برقراری عدالت اجتماعی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و دسترسی همگانی به آموزش عالی یکی از مولفه های مهم این عدالت اجتماعی است که خوشبختانه دانشگاه پیام نور در طول سی سال فعالیت خود توانسته به درستی در راستای تحقق این هدف مهم حرکت کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور راهبرد اساسی دانشگاه پیام نور را « آموزش برای همه، همه جا و همه وقت» دانست و گفت: برقراری عدالت اجتماعی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است و دسترسی همگانی به آموزش عالی یکی از مولفه های مهم این عدالت اجتماعی است که خوشبختانه دانشگاه پیام نور در طول سی سال فعالیت  خود توانسته به درستی در راستای تحقق این هدف مهم حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، دکتر محسنی همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی به تاریخچه و عملکرد دانشگاه های باز اشاره کرد و گفت: دانشگاه به مفهوم جدید و بر طبق استانداردهای جهانی که هم اکنون در همه کشورها در حال فعالیت است، قدمتی چند صد ساله دارد و در این نوع آموزش، استاد و دانشجو معمولا در یک فضای فیزیکی مشترک حضور می یابند و همواره کوشش بر این است که الزام حضور دانشجو رعایت شود.

وی با عنوان اینکه ایده حذف الزام حضور دانشجو در تمام کلاس های درس از دیرباز وجود داشته اما به صورت رسمی از پنجاه سال پیش در انگلستان و با تاسیس دانشگاه باز آن کشور آغاز شد، افزود: فلسفه وجودی دانشگاه های باز این است که افرادی که مشتاق ادامه تحصیل در مقاطع عالی هستند اما به هر دلیل،  برای حضور در کلاس های درس با محدودیت مواجه هستند، بتوانند بدون هیچ مانعی به تحصیل ادامه دهند و نظام آموزش عالی دارای این انعطاف باشد که دانشجو بتواند در هر شرایطی به تحصیل بپردازد.

دانشگاه پیام نور متولی آموزش باز

وی به شکل گیری دانشگاه پیام نور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۶۷ و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی  تاسیس دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه باز به صورت یک نهاد رسمی وارد نظام آموزش عالی کشور شد.

دکتر محسنی با اشاره به ویژگی های مهم این دانشگاه به عنوان دستاورد انقلاب اسلامی افزود: آنچه دانشگاه پیام نور را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند آن است که سرفصل مصوب دروس به طور کامل و با استفاده از ترکیبی از متون مدون و یا سایر انواع ابزارهای آموزشی و نیز بهره گیری از کلاس های درسی اساتید  ارائه می شود.

وی افزود: از طرف دیگر این دانشگاه در تطبیق با نیازهای مخاطبین انعطاف پذیر است و اگر یک نفر شرایط شغلی اش به گونه ای باشد که امکان حضور ثابت در یک شهر را ندارد، از ادامه تحصیل محروم نخواهد شد و یا افرادی که به دلیل محدودیت های جسمی قادر به رفت و آمد نیستند، شرایطی در دانشگاه فراهم می شود که از دسترسی به آموزش عالی محروم نشوند.

اهتمام ویژه دانشگاه پیام نور در برقراری عدالت اجتماعی

وی با عنوان اینکه در دانشگاه پیام نور اهتمام ویژه در برقراری عدالت اجتماعی در بعد آموزشی است، افزود: دانشجویان شاغل در دانشگاه پیام نور که به دلیل شرایط شغلی یا زندگی به شهر دیگری منتقل می شوند می توانند در شهر مقصد خود امتحان دهند و دانشگاه این شرایط را برای آنها فراهم می کند.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور، این دانشگاه را تنها نماینده آموزش عالی در برخی مناطق محروم دانست و اظهار داشت: در برخی از نقاط کشور دانشگاه پیام نور تنها نماینده آموزش عالی است و این دانشگاه امکان ادامه تحصیل در مقاطع عالی را برای متقاضیان در این مناطق فراهم کرده است.

۳۰سال فعالیت موثر، کارنامه مثبت دانشگاه پیام نور

وی یادآور شد: تاریخچه ۳۰ سال فعالیت دانشگاه پیام نور نشان می دهد که این دانشگاه نقش بزرگی را در به دوش گرفتن بخش قابل توجهی ازآموزش عالی داشته است و موفقیت فارغ التحصیلان این دانشگاه در آزمون های مختلف استخدامی و کنکور مقاطع بالاتر، نشان می دهد که این دانشگاه کارنامه مثبتی از خود به جای گذاشته است.

وی با اشاره به زیرساخت های الکترونیکی قوی در دانشگاه پیام نور گفت: این زیرساخت ها در دانشگاه پیام نور منحصر به فرد است به طوری که می تواند خدمات خود را بر اساس استانداردهای پیشرفته در حوزه های وسیعی ارائه کند

دکتر محسنی به آموزش های آزاد کوتاه مدت دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور در سال های اخیر اقدام به برگزاری آموزش های آزاد و مهارتی برای مخاطبان در سراسرکشور کرده است که عموم مردم می توانند از این دوره های آموزشی بهره مند شوند.

وی گستردگی جغرافیایی دانشگاه پیام نور را یکی دیگر از مشخصه های دانشگاه دانست و اظهار داشت: این ویژگی دانشگاه پیام نور موجب کاهش حجم وسیعی از هزینه های جانبی در سطح آموزش عالی می شود و از لحاظ فرهنگی نیز به دلیل نزدیکی دانشجو به خانواده و محل زندگی خود با دغدغه ها و چالش هایی کمتری مواجه می شود.

افق دانشگاه پیام نور در سال های پیش رو

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور افق پیش روی این دانشگاه را روشن توصیف کرد و گفت: دانشگاه پیام نور هم اکنون دوره ارتقای کیفی مستمر و روزافزون خود را طی می کند و سال های پیش روی این دانشگاه، سال های بالندگی کیفی آن خواهد بود.

وی افزود: این دانشگاه با توجه به رسالتش، گسترش زیرساخت های فناوری های آموزشی جدید، ارائه دوره های آموزش الکترونیکی  و تولید محتوای ترکیبی را در برنامه خود دارد .

وی توانمندسازی دانشجویان مطابق با نیازهای بازار کار و ارائه آموزش های مهارتی و کارآفرینی به آنها را یکی از مهم ترین برنامه های دانشگاه عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاه پیام نور در زمینه گسترش مرزهای دانش و جذب دانشجویان خارجی نیز فعال خواهد بود.