وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی به عنوان یک تکلیف قانونی در حال تدوین است، گفت: این طرح پشتیبان مراکز آموزش عالی و به ویژه دانشگاه پیام نور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان اینکه طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی به عنوان یک تکلیف قانونی در حال تدوین است، گفت: این طرح پشتیبان مراکز آموزش عالی و به ویژه دانشگاه پیام نور است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا، دکتر منصور غلامی امروز در مراسم پاسداشت مقام معلم که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد، ضمن ادای احترام به ساحت معلمان کشور و تقدیر از مدیریت دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه پیام نور با توجه به ضرورت و اهمیت بحث آموزش نیمه حضوری اقدامات موثری به ویژه برای شاغلین انجام داده است و در دوره ای که با کمبود دانشجو مواجه هستیم، تلاش بر این است که از ظرفیت های این دانشگاه برای تامین و برطرف کردن نیازهای اساسی کشور بهره مند شویم و از آن جمله می تواند به ضرورت توسعه مراکز فناوری و کارآفرینی در کشور اشاره کرد.

وی در ادامه داد: در سال ۱۳۶۸ دانشگاه پیام نور شکل گرفت و آموزش‌های نیمه حضوری و سپس در سال های اخیر آموزش مجازی به عنوان مأموریت‌های اصلی این دانشگاه برشمرده شده است.

دکتر غلامی با اشاره به تحول در دانشگاه های دنیا افزود: در همه دانشگاه‌ها نیاز به تحول، تجدید نظر و تغییر روش وجود دارد تا بر اساس دانش روز و نیاز جامعه و هماهنگ با فناوری‌های روز دنیا جلو بروند.

وزیر علوم یادآور شد:  دانشگاه پیام نور برنامه راهبردی خود را تعریف کرده و قطعا در این برنامه به ماموریت های اصلی این دانشگاه توجه شده است اما این برنامه ها باید متناسب با نیازها و تحولات روز دنیا، انعطاف لازم را برای اصلاح و تجدید نظر داشته باشد.

وی تصریح کرد:نیازهای ما در طول زمان دچار تغییر می شوند. اوایل انقلاب نیاز به تربیت نیروی کارشناس داشتیم و در حال حاضر باید متناسب با نیازهای روز به تربیت نیروی انسانی کارشناس موثر بپردازیم.

وی با عنوان اینکه در همه دانشگاه‌ها باید مأموریت خاصی تعریف شود، اظهار داشت: توجه به آموزش‌های مجازی به معنی انحصار آن در دانشگاه پیام نور نیست ولی در مأموریت اصلی دانشگاه پیام نور دیده شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی و کاربردی دو دانشگاهی هستند که شرایط مساعد تحصیل را برای افراد شاغل را فراهم می‌ کنند.

دکتر غلامی بر لزوم صرفه جویی در هزینه ها تاکید کرد و با توجه به شرایط اقتصادی موجود تصریح کرد: بهترین روش و کارآمدترین سیستم باید برای وزارت علوم تعریف شود. وابستگی به درآمدهای نفتی فرهنگ مصرفی در بخش‌های مختلف و به خصوص دولت را رقم زده بود. ولی باید با ایجاد تحول در دانشگاه‌ها آینده‌ای مناسب را ایجاد کنیم و از فرهنگ مصرف گرایی به سوی درآمد پایدار و غیر نفتی برویم.

دکتر غلامی افزود: اتفاقات خوبی برای ملت ها در بستر علم و دانش اتفاق افتاده  که ایران هم در این حوزه دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در وزارت علوم تلاش می‌کنیم تصدی گری کم شود و کارها تاحد ممکن به دانشگاه‌ها و مراکز علمی واگذار شود تا فرصت پشتیبانی و حمایت در بخش برنامه های کلان  و سیاستگذاری فراهم شود.