دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور می باشد که بیش از پانصد مرکز و واحد در داخل و خارج کشور دارد و همین گستردگی، استعداد و ظرفیت بالایی را به این دانشگاه در زمینه توجه به مدیریت زنان داده است.

توسعه آموزش عالی و گسترش وسایل ارتباطی در چند دهه اخیر، نگاه جامعه را به توانمندی زنان ایرانی تغییر داده است از سوی دیگر با انقلاب اسلامی و افزایش درصد ورود زنان تحصیلکرده به دانشگاه ها، عرصه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی آنها را افزایش داد و فرهنگی زنان پسترش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا در بسیاری از کشورها تلاش‌ زنان برای ورود به عرصه تصمیم گیری و مدیریتی، موفقیت‌ های چشمگیری را در پی داشته است که از آن جمله می‌توان به کشورهایی همچون نروژ، دانمارک و فنلاند اشاره نمود که بیش از ۴۰ درصد مناصب تصمیم‌گیری در اختیار زنان است.

در کشور ما بر اساس آمارها، زنان به عنوان نیمی از نیروی فعال اجتماعی، در چند سال اخیر حدود ۶۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی را تشکیل می دهند، در حالی که آمار بیکاری این بخش از جامعه دو برابر مردان است به همین دلیل بخشی از خواسته های بانوان ایرانی بر برابری فرصت ها و شایسته سالاری متمرکز شده است، مطالبه ای که در رفتار اجتماعی زنان برای بدست آوردن عدالت جنسیتی نمایان است.

با شروع به کار دولت دوازدهم، توجه به مطالبات زنان بیش از پیش در دستور کار قرار گرفت، زنان به عنوان نیمی از بدنه رای دهندگان به برنامه حسن روحانی، انتظار داشتند رییس دولت دوازدهم نسبت به شعارهای دوران تبلیغات انتخاباتی متعهد باشد.

روحانی در وعده های انتخاباتی، یکی از برنامه های محوری خود را نگاه ویژه به جایگاه زنان و استفاده از توانمندی آنها در زمینه های مختلف عنوان کرد.

وعده های روحانی در انتخابات سال ۹۲ و همین طور در سال ۹۶ در زمینه توجه به زنان در عرصه های مدیریتی کلان کشوری باعث شد که یکی از پایگاه ها و سبدهای اصلی رای روحانی در دو دوره را زنان تشکیل دهند به طوری که نقش آنها در به دست گرفتن سپهر سیاسی توسط دولت تدبیر و امید بی بدیل بوده است.

این دغدغه رئیس جمهور درباره توجه به زنان در عرصه مدیریتی به طور ویژه در دستور کار ریاست عالی دانشگاه پیام نور قرار گرفت.

دکتر محمد رضا زمانی در آذر ماه ۹۶ با حکم وزیر علوم و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور منصوب شد و در این مدت دانشگاه پیام نور تحولات متعدد و مثبتی را شاهد بود.

از مهمترین برنامه های دکتر زمانی برای دانشگاه پیام نور می توان به تعیین تکلیف بیش از ۸۹۰ نفرکارمند علمی با عناوینی همچون پیمانی مشروط، دستیار علمی و قراردادی دانشگاه، نظم و انضباط مالی و صرفه جویی در هزینه ها، تفاهم نامه با صندوق رفاه دانشجویان و پرداخت کل شهریه دانشجویان پیام نور توسط این صندوق و برنامه های متعدد دیگری که هر کدام به نحوی در حال اجرا می باشند اشاره کرد.

از شاه بیت های فعالیت وی در این زمان، توجه به زنان در عرصه مدیریتی بوده است به طوری که در این یک سال و چند ماه انتصابات زیادی مربوط به بانوان توانمند در دانشگاه پیام نور را شاهد بودیم.

بررسی آماری صرفا در ۱۶ استان کشور در سال ۹۷ حاکی است بیش از ۳۶ انتصاب مربوط به بانوان در کلیه مجموعه های دانشگاه پیام نور صورت پذیرفته است.

دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور می باشد که بیش از پانصد مرکز و واحد در داخل و خارج کشور دارد و همین گستردگی، استعداد و ظرفیت بالایی را به این دانشگاه در زمینه توجه به مدیریت زنان داده است.

دکتر زمانی احکام متعددی را برای زنان در دانشگاه پیام نور صادر کرد و بانوان توانمند زیادی در حوزه مدیریتی کلان و میانی در دانشگاه در حال خدمت می باشند و این سیاست و راهبرد اساسی به بدنه مدیریتی دانشگاه پیام نور در سطح استان ها نیز بکار گرفته شده است که با احتساب انتصاب مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در حال حاضر بیش از ۱۲۰ بانوی توانمند از کارمند اداری گرفته تا عضو علمی در سمت های متعددی از رئیس مرکز و واحد، معاونت آموزشی، فرهنگی اجتماعی استان ها گرفته تا مدیرگروه و مسول ارزیابی و نظارت و … که هر کدام در بخش های حساس دانشگاه توانسته اند رضایت دانشجویان و مسولین را بدست بیاورند.

در سازمان مرکزی دانشگاه نیز بانوان توانمندی تصدی پست های حساس را بر عهده دارند از مدیرکل سنجش و پذیرش گرفته تا مدیرکل دفتر تحقیقات پژوهشی، دبیران بخش های علمی و…. سمت های حساس و مهم دیگری که توسط بانوان دانشگاه پیام نور اداره می شوند
به طور کلی می توان گفت که این نگاه مدیریتی در دانشگاه پیام نور توانست یک نوع برابری مدیریتی را به وجود بیاورد و این برابری باعث شد که ظرفیت ها و استعداد بالای زنان را در عرصه مدیریتی شاهد باشیم.