رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ مقاله به همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان مرکزی ارسال شد گفت: آذربایجان شرقی و غربی، تهران و استان مرکزی بیشترین آمار ارسال مقالات به دبیرخانه همایش را داشتند.

به‌گزارش خبرگزاری یوپنا، علی‌اکبر ملکی‌راد عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت تحکیم خانواده اظهار داشت: همایش مذکور برای نخستین بار با همکاری استانداری مرکزی  در مدت دو روز در تاریخ   ۱۴ و ۱۵ اسفندماه در سالن ساختمان امیرکبیر دانشگاه پیام‌نور اراک  برگزار و در آن اساتید برجسته کشوری در حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی  حضور دارند.

وی افزود: این مهم فرصتی است تا بتوانیم تعاملات را افزایش و از مطالب مختلف علمی در این زمینه بهره‌ببریم، در این همایش اساتید و بزرگان روانشناسی و جامعه‌شناسی برای اولین بار در استان مرکزی جمع و شرکت‌کنندگان  از سراسر کشور هستند، در این همایش کارگاه‌هایی مختلافی با عناوین ایمنی و مراقبت جنسی کودکان، سوگیری شناختی آسیب‌های اجتماعی، رشد کودک از دیدگاه روانشناسی، کودک‌آزاری، زوج درمانی به محوریت تحکیم خانواده و ازدواج سالم و غیره برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان مرکزی تصریح کرد: هم اکنون ثبت نام کارگاه‌ها اغاز شده و تا کنون ۱۵۵ نفر ثبت نام و  ۱۲۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده، با بررسی و داوری انجام شده ۹۰ مقاله مورد پذیرش همایش قرار گرفت که از این تعداد ۲۰ مقاله در قالب سخنرانی و ۷۰ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود، مقالات برتر هم  در سه مجله علمی و پژوهشی  کشور به چاپ می‌رسد.

ملکی‌راد بیان کرد: در در کنار کارگاه‌ها غرفه و نمایشگاه عکس هم برگزار می‌شود،  بحث آسیب‌های اجتماعی در همه جوامع وجود دارد و تنها  به حوزه خانواده خلاصه نمی‌شود، به عنوان مثال موضوع تقلب در دانشگاه‌های امروز به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح بوده و متاسفانه آمار تقلب در دانشگاه پیام نور بیشتر از دیگر دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی است.

وی عنوان کرد: باید تعهد و عرق ملی را در بین جوانان و کودکان افزایش دهیم، در حوزه خانواده مسائلی مثل آمار طلاق و همسرآزادی مطرح است، انتظار داریم همه افراد به این موضوعات حساس شوند و به دبنال راه‌کاری برای آن باشند تا با تصمیم‌گیری بهتر از این اسیب‌ها کم کنیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی خاطرنشان کرد: بررسی عوامل مختلف فردی و اجتماعی و تاثیرگذاری در بنیان خانواده، تبیین نقش همسر در تحکیم بنیان خانواده، بررسی علل پیدایش آسیب‌های اجتماعی، بسترسازی مناسب در ایجاد خانواده باثبات، نگاه علمی و حرفه‌ای به نقش زن، بررسی موضوعات کودک همسری، تصمیم‌گیری و بسترسازی براساس نیاز واقعی خانواده از اهداف برگزاری این همایش است.

ملکی‌راد ادامه داد: آذربایجان شرقی و غربی، تهران و استان مرکزی  بیشترین آمار ارسال مقالات به دبیرخانه همایش را داشتند، موضوعات غالب مقالات مرتبط با آسیب‌های خانواده، عوامل روانشناختی موثر در تحکیم خانواده، آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی موثر در خانواده و مقالاتی از دیدگاه  اثر معصومین به خانواده و زندگی  است.

وی اضافه کرد: بیشتر کمک‌ها برای برگزاری این همایش از سوی استانداری بوده و دستگاه‌های دیگر هم در حوزه‌های مختلف کمک کردند، مشکلات در دنیا وجود دارند باید با همکاری هم آنها را برطرف کنیم، در این همایش دانشجویان مشارکت گسترده‌ای دارند.