سواد و سوادآموزی در گذر چهل ساله انقلاب اسلامی ، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، به همت امور فرهنگی دانشگاه و به مناسبت دهه مبارک فجرانقلاب اسلامی و با حضور ریاست ،کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور اوز، همایشی با موضوع سواد و سوادآموزی درگذرچهار دهه انقلاب اسلامی در سالن کنفرانس دانشگاه، برگزار شد. دکتر قاسمعلی مقتدری رئیس دانشگاه ضمن تبریک فرارسیدن یوم الله ۲۲ بهمن گفت : انقلاب اسلامی ایران ، گامی  ارزشمند در جهت حرکت رو به جلو مردم ایران و نا امیدی دشمنان  بوده است که ابر قدرتهای جهان هرگز تصور نمی کردند روزی برسد که مردم ایران سالگرد انقلابشان را جشن بگیرند. دشمنان  همه ی تلاش خود را به کار میگیرند تا مردم ایران را به زانو در بیاورند و تحریم های همه جانبه کشور، گواه بر این امر می باشد اما مردمی که تحت لوای ولایت فقیه ایستاده اند مشکلات اقتصادی را پشت سر خواهند نهاد.

شهرام لطفی کارشناس آموزش اداره آموزش و پرورش بخش اوز، بعنوان سخنران همایش گفت: تحقیق در مورد سواد و سوادآموزی پس از انقلاب اسلامی کار آسانی نیست زیرا منابع و کتب در این زمینه اندک است مهمترین منبع، سالنامه آماری مرکز ایران است که از طریق سازمان برنامه و بودجه در اختیار استانها قرار می گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد :سواد با آموزش متفاوت است با توجه به مفهوم اولیه سواد که توانایی خواندن ، نوشتن و درک مفهوم است در ایران از سال ۱۳۱۵ توجه به باسواد کردن افراد بزرگسال مدنظرقرار می گیرد که در سال۱۳۲۵ نیز سازمان آموزش بزرگسالان تحت نظارت یونسکو ایجاد و شروع به فعالیت کرد  اما متاسفانه این سازمانها همگی پس از مدتی فعالیت به خاطر نیاز به هزینه های هنگفت و اختصاص نیافتن بودجه منحل می شوند تا درسال ۱۳۵۸به دستور امام خمینی (ره)نهضت سوادآموزی به صورت یک سازمان مستقل با بودجه مجزا تشیل می شود هم زمان نیز جهادسازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به میدان آمده و این امر باعث می شود دورافتاده ترین مناطق کشور هم تحت پوشش نهضت سوادآموزی قرار بگیرند. این نهضت پس از انقلاب بسیار خوب عمل می کند و ارتقای فاکتورهای توسعه یافتگی در کشورمبین این امر است.

لطفی سواد ،رشد جمعیت ، تعداد روزنامه ها وغیره را بعنوان فاکتورهای توسعه یافتگی عنوان  کرد و گفت خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی نهضت باسواد کردن زنان کشور موجب شدمراقبت مادر و کودک به شکل قابل قبولی توسط خود مادران صورت بگیرد و همین امر به کاهش مرگ و میر نوزادان می انجامید در صورتی که قبل از انقلاب آمار مرگ و میر بسیار بالابوده و این امر، با میزان بیسوادی در جمعیت زنان کشور ارتباط مستقیمی داشت.