فرماندار خلخال گفت: با اجرای طرح های گلخانه ای ، میزان تولید گل و گیاه در این شهرستان به پنج برابر افزایش یافته است.

 

به گزارش خبرگزاری یوپنا، فریدون بابایی  در آیین افتتاح نمایشگاه گل و گیاه در دانشگاه پیام نور خلخال افزود: ارائه بسته های حمایتی ، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ارائه خدمات مشاوره ای از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به مجریان طرح های گلخانه ای از عوامل مهم افزایش سطح تولید محصولات گلخانه ای و گل و گیاه در این شهرستان است.

او گفت: با اجرای طرح های تولید گل رز هلندی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی، این منطقه تبدیل به قطب اول تولید این گل در استان اردبیل شده است.

او اظهار داشت: هم اکنون پنج واحد گلخانه تولید و پرورش گل رز هلندی و ۲ گلخانه تولید کاکتوس با وسعت بیش از۲۰ هزار متر مربع در مناطق مختلف این شهرستان فعالیت دارند.

وی افزود: با بهره برداری از گلخانه جدید خلخال ظرفیت تولید گل رز هلندی در این شهرستان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بوته در سال افزایش یافت که این میزان پنج برابر ظرفیت تولید این گل در سال گذشته است.

به گفته بابایی ، مجموع مساحت گلخانه های رز هلندی این شهرستان چهار هزار متر بود ولی این میزان با راه اندازی گلخانه های جدید در سال جاری به ۲۰ هزار متر مربع از نظر مساحت و از لحاظ میزان تولید نیز از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل رز هلندی به یک میلیون ۵۰۰ هزار بوته گل افزایش یافته است.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی خلخال برای پرورش و تولید انواع گل های گلخانه ای مناسب است، اظهار داشت: گلخانه های تولید گل رز هلندی خلخال علاوه بر تامین بازارهای داخل استان ، تولیدات خود را به پنج استان کشور و چند کشور خارجی صادر می کنند.

فرماندار خلخال گفت: بر اساس مطالعات انجام شده خلخال مناسب ترین شرایط جوی و آب و هوایی برای تولید و پرورش گل رز هلندی را داشته و سرمایه گذاران مجری طرح های گلخانه ای نیز استقبال خوبی از اجرای این طرح ها نشان داده و خلخال هم به عنوان بزرگترین قطب تولید گل رز هلندی استان شناخته شده است.

او راه اندازی طرح های گلخانه ای را بهترین راهکار برای تولید محصولات کشاورزی در فصول سال در منطقه سردسیری خلخال و استفاده بهینه از آب در شرایط کاهش نزولات آسمانی و کاهش منابع تامین کننده آب کشاورزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی این شهرستان ذکر کرد.

بابایی همچنین گفت: با توجه به بازار مناسب فروش محصولات گلخانه ای ، تولید گل رز هلندی توسعه واحدهای تولید و پرورش این گل در دستور کار سرمایه گذاران این بخش قرار گرفته است.

وی به توسعه فعالیت های تولیدات کشاورزی گلخانه ای در مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: حمایت های ویژه دولت از سرمایه گذاران طرح های روستایی همراه با ارائه تسهیلات بانکی به مجریان طرح های اشتغال زای روستایی با چهار تا ۶ درصد نرخ سود بانکی موجب شده تا مجریان این طرح ها در کنار برخورداری از تسهیلات بانکی ارزان قیمت از خدمات رایگان مدیریت جهاد کشاورزی نیز در زمان اجرای طرح بهره مند شوند.

بابایی گفت: اقدامات لازم برای راه اندازی شهرک گلخانه ای در مساحتی به وسعت ۲۳ هکتار انجام شده و با تخصیص آب مورد نیاز آن از سوی امور آب احداث و در اختیار متقاضیان و مجریان طرح ها گلخانه ای قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تشکیل پنجره واحد زمینه برای برای رفع موانع سرمایه گذاری فراهم کرده اظهارامیدواری کرد مسئولان دستگاه های اجرایی در اجرای طرح های اقتصادی سرمایه گذاری و تحمیل کمترین هزینه به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پیشرفت سریع کارها تلاش کنند.

نمایشگاه گل و گیاه خلخال در ۱۱ غرفه عرضه محصولات گلخانه ای از جمله گل و گیاه و گیاهان دارویی بمدت یک هفته برای علاقه مندان در دانشگاه پیام نور این شهر دایر است.