مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور درباره راه‌اندازی شبکه اطلاع رسانی هوشمند در این دانشگاه گفت: این شبکه کلیه خدماتی که دانشگاهیان قبل‌تر برای دریافت آنها در دانشگاه حضور فیزیکی داشتند را بدون نیاز به این حضور در دسترس آنها قرار می‌دهد.

دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی است که به دلیل آزمون‌های متمرکز و یکسان در سراسر کشور همانند یک کنکور سراسری میزان دانش دانشجویان را می‌آزماید و این ویژگی در هر آزمون درس، منحصرا در اختیار این دانشگاه است. معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌نور اخیراً از رونمایی فاز اول شبکه اطلاع رسانی هوشمند این دانشگاه در اوایل سال ۹۸ خبر داده که بر این اساس قرار است شبکه‌ای با رویکرد خدمات اینترنتی به دانشجو در بستر موبایل راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری یوپنا رضا حاجی حسینی، مدیرکل دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور؛ درباره شبکه اطلاع رسانی هوشمند این دانشگاه که قرار است به زودی راه‌اندازی و رونمایی شود، اظهار کرد: این سامانه تا هفته آینده به طور رسمی رونمایی می‌شود و سامانه‌ای است که بر مبنای موبایل و نیز کامپیوتر خدماتی را به دانشگاهیان پیا‌م‌نور ارائه می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گستردگی و نوع فعالیت دانشگاه پیام‌نور چرا دانشگاه زودتر به این نیاز پاسخ نداد، افزود: در گذشته کمبود و یا نبود امکانات فنی در این امر اجازه فعالیت به ما نمی‌داد، اما امروز با توجه به گستردگی استفاده از موبایل و شبکه‌های هوشمند این امکان فراهم شده و این فرصت در اختیار ما قرار داده شده تا از آن حداکثر استفاده را ببریم و کارایی چنین شبکه‌ای فرصتی برای ظهور و بروز پیدا کند.

حاجی حسینی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این بحث این است که در دانشگاه ما بیشتر خدمات در بستر اینترنت و سامانه‌های اطلاع رسانی اینترنتی انجام می‌شود و از این طریق دانشگاهیان از خدمات مطلع می‌شوند، اما برای رفع نیاز‌های خود نیازمند مراجعه حضوری به دانشگاه هستند. اکنون که بستر راه‌اندازی یک شبکه اطلاع رسانی هوشمند فراهم شده است و با توجه به اینکه دانشگاه نیاز به اینترنت، کامپیوتر و فضای گسترده‌ای در این زمینه دارد و خوب یک مقدار محدودیت در این بحث برای دانشگاه وجود دارد، اقدام به راه‌اندازی این شبکه کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور گفت: سطح دسترسی به اینترنت و سامانه‌های موبایلی و وب در میان دانشگاهیان امروز در سطح کاملی است و در نتیجه این سامانه کارایی لازم را خواهد داشت. در واقع این شبکه کلیه فعالیت‌هایی را که شاید خیلی ضرورت ندارد فرد در دانشگاه حضور فیزیکی داشته باشد را تسهیل می‌کند و در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد.

وی به دیگر قابلیت این شبکه اطلاع رسانی هوشمند اشاره کرد و افزود: ارتباط استاد با دانشجو دیگر قابلیتی است که از طریق این شبکه امکان‌پذیر خواهد بود. دانشجویان می‌توانند نیاز‌های خود در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه‌های پژوهشی و آموزشی که پیش‌تر دانشجو برای رفع این نیاز‌ها مجبور بود تا دانشگاه بیاید را از طریق این شبکه برطرف کنند.

حاجی حسینی با بیان اینکه این سامانه را تا به حال هیچ دانشگاهی راه‌اندازی نکرده است، گفت: این شبکه جایگزین سیستم گلستان نمی‌شود. آنجا بحث نمره و ارزشیابی‌ها مطرح است و تعطیل نمی‌شود. اما خدمات سیستم گلستان از طریق این شبکه هوشمند در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. این شبکه بر مبنای موبایل است و تمامی واحد‌های دانشگاهی پیام‌نور و تمامی اعضای آن از جمله اعضای هیئت علمی، دانشجویان و حتی کارمندان می‌توانند در این شبکه فعالیت کنند و از خدمات دانشگاه بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام‌نور همچنین درباره زمان آغاز به کار شبکه اطلاع رسانی هوشمند این دانشگاه گفت: از سال جدید این شبکه آغاز به کار می‌کند. تلاش می‌شود از اردیبهشت ماه سال ۹۸ این شبکه اطلاع رسانی هوشمند فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند.