز از مادورو حمایت کرده و از او خواسته: محکم بیاست.
چین نیز از مادورو حمایت کرده و با هرگونه دخالت خارجی در ونزوئلا اعلام مخالفت کرده است.
کمپانی نفتی دولتی ونزوئلا که بیشترین درآمد‌های نفتی کشور را به خود اختصاص داده نیز از مادورو حمایت کرده است. رییس این کمپانی و وزیر نفت دولت مانوئل کوودو گفته ما هیچ رییس جمهور دیگری به جز مادورو نداریم.
تعداد کمی از دولت‌های چپ‌گرای منطقه از جمله کوبا و بولیوی نیز از مادورو حمایت کرده‌اند. مکزیک که تحت ریاست جمهوری مانوئل لوپز ابرادور رییس جمهور چپ‌گراست، اعلام کرده سیاست عدم مداخله را دنبال می‌کند.
گروه‌های مسلح مناطق فقیر نشین ونزوئلا تحت عنوان چاویستا‌ها نیز از مادورو حمایت کرده‌اند.

چه کسانی از گایدو حمایت می‌کنند؟

آمریکا کمی بعد از اعلام ریاست جمهوری گایدو حمایتش را از او اعلام کرد و گفت از قدرت سیاسی و اقتصادی خود برای بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا استفاده می‌کند.
تعدادی از کشور‌های راست‌گرای منطقه از جمله برزیل، کلمبیا و آرژانتین گایدو را به رسمیت شناخته‌اند.
مقامات اتحادیه اروپا خواستار برگزاری یک انتخابات مجدد شدند، اما از به رسمیت شناختن گایدو به عنوان رییس جمهور سرباز زدند. اتحادیه اروپا در بیانیه خود از مقامات ونزوئلا خواست تا به حقوق مدنی، آزادی و امنیت مردم احترام بگذارند و به ونزوئلایی‌ها اجازه بدهند که آزادانه درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند.
امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه شجاعت مردم ونزوئلا را برای مبارزه جهت آزادی تحسین کرد و انتخابات ۲۰۱۸ مادورو را غیر قانونی خواند.
سخنگوی دولت ترزا می‌در بریتانیا نیز اعلام کرد انتخابات مادورو نه آزادانه بوده و نه عادلانه و از گایدو به عنوان رییس مجمع ملی حمایت کرد.
دولت آلمان اعلام کرده پارلمان ونزوئلا باید نقش ویژه‌ای برای حفاظت و صیانت از آینده‌ای آزاد برای ونزوئلا بازی کند.
نشانه‌هایی از حمایت گروه‌های اپوزیسیون از گایدو در میان طبقه سنتی متوسط و متوسط رو به بالای جامعه ونزوئلا نیز دیده می‌شود. بسیاری از اعتراضات به دولت مادورو در هفته‌های اخیر به مناطق کارگری نیز کشیده شد.
برخی افسران رده پایین ارتش نیز عدم ارتباط خود به دولت را اعلام کرده‌اند. دولت روز دوشنبه پس از اینکه گروهی از افسران سلاح‌های نظامی را دزدیدند و افسران دیگر را به گروگان گرفتند و خواستار برکناری مادورو شدند، اعلام کرد که همه این انقلاب‌ها سرکوب شده است.