صحبت‌های دسته‌ای از فعالان را می‌توان این گونه تفسیر کرد که بازارساز در برابر تحرکات نوسان‌گیران مقاومت سنگینی نکرده، ولی همزمان اجازه نداده است آن‌ها روند بازار را دچار اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی کنند.

در دومین روز هفته، دلار سومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا به آستانه سد ۱۲ هزار تومانی برسد. روز گذشته، شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. البته برخی صرافی‌ها نیز قیمت دلار را بر تابلوی خود روی مرز ۱۲ هزار تومانی ثبت کردند؛ این در حالی بود که قیمت فروش صرافی‌های منتخب بازارساز در محدوده ۱۱ هزار و ۷۹۰ تومان قرار داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ در بازار سکه نیز این فلز گرانبها رشد روز‌های اخیر را ادامه داد، ولی از سرعت آن کاسته شد. دیروز سکه ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان قرار گرفت. فلز گرانبهای داخلی در اولین روز هفته با ۵۲ هزار تومان رشد نه تنها مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را شکسته بود، بلکه تا سطح ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی خود را بالا کشیده بود. به گفته فعالان، رشد نامتناسب سکه در همان روز اول هفته نسبت به بهای اونس و دلار موجب شد که در روز دوم هفته معامله‌گران سکه با احتیاط بیشتری خرید‌های خود را انجام دهند. در مقابل در بازار ارز، شرایط معاملاتی روز یکشنبه تفاوت چندانی با روز شنبه نداشت.

به گفته برخی فعالان، یکی از عواملی که در روز‌های اخیر زمینه‌ساز افزایش قیمتی دلار شده است، جوسازی نوسان‌گیران پیرامون برخی اخبار سیاسی بوده است. این در حالی است که به‌دلیل حضور موثر بازارساز در بازار، این دسته نتوانسته‌اند میزان نوسانات را بالا ببرند و قیمت با یک حالت پلکانی و مدیریت شده افزایش پیدا کرده است. این صعود آرام موجب شده است که تقاضای جدید و احتیاطی چندانی وارد بازار نشود؛ این در حالی بود که در صورتی که سرعت رشد دلار سریع‌تر بود، می‌توانست توجهات بیشتری را به خود جلب کند و مخاطبان جدیدی را روانه بازاری کند که نوسانات سال‌جاری آن برای بسیاری از معامله‌گران غیر‌منتظره بود.

صحبت‌های دسته‌ای از فعالان را می‌توان این گونه تفسیر کرد که بازارساز در برابر تحرکات نوسان‌گیران مقاومت سنگینی نکرده، ولی همزمان اجازه نداده است آن‌ها روند بازار را دچار اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی کنند. در این میان، دسته‌ای از فعالان عنوان کرده‌اند، بازارساز قصد دارد بازار را پس از گذر از اخبار روانی بار دیگر در مسیر کاهشی قرار دهد و نوسان‌گیران را با ضرر دیگری مواجه کند.

از نظر آنها، در شرایطی که بازار تحت‌تاثیر اخبار سیاسی است و نوسان‌گیران این اخبار را برجسته می‌کنند، مقاومت شدید بازارساز تنها در مقطع کوتاهی منجر به افت قیمت می‌شد و پس از آن نوسان‌گیران در قیمت‌های پایین‌تر با قدرت وارد بازار می‌شدند. در این شرایط، از نظر فعالان، بازارساز ارزی شیوه متفاوتی را در پیش گرفته است: رشد ملایم و مدیریت شده قیمت؛ بازارساز پس از این رشد می‌تواند در قیمت‌های بالاتر ارز خود را به فروش برساند و با پایین آوردن قیمت‌ها، نوسان‌گیرانی که در قیمت‌های بالاتر خرید ارز داشته‌اند را دچار ضرر کند. البته این کاهش قیمت باید نوسان‌گیران را غافلگیر کند تا دلار بالاخرید روی دست آن‌ها بماند و ریالی نداشته باشند که بار دیگر در قیمت‌های پایین‌تر در موقعیت خرید قرار بگیرند.

در شرایطی که برخی معامله‌گران بیشتر شرایط کوتاه‌مدت بازار را رصد می‌کنند، عده دیگری براساس انتظارات میان‌مدت خود نسبت به روند بازار موقعیت خرید و فروش می‌گیرند. به گفته برخی بازیگران بازار، در شرایط فعلی بخشی از معامله‌گران به‌دنبال آن هستند که روند درآمد‌های ارزی و ریالی دولت در سال آینده مشخص‌تر شود. معامله‌گران حرفه‌ای‌تر بازار، قیمت نفت را یکی از عوامل موثر بر قیمت دلار می‌دانند. در کنار این، نوع قیمت‌گذاری بنزین در سال آینده دیگر عاملی است که برای معامله‌گران اهمیت دارد. برخی از کارشناسان نیز باور دارند ادامه عرضه ارز با قیمت ترجیحی موجب می‌شود که بسیاری از منابع دولت از دست برود و توان او برای مقابله با نوسانات ارزی کاهش پیدا کند. این عده باور دارند، در صورت ادامه سیاست عرضه ارزان ارز، برخی از معامله‌گران خرید‌های احتیاطی خود به‌منظور کسب سود در درازمدت را بالا خواهند برد. این در حالی است که عده‌ای باور دارند، دلار تحت هیچ شرایطی برای سرمایه‌گذاری درازمدت قابل اطمینان نیست و خریدار یا فروشنده باید به دقت روند هر روزه بازار را بررسی کند و براساس آن تصمیمات خود را دچار تغییراتی کند که حتی شاید پیش‌تر برای خود او نیز قابل پیش‌بینی نبوده است.