جایگاه و منزلت نمایندگان مجلس از منظر رهبر فرزانه انقلاب
جایگاه و منزلت نمایندگان مجلس از منظر رهبر فرزانه انقلاب

چند روزی است از برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس با یکی از خبرنگاران جراید کشور می گذرد. شاید گذر زمان اهمیت این موضوع را به عنوان یک سوژه خبری کمرنگ کرده باشد ولی عمق این اتفاق و اهمیت آن به حدی است که مقام معظم رهبری حداقل در طول این ۵ سالی که با نمایندگان […]

MEYSAMچند روزی است از برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس با یکی از خبرنگاران جراید کشور می گذرد. شاید گذر زمان اهمیت این موضوع را به عنوان یک سوژه خبری کمرنگ کرده باشد ولی عمق این اتفاق و اهمیت آن به حدی است که مقام معظم رهبری حداقل در طول این ۵ سالی که با نمایندگان مجلس دیدار کردند چندین بار نسبت به شأن و منزلت و رفتار نمایندگان در مجلس تذکراتی داده و به آن اهتمام ویژه ورزیده اند.

به نظر می رسد مرور این بیانات و دوراندیشی های مقام عظمای ولایت نسبت به مسائل بتواند به عنوان چراغ راهی در برخورد با مسائل و شرایط مختلف یاری کند. بخشی از این موارد به طور خلاصه شرح زیر است:

  • نماینده مجلس به عنوان یک الگو

« آنچه که مهم است برادران و خواهران نماینده به آن توجه کنند و من همیشه در همه‌ی دوره‌ها یا اغلب دوره‌ها که این توفیق را داشتم که با نمایندگان محترم گفت و گو کنم، این را تذکر دادم، این است که بدانید شما مثل یک قله هستید؛ آنچه از دل این قله می جوشد، بر دامنه و پیکره سرازیر می شود. رفتار، آداب، خُلقیات، چگونگی تعامل در مجلس شورای اسلامی، مثل بقیه‌ی قله‌هائی که در کشور وجود دارد، بر روی رفتار، آداب، اخلاق و منش آحاد جامعه اثر می گذارد؛ این یک امر طبیعی است، یک امر همیشگی است. اگر در مجلس، عقل و فکر و طمأنینه و سکینه و آرامش و محبت حکمفرما باشد و از بلندگوهای مجلس این قضیه در سطح جامعه منعکس شود، همین خصوصیات به تدریج در جامعه اثر می گذارد. اگر در مجلس تشنج باشد، بغض باشد، کم‌کاری باشد، این باز به نوبه‌ی خود در رفتار مردم منعکس می شود؛ این تأثیر، طبیعی است. این تأثیر، دفعی و برجسته و نمایان نیست، اما به مرور و به تدریج آثار خودش را نشان می دهد؛ این، مسئولیت مسئولان محترم را افزایش می دهد. لذا به نظر من، دوستان عزیز و نمایندگان محترم از این نقطه‌نظر هم بر روی منش و رفتار خودشان یک مراقبت کاملی داشته باشند.» (۱)

در بخش دیگری از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای ایشان فرمودند: « رفتار نمایندگان در تربیت جامعه و سوق دادن جامعه به این طرف و آن طرف مؤثر است. اگر تقوا و امانت و اخلاق و احساس مسئولیت و نشاط کار، در مجلس دیده شود، این در جامعه اثر می گذارد؛ در درجه‌ی اول مردم را نسبت به نمایندگان مجلس علاقه‌مند و خوشبین و متعهد می کند، در درجه‌ی بعد رفتار آنها را به رفتار این نمایندگان عزیز – که خب قله هستند، چهره هستند، برجسته هستند – نزدیک می کند.»

(بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲)

 

  • آرامش در مجلس

« همه‌ی ماها مخالفینی داریم، معترضینی داریم، منتقدینی داریم؛ ایرادی هم ندارد. ایراد آنجایی است که این مخالفت به یقه گرفتن یکدیگر منتهی بشود؛ این را مراقب باشید که در مجلس انجام نگیرد؛ اگر در مجلس تشنّج به وجود بیاید -همچنان‌که در بعضی از دوره‌ها داشتیم که تشنّج در مجلس به وجود می‌آمد- این تشنّج سرریز میشود روی ملّت، در داخل مردم تشنّج ایجاد می کند؛ ولو از لحاظ روانی. اگر در مجلس آرامش باشد، این آرامش سرریز پیدا می کند بر مردم و این آرامش خیلی مهم است؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادُوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم.(۱۴) خاصیّت سکینه این است؛ سکینه یعنی همان آرامش، آرامش روحی؛ طوفانی نبودن. این موجب می شود که «لِیَزدادُوا ایماناً مَعَ ایمانِهِم»، فرصت افزایش ایمان به انسان می دهد؛ این خیلی چیز مهم و با اهمّیّتی است. خب، دشمن در سطح افکار عمومی دنیا سعی می کند ایران اسلامی را متّهم کند، در سطح داخلی ما سعی می کند گُسلها را فعّال کند.»

(بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵)

  • سوء استفاده دشمن از چالشها و اختلافات داخلی

« در مجلس، سلائق مختلف و جریانهای مختلف هستند. بنده هیچ اصرار ندارم که جریانها بیایند همه یکی بشوند؛ نه، اختلاف سلیقه، اختلاف فکر، اختلاف مذاق و اختلاف عقیده‌ی سیاسی وجود دارد و طبیعی است. این اختلاف سلیقه‌ها در موارد بسیاری مفید است؛ حالا ممکن است یک جاهائی هم ضررهائی داشته باشد. اصراری نیست بر این که این خطوط حتماً برداشته شود؛ اصرار اولاً بر آن چیزی است که قبلاً گفتم: یقه‌ی یکدیگر را نگیرند؛ اختلاف سلیقه منتهی نشود به کشمکش و دعوا و چالش و دشمن خونی همدیگر شدن و فراموش کردن آمریکا.»

(بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰)

  • خود نظارتی در مجلس

« در داخل مجلس شورای اسلامی، خودنظارتی بگذارید. این، همان تقوای جمعی است. مجموعه، خود را بپاید. حالا حرفهائی گوشه کنار زدند که نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. کسی با آزادی نماینده مخالف نیست؛ با کج رفتاری نماینده مخالف است. یک نماینده‌ی کج رفتار ممکن است مجلس شورای اسلامی را بدنام کند، متهم کند؛ حیف نیست؟ مجلسِ به این عظمت، این نهاد قانونىِ اساسی در کشور.»

(بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰)

« مجلس بر خودش نظارت کند. بالاخره مجلس تشکیل می شود از تعدادی انسان؛ ما انسانها همه‌مان در معرض خطا هستیم؛ یعنی شوخی ندارد، بزرگ و کوچک هم ندارد، پیر و جوان هم ندارد، همه‌مان در معرض خطا و در معرض لغزش هستیم. چه‌کسی باید جلوی این لغزش را بگیرد؟ خود مجلس. انواع ‌و اقسام لغزشها هم متصوّر است؛ مجلس اگر نظارت کرد، جلوی لغزش نماینده را گرفت و نماینده توانست این پاکیزگی و طهارت خودش را در طول این چند سال حفظ کند، آن‌وقت زبانش باز خواهد بود؛ آن‌وقت می تواند اگر چنانچه نقطه‌ی اشکالی در هر جا دید آن را بیان کند؛ این را باید مجلس رعایت بکند. من خواهش می کنم مسئله‌ی خودنظارتی، خویشتن‌نظارتی مجلس را دستِ‌کم نگیرید. این را حفظ کنید.»

(بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۵)

آن چه از گفتار حکیمانه رهبر معظم انقلاب بر می آید توجه نمایندگان به رفتار و کردارشان به عنوان یک الگوی کامل اخلاقی و رفتاری است و این که دشمنان نظام و انقلاب به دنبال فرصتی تا در زمان ضعف و اشکال چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سطح بین المللی تخریب کنند. امید است تا با تدابیر سنجیده و کارشناسانه ، در آینده شاهد چنین اتفاقات دشمن شاد نباشیم.

 

میثم خاکپور؛ کارشناس ارشد ارتباطات