. صادرات ایران به هند عمدتا شامل نفت خام و مواد اولیه پتروشیمی و صادرات هند به ایران، که در همان سال کمتر از ٢ میلیارد دلار بود، عمدتا شامل برنج، فولاد، دارو و برخی اقلام صنعتی بود.

هند به عنوان راه حل مشکلات ارتباط مالی و تجاری با ایران مبادله کالا با کالا را پیشنهاد کرده است.

بی بی سی نوشت: گدام دارمندرا، سفیر هند در ملاقات با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد که با توجه به وجود مشکلات بانکی بین هند و ایران، دو کشور برای ادامه تجارت به مبادله کالا با کالا – تجارت تهاتری – روی بیاورند.

در سال ٢٠١٧ و قبل از تصمیم آمریکا به از سرگیری تحریم هسته‌ای ایران، حجم مبادلات به حدود ١٥ میلیارد دلار رسیده بود که به حدود ٢ درصد حجم مبادلات هند بالغ می‌شد. صادرات ایران به هند عمدتا شامل نفت خام و مواد اولیه پتروشیمی و صادرات هند به ایران، که در همان سال کمتر از ٢ میلیارد دلار بود، عمدتا شامل برنج، فولاد، دارو و برخی اقلام صنعتی بود.

با اجرایی شدن تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، به مدت شش ماه از معافیت از تحریم برخوردار شد، اما با پایان یافتن مهلت معافیت، وزیر نفت و گاز این کشور گفت که از اختلال در عرضه نفت نگرانی ندارد و هند توانسته است جایگزین‌های مناسب را برای کمبود ناشی از تحریم نفتی ایران را بیابد.

علاوه بر تحریم نفتی، ایران از اواخر سال گذشته با تحریم بانکی ایالات متحده دست به گریبان بوده و به همین دلیل، بانک‌های هندی در برقراری ارتباط مالی با بازرگانان ایرانی محتاطانه عمل می‌کنند و این نیز به نوبه خود باعث محدودتر شدن مبادلات دو کشور از جمله صادرات کالا از ایران به هند شده است.

سال گذشته و با تصمیم آمریکا به از سرگیری تحریم ایران، بانک دولتی هند از ارائه خدمات ارزی به شرکت‌های واردکننده نفت ایران خودداری ورزید. تحریم آمریکا همچنین مانع از مبادلات دلاری بین ایران و هند شده و مقامات هندی و ایرانی از آن زمان در صدد یافتن راه‌هایی از جمله استفاده از روپیه در مبادلات دو کشور بوده‌اند. روپیه هند قابل معامله در بازار ارز است، اما ارز نیرومند تلقی نمی‌شود.

به گزارش منابع خبری سفیر هند در ملاقات با رئیس اتاق بازرگانی از طرح‌هایی برای فعال کردن یک مسیر بانکی جدید جهت ارائه تسهیلات در معاملات بین دو کشور خبر داد و گفت که دولت هند “عزم جدی برای تداوم همکاری‌ها با ایران دارد. ”

وی گفت که “با توجه به مشکلات بانکی موجود، مبادله کالا با کالا می‌تواند به عنوان یک راه موثر مورد توجه قرار گیرد. ” وی گفته است که با تعیین دولت جدید در هند، در این زمینه اقدام جدی خواهد شد.

در دور قبلی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران نیز دو طرف برای دور زدن تحریم مالی و بانکی به مبادله کالا با کالا مبادرت ورزیدند. این اقدام در آن زمان با انتقاد کسانی مواجه شد که معتقد بودند که این ترتیبات ایران را به بازاری برای اقلام با کیفیت پائین هند تبدیل می‌کند.

دارمندرا گفته است که لازم است با افزودن کالا‌های جدید به فهرست مبادلات تجاری دو کشور، حجم مبادلات افزایش یابد. او به خصوص بر ادامه همکاری هند و ایران برای توسعه بندر چابهار تاکید نهاد. این طرح تا کنون از تحریم ایالات متحده معاف بوده است.