رئیس دانشگاه ‌پیام‌نور استان ایلام از فعالیت ۱۰ مرکز این دانشگاه در استان با ۵۰۰۰ دانشجو و ۸۱ عضو هیئت علمی و بیش از ۴۰۰ مدرس مدعو خبر داد و گفت: این دانشگاه تنها در مرکز شهرستان سیروان مرکز ندارد.

به گزارش یوپنا، دکتر «عباس سهراب‌‌زاده» اظهار کرد: دانشگاه پیام‌نور از جمله دانشگاه‌های ریشه‌دار پس از انقلاب اسلامی است که بر اساس ماموریت‌های خاص خود ابتدا برای آموزش کارکنان دولت تاسیس شد اما بعد از چند سال در خدمت مشتاقان به ادامه تحصیلات دانشگاهی قرار گرفت.

وی با اشاره به شعار دانشگاه پیام‌نور مبنی بر «آموزش ، همه جا، همه وقت ، برای همه» ، تصریح کرد: هرچند انتقاداتی به توسعه‌ی کمی دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه پیام‌نور در برهه‌‌ای از زمان وارد است اما این دانشگاه در کیفیت‌بخشی به آموزش یکی از دانشگاه‌های پیشرو است.

رئیس دانشگاه ‌پیام‌نور استان ایلام از فعالیت ۱۰ مرکز این دانشگاه در استان با ۵۰۰۰ دانشجو و ۸۱ عضو هیئت علمی و بیش از ۴۰۰ مدرس مدعو خبر داد و گفت: این دانشگاه تنها در مرکز شهرستان سیروان مرکز ندارد.

دانشگاه پیام‌نور از نظر ساختاری دانشگاهی کیفی است

سهراب‌زاده با بیان اینکه این دانشگاه در اوج جمعیت دانشجویی ۲۰ هزار دانشجو داشته است، تصریح کرد: هر چند تعداد دانشجوی این دانشگاه کم شده است اما از نظر وضعیت کیفی رشد کرده است و در مجموع می‌توان گفت دانشگاه پیام‌نور از نظر ساختاری دانشگاهی کیفی است یعنی دانشجو باید یک کتاب را به ریز بخواند و می‌توان گفت در این دانشگاه سالانه کنکور جامع داریم.

وی ادامه داد: طبق برآوردها ۴۰ و چند درصد از برگزیدگان و پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های کارشناسی ارشد و آزمون‌های استخدامی فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام‌نور هستند.

 

دفاع سالانه از ۲۰ تا ۲۵ پایان‌نامه

رئیس دانشگاه ‌پیام‌نور استان ایلام تصریح کرد: دانشجویان مقطع کارشناسی در این دانشگاه هم‌اکنون در ۴۶ رشته کارشناسی و ۵ رشته‌ی شیمی، تاریخ، ادبیات فارسی، حقوق و جغرافیا در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و سالانه از ۲۰ تا ۲۵ پایان‌نامه در این دانشگاه دفاع می‌شود.

 

برنامه‌ریزی برای جذب دانشجوی ارشد در ۵ رشته – گرایش جدید

 سهراب‌زاده گفت: به احتمال زیاد در سال تحصیلی آینده ۵ رشته گرایش شامل علوم سیاسی، شیمی، نانو، تربیت بدنی، تاریخ انقلاب اسلامی ، جغرافیا و روان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد اضافه خواهند شد.

سهر اب‌زاده با اشاره به وجود کتابخانه جامع دانشگاه در مرکز ایلام، تصریح کرد: علاوه بر این دو آزمایشگاه شیمی با امکانات پیشرفته در خدمت دانشجویان دانشگاه و دیگر محققان است.

وی با تاکید بر اینکه رسالت دانشگاه‌ها آموزش و پژوهش و کمک به توسعه‌ی اجتماعی و فرهنگی است، ادامه داد:دراین دانشگاه کارهای اثرگذاری انجام شده که نوید بخش پویایی بیشتر در این حوزه است.

از خانه‌ی سلامت تا احیاء مرکز مشاوره / هر کارمند یک حافظ محیط زیست

رئیس دانشگاه ‌پیام‌نور استان ایلام از احیاء مرکز مشاوره و راه‌اندازی خانه‌ی سلامت در دانشگاه خبر داد و گفت: در حال اخذ مجوز یک سازمان مردم‌نهاد با نام «دوستان زمین و زمان» با زمینه فعالیت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی هستیم.

سهراب‌زاده ادامه داد: در کانون سلامت به دنبال ترویج دستیابی به کسب راه‌های سلامتی در ابعاد مختلف هستیم که بر روی انجام کارفرهنگی برای پیشگیری تاکید بیشتری دارد که از جمله مباحث مطرح شده‌ی آن می‌توان به ترویج مصرف منطقی دارو و توجه به طب سنتی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در دانشگاه برای کارکنان به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شده است که همه خود را مکلف به عضویت در یک سازمان مردم‌نهاد زیست‌محیطی می‌دانند و همین امر برای دانشجویان نیز نهادینه شده است، به عنوان مثال وقتی در اتاق کار هر یک از همکاران آموزشی و فرهنگی این موضوع جا افتاده است که «کاغذ زباله نیست» دانشجویان به عنوان قشر فهیم جامعه این موضوع را درک و آن را ترویج می‌کنند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ایلام ممنوعیت استفاده از ظروف یک بار مصرف را در مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف، کمک به درختکاری در مناسبت‌های گوناگون و ترویج استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای را از دیگر فعالیت‌های عملی دانشگاه در زمینه حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: امیدواریم با همکاری دانشجویان و حساسیت آنان به موضوعات مختلف شاهد اجرای برنامه‌های تاثیرگذار در جامعه باشیم.

سهراب‌زاده از رونق فعالیت‌ تشکل‌ها و کانون‌های مختلف فرهنگی، هنری و انجمن‌های علمی دانشجویی از اردیبهشت ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: کانون‌های سلامت، مهدویت و قرآن و عترت در کنار هم‌افزایی هرکدام در راه رسالت‌های خاص خود حرکت می‌کنند و تاکنون منشاء اثربخشی بوده‌اند و تاثیر خود را در بین دانشجویان داشته‌اند.

وی بخش نشریات دانشجویی را یکی از فعال‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های دانشجویی عنوان کرد و گفت: سال گذشته از ۲۷ مقامی که در مسابقات کشوری توزیع شد، ۹ مقام به دانشگاه پیام‌نور ایلام رسید.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ایلام با دعوت از همه‌ی قهرمانان ورزشی برای ادامه تحصیل در این دانشگاه ، گفت: برادران دوقلو، جلیل و خلیل ناصری که از افتخارات استان در مسابقات «دو میدانی» و دارای مدال جهانی هستند در این تحصیلات خود را ادامه می‌دهند و در استان نیز ۴ سالن پیشرفته ورزشی در ایلام، دره‌شهر، دهلران و سرابله داریم.

سهراب‌زاده تاکید کرد: در مجموع می‌توان گفت با توجه به وجود اعضای هیئت علمی کارامد گروه تربیت‌بدنی این دانشگاه از گروه‌های قوی در سطح استان و در سطح منطقه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به همکاری‌های خوب بانک‌های انصار، صندوق رفاه و بنیاد علوی در پرداخت کمک هزینه شهریه به دانشجویان پیام‌نور، گفت: امروز شهریه این دانشگاه به مراتب از دانشگاه‌های شهریه‌بگیر دیگر پایین‌تر است و دانشگاه تمهیداتی را برای ادامه تحصیل جامعه‌ی هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد و بهزیستی اندیشیده است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور ایلام از تشکیل صندوق کمک به دانشجویان بی‌بضاعت با همکاری کارکنان این دانشگاه خبر داد و گفت: خانواده پیام‌نور استان ماهانه به دلخواه مبلغی را به این صندوق کمک می‌کنند که توسط کانون امام علی(ع) در بین دانشجویان بی‌بضاعت تقسیم می‌شود.

 

برنامه‌ریزی برای برگزاری دورهمی بزرگ اشتغال‌آفرینی

 رئیس دانشگاه پیام‌نور ایلام از برنامه‌ریزی دانشگاه برای برگزاری دورهمی و کارگاه علمی اشتغال و کارآفرینی با حضور تعدادی از کارآفرینان مطرح کشور خبر داد و گفت:  هدف از برگزاری این دورهمی انتقال تجربه به دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی خواهد بود.

سهراب‌زاده برگزاری استاتاپ در حوزه‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های دانشگاه در طول امسال اعلام کرد و گفت: قصد ما از این برنامه‌ها فقط آوردن یک سخنران نیست بلکه می‌خواهیم این فعالیت‌ها بر روی جامعه‌ی هدف به معنای واقعی تاثیرگذار باشد.

 

هدف دانشگاه پیام‌نور رقابت برای درآمد نیست

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور یک دانشگاه بی‌رقیب است، تصریح کرد: این دانشگاه صرفا به دنبال درآمد از محل جذب دانشجو نیست به همین دلیل اهل رقابت ناسنجیده و غیر علمی هم نیست چون بر خلاف بسیاری از مراکز آموزش عالی تا وقتی که عضو هیئت علمی آن هم با رزومه‌ی قوی، نداشته‌ باشیم نمی‌توانیم در رشته‌ی خاصی مجوز پذیرش دانشجو بگیریم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان ایلام درباره اقدامات این دانشگاه در سیل فروردین هم گفت: علاوه بر اعزام گروه‌های امدادی متشکل از دانشجویان و کارکنان دانشگاه، کارکنان این دانشگاه ۱ تا ۱۰ روز حقوق خود را به سیل‌زدگان کمک کردند و کمک‌های غیرنقدی نیر در خدمت این عزیزان در دو شهرستان سیروان و دره‌شهر قرار گرفت و دو گروه جهادی متشکل از دانشجویان بسیجی به استان‌های لرستان و مازنداران اعزام شد.

سهراب‌زاده از برنامه‌ریزی برای ایام اربعین خبر داد و گفت: در اربعین گذشته دو موکب در ایلام و مهران مستقر بودند و علاوه بر این در شهرستان‌های مسیر تردد زائران عتبات نیز مراکز دانشگاهی پیام‌نور برای رفاه حال زائران با اولویت خانواده وزارت علوم آماده خدمتگزاری یود و این رویه امسال نیز ادامه خواهد داشت.

 

برنامه‌های عمرانی دانشگاه / از مزرعه گیاهان دارویی تا تصفیه خانه فاضلاب 

وی در تشریح فعالیت‌های عمرانی دانشگاه، اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها مانند دره‌شهر چند کار عمرانی از جمله تکمیل سالن ورزسی، بهسازی محوطه و در ایلام ساخت سالن آمفی تئاتر در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه پیام‌نورایلام، ایجاد مزرعه گیاهان دارویی، ایجاد تصفیه خانه فاضلاب برای آبیاری فضای سبز، راه‌اندازی پنل خورشیدی برای تامین برق دانشگاه و توسعه فضای سبز با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف آب را از جمله برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد.

 

انعقاد تفاهم‌نامه‌ها برای فرهنگ‌سازی

سهراب‌زاده از انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری با ۹ دستگاه اجرایی استان از جمله میراث فرهنگی استان خبر داد و تصریح کرد: یکی از تعهدات ما معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان است که در این مسیر ابتدا این ظرفیت‌ها در قالب‌های مختلف به خانواده بزرگ دانشگاه پیام‌نور در سراسر کشور معرفی شده است.

وی گفت: مثلا در تفاهم نامه با تامین اجتماعی استان تعهد ما کمک به کاهش مصرف دارو، دپو نشدن داروها در یخچال‌های مردم و تلاش برای استفاده منطقی مردم از خدمات مجانی و اصلاح الگوی مصرف بوده است که در این زمینه‌ها به روش‌های مختلف در حال فرهنگسازی هستیم.