بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۱ اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۱ اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر در نشستی خبری اظهار کرد: این نمایشگاه از روز ششم ماه مبارک رمضان به مدت دو هفته میزبان مردم خواهد بود.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن با اشاره به شعار سال گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «قرآن چلچراغ هدایت» گفت: شعار قرآن معنای زندگی برای نمایشگاه بیست و هفتم انتخاب شده است. هدف کلان این نمایشگاه، تلاش در جهت توسعه و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت و انس با آن در جامعه است. تمامی اهداف و سیاست‌های کلان نیز بازنگری شده و با نگرش عمل‌گرایانه و آرمانی تجمیعی در اهداف و راهبردها صورت گرفته که تمامی سیاست‌ها از طریق سایت نمایشگاه اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: بعد از پایان نمایشگاه بیست و ششم، دبیرخانه دائمی نمایشگاه کار خود را آغاز کرد. از سوی دیگر با توجه به آسیب‌شناسی جدی و پیشگیرانه، از نتایج این بررسی‌ها و آسیب‌شناسی‌ها در نمایشگاه امسال بهره خواهیم برد.

به گفته فقهی‌زاده، نمودار سازمانی نمایشگاه در جهت افزایش کارایی افزایش نسبت به قبل تغییرات قابل توجهی کرده است. کمیته‌های مدیریت در راستای مدیریت صحیح به نصف و یا کمتر از نصف تقلیل یافته است.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه بیست و هفتم قرآن کریم نهایت تلاش‌مان را به کار خواهیم گرفت تا با صرفه جویی امکان بهره وری بیشتری را در شرایط جدید اقتصادی داشته باشیم.

فقهی‌زاده در عین حال گفت: تلاش ما این است که این نمایشگاه را بیش از پیش به صورت مشارکتی برگزار کنیم و با فعالان قرآنی و اصحاب فرهنگ و هنرنیز نهایت تعامل را به کار خواهیم گرفت.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: سالانه هشت جشنواره ملی و بین‌المللی را به عنوان جشنواره آیات برگزار می‌کنیم و مراسم اختتامیه «جشنواره حکمت و نیایش» را در نمایشگاه بیست و هفتم برگزار خواهیم کرد هر چند سیر کاری جشنواره حکمت و نیایش خارج از روند کاری نمایشگاه اجرا می‌شود.

فقهی‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری چند جشنواره قرآنی و احتمال دولتی شدن این جشنواره‌ها گفت: فعالیت‌های قرآنی در وزارت ارشاد باید مردمی باشد و دولتی شدن فعالیت‌های قرآن را نمی‌پسندیم اما زاویه دید ما در این راستا متفاوت است. انقلاب اسلامی بر مبنای قرآن کریم به پیروزی رسید و به راه خود ادامه می‌دهد و اهتمام حاکمیت به مسائل قرآنی و فرهنگی می‌طلبد که ما نیز یاری‌رسان چنین فعالیت‌هایی باشیم و از طریق برگزاری جشنواره‌های قرآنی، توجه دلسوزان را به این سمت جلب کنیم تا بتوانیم در مقابل سیل هجمه‌ها از اهداف و آرمان‌های اسلامی و دینی خودمان دفاع کنیم.

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام حسینی قائم مقام بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: برای اینکه نمایشگاه بیست و هفتم را با تحولاتی متفاوت برگزار کنیم رویکردهای جدیدی را در پیش گرفتیم تا بازدید کنندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاه احساس تازگی داشته باشند. با توجه این رویکردها، نمایشگاه امسال به سمتی حرکت می‌کند تا شاهد عرضه تازه‌ترین دستاوردهای علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری باشیم تا نمایشگاه به جشنواره و آوردگاهی برای رقابت و شناسایی بهترین‌ها و برترین‌ها در عرصه‌های قرآنی تبدیل شود و توانمندی‌ها قرآنی کشور را تقویت کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از رویکردهای ما در این نمایشگاه بهره‌گیری از داوری‌های مردمی برای آثار قرآنی است که می‌تواند نمایشگاه را به نمایشگاهی ملی تبدیل کند. دراین راستا «جشنواره چلچراغ آسمانی» با موضوع تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی و در چهار رشته تخصصی و یک رشته عمومی ویژه خانواده‌ها برگزار خواهد شد و از ۲۲ بهمن ماه فراخوان ارسال آثار با مشارکت سامانه اینترنتی آپارات اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی اعلام کرد: هنرمندان و مراکز قرآن و عترت نیز می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را از طریق سامانه نمایشگاه به نشانی www.iqfa.ir

ارسال کنند. عموم مردم نیز می‌توانند از طریق باشگاه همراهان نمایشگاه در سایت مذکور یاری‌گر ما باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.