ركورد اختلاس شكست
ركورد اختلاس شكست

تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به مجالس هشتم و نهم است

در ميانه رقابت رسانه‌ها براي افشاي فسادهاي مالي بود كه يك خبرگزاري اصولگرا خبري را مبني بر اختلاس ٨٠٠٠ ميليارد توماني در صندوق ذخيره فرهنگيان منتشر كرد؛ اختلاسي كه به گفته اين رسانه اصولگرا توسط فراكسيون مبارزه با فساد اقتصادي كشف شده است.
به گزارش اعتماد، محمود صادقي نماينده مردم تهران اما ضمن اينكه مي‌گويد فراكسيون مبارزه با فساد اصلا وجود خارجي ندارد جزيياتي را نيز در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان فاش كرد و گفت: فراكسيون مبارزه با فساد اقتصادي هنوز وجود خارجي ندارد، در واقع درخواست تشكيل چنين فراكسيوني با حدود ۱۱ امضا از سوي نمايندگان مجلس تقديم هيات‌رييسه شده، اما با پيگيري‌هاي انجام شده، تا اين لحظه به‌صورت رسمي اجازه فعاليت به چنين فراكسيوني داده نشده است.
اختلاس ۸۰۰۰ ميلياردي صندوق فرهنگيان مربوط به دولت احمدي‌نژاد است
محمود صادقي جزييات جديد را در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان بيان مي‌كند. او مي‌گويد اين اختلاس مربوط به دولت احمدي‌نژاد است و از تحقيق و تفحصي مي‌گويد كه قرار بود به تخلفات دولت احمدي‌نژاد در اين حوزه رسيدگي كند، تحقيق و تفحصي كه به فراموشي سپرده شد. به گزارش ايلنا، اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پاسخ به سوالي درباره ادعاي مطرح شده درخصوص اختلاس ۸۰۰۰ ميليارد توماني در صندوق ذخيره فرهنگيان، گفت: اخيرا در يكي از جلسه‌هاي كميسيون آموزش كه با حضور برخي مسوولان وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخيره فرهنگيان برگزار شد، موضوع تحقيق و تفحص از اين صندوق مطرح شد كه بخش اعظم اين تخلف مربوط به دولت احمدي‌نژاد است.
۴۰۰۰ ميليارد دارايي صندوق ذخيره فرهنگيان از سال ۸۶ تا ۹۲ معدوم‌الوصول شد
صادقي تصريح كرد: در اين جلسه، اغلب اعداد و ارقامي كه به عنوان تخلف‌هاي اقتصادي و مالي ازسوي مسوولان مطرح شد، مربوط به دولت قبل بود كه به عنوان مثال تنها در يك مورد، مسوولان صندوق فرهنگيان اعلام كردند در سال ۹۲ هنگامي كه اين صندوق را از مسوولان پيشين تحويل گرفتند، اين صندوق در بازه زماني سال‌هاي ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ ميليارد تومان دارايي معدوم‌الوصول داشته است.
اعطاي ۳۲۰۰ ميليارد وام معدوم‌الوصول به ۳ نفر
صادقي تاييد مي‌كند كه در دوره جديد هم تخلفاتي در اين صندوق صورت گرفته است اما عمده اين تخلفات مربوط به دولت قبل است. از جمله اين تخلفات را اعطاي وام معدوم الوصول به ٣ نفر بيان مي‌كند؛ وام‌هايي به ارزش ٣٢٠٠ ميليارد تومان كه هرگز بازگردانده نشده است. عضو هيات رييسه فراكسيون اميد در مجلس ادامه داد: به‌عبارت ديگر اين مبلغ ۴۰۰۰ ميليارد تومان، دارايي‌هاي صندوق فرهنگيان بوده كه وصول نشده و بنابر پيگيري‌هاي انجام شده، ۳۲۰۰ ميليارد تومان از اين مبلغ مربوط به وام‌هايي بوده كه در اختيار ۳ نفر قرار گرفته و هرگز اين وام‌ها را بازنگردانده‌اند.
او با بيان اينكه بنابر گزارش مسوولان وزارت آموزش و پرورش تخلف‌هايي در دوره جديد نيز صورت گرفته اما بخش اعظم تخلف مربوط به دولت قبل است، گفت: به‌گفته اين مسوولان تخلف‌ها علاوه بر صندوق فرهنگيان، در بانك سرمايه نيز رخ داده و حتي شكايت‌هايي در اين باره صورت گرفته بود و همچنان نيز به‌دنبال بازگرداندن اين مبالغ هستند. رييس فراكسيون شفاف‌سازي اقتصادي و انضباط مالي در مجلس دهم همچنين اضافه كرد: بنابر اين گزارش اين شكايت‌ها در دو پروژه مطرح شده كه يكي پروژه «كاج مشهد» است و همچنين پروژه «بانك سرمايه» كه به‌گفته شهاب‌الدين غندالي مديرعامل فعلي صندوق ذخيره فرهنگيان در جريان مجلس نهم، دو مرتبه به‌منظور ارايه توضيحات لازم، نامه‌هايي به هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نهم ارسال كرده كه با اين حال، اجازه حضور در جلسه‌هاي اين كميسيون به او داده نشده است.
تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره  فرهنگيان مربوط به مجالس هشتم و نهم است
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس دهم با اشاره به تلاش نمايندگان براي تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مجالس هشتم و نهم، اعلام كرد: هنگامي كه طرح تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در نشست كميسيون آموزش و تحقيقات مطرح شد، آقايان زاهدي و كوچكي‌نژاد كه اين طرح را امضا كردند، مدعي شدند كه نخستين‌بار كه چنين طرحي مطرح شد، در زمان مجلس هشتم بوده است. او ادامه داد: به‌گفته زاهدي و كوچكي‌نژاد، نمايندگان در مجلس هشتم درخواست تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را مطرح كردند كه به نتيجه نرسيد و اين درخواست به گفته آنها در مجلس نهم نيز به كما رفت.
تخلف‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به دولت‌هاي احمدي‌نژاد است
صادقي در پايان تصريح كرد: با اين حساب، آنچه امروز تحت عنوان تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان مطرح شده، ادامه تلاشي است كه از زمان مجلس هشتم آغاز شده  و  اين تخلف‌ها مربوط به دولت‌هاي نهم و دهم و زمان رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد بوده است. روز گذشته شهاب‌الدين غندالي مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در نامه‌اي به عباس جعفري‌دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران ضمن تكذيب مدعيات مطرح‌شده در خبر خبرگزاري اصولگرا، خواستار برخورد جدي با متخلفان شد و اعلام كرد كه در دو هفته گذشته انتشار اخبار كذب درخصوص فساد مالي درصندوق ذخيره فرهنگيان، علاوه بر ايجاد فضاي بي‌اعتمادي ميان فرهنگيان در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد، موجب كاهش ٢٠٠ ميليارد توماني ارزش شركت‌هاي بورسي اين صندوق شده است.