دانشگاه پیام نور در توسعه آموزش عالی در کشور و تحقق عدالت آموزشی که از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، نقش بسزایی داشته است.

http://www.pnu.ac.ir/Portal/picture/?1422103/%DB%8Cرئیس دبیرخانه منطقه هشت کشور در تشریح دستاورد های ۳۰ سال فعالیت دانشگاه پیام نور کرمان گفت : دانشگاه پیام نور در توسعه آموزش عالی در کشور و تحقق عدالت آموزشی که از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، نقش بسزایی داشته است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا دکتر علیرضا محدثی زرندی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور استان کرمان در سال ۱۳۶۸ تأسیس و شروع به پذیرش دانشجو کرد، گفت: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۶ مرکز و ۲۳ واحد دانشگاهی در نقاط مختلف استان است که با این تعداد ۲۳٫۲ درصد از سهم مؤسسات آموزش عالی استان کرمان را شامل می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان عنوان کرد: تاکنون تعداد ۵۰ هزار و ۵۲۶ نفر دانشجو موفق به فراغت از تحصیل از دانشگاه پیام نور استان شده‌اند، لذا این دانشگاه تاکنون نقش بسزایی در تأمین نیروی متخصص و ماهر مورد نیاز جامعه ایفا کرده است.

محدثی افزود: در حال حاضر آمار دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه ۲۱ هزار و ۵۸۲ نفر است که این تعداد دانشجو ۱۵% دانشجویان دانشگاه‌های استان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: این دانشگاه در بین دانشگاه‌های پیام نور کشور از نظر جمعیت دانشجویی، رتبه هشتم را دارد و حدود ۴٫۵% دانشجویان پیام نور کشور، در دانشگاه پیام نور استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۵۳ عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت در دانشگاه‌های پیام نور استان مشغول فعالیت آموزشی و پژوهشی هستند، ضمن اینکه بالغ بر ۱۰۰۰ مدرس مدعو نیز برای ارائه دروس ترمی و رفع نیازهای آموزشی با این دانشگاه همکاری دارند.

محدثی افزود: دانشگاه پیام نور استان کرمان در مقطع کارشناسی ۵۵ رشته در ۳۵۰ رشته‌محل، در مقطع کارشناسی ارشد ۹ رشته در ۳۸ رشته‌محل و در مقطع دکترا یک‌ رشته‌محل دارد.

وی با اشاره به اینکه در طول ۳۰ سال فعالیت دانشگاه پیام نور استان کرمان فضاهای فیزیکی زیادی در مراکز این دانشگاه به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: در این دانشگاه حدود ۳۲ هزار مترمربع فضای آموزشی، ۱۸ هزار مترمربع فضای اداری و ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای آزمایشگاهی و کارگاهی افتتاح شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان تصریح کرد: نگاهی به برخی آمارها و شاخص‌های مهم در حوزه پژوهش در دانشگاه پیام نور استان کرمان نشان می‌دهد که سهم این دانشگاه در حوزه پژوهش قابل‌توجه بوده است؛ رشد کیفی در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مهم‌ترین دستاورد دانشگاه پیام نور استان کرمان است.

محدثی افزود: از جمله دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه پیام نور کرمان می‌توان به ۴۵۶ طرح پژوهشی، ۶۶ کتاب تألیفی، ۹۸۶ مقاله نمایه‌شده در پایگاه‌های معتبر، یک هزار و ۳۴۳ مقاله منتشرشده در کنفرانس‌ها و مجامع علمی، ۲۲ اختراع و برگزاری ۸ همایش ملی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: برای رشد کیفی دانشگاه پیام نور استان کرمان اقدامات خوبی اعم از تکمیل و بازنگری کتب و منابع درسی به‌عنوان بزرگترین شبکه کتب دانشگاهی کشور، اصلاح هرم اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، تولید منابع و محتوای الکترونیکی آموزشی و… انجام‌شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان تصریح کرد: حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم از طریق ایجاد زیرساخت‌های کارآفرینی و ارتباط با صنعت، توجه به فرایند تولید علم کاربردی و اقتصاد دانش‌بنیان از طریق راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری و برگزاری استارت‌آپ های مختلف از دیگر کارهای انجام‌ شده در دانشگاه پیام نور استان کرمان است.

محدثی بیان کرد: در سال جاری ۳۲ درصد از آزمون‌های دانشگاه پیام نور استان کرمان به‌صورت کاملاً الکترونیکی و بدون کاغذ برگزارشده است.