سرویس اقتصادی؛ مدیر عامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: اختلاف ۳۰۰۰ تومانی قیمت سوخت در ایران و ترکیه، قاچاق را مقرون به صرفه کرده است تا جایی که رانندگان کامیون ایرانی نیز مخازن مخفی برای خود درست کرده و باکهای خود را پر میکنند و آن طرف مرز گازوئیل را تحویل میدهند. به گزارش یوپنا، […]
سرویس اقتصادی؛ مدیر عامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: اختلاف ۳۰۰۰ تومانی قیمت سوخت در ایران و ترکیه، قاچاق را مقرون به صرفه کرده است تا جایی که رانندگان کامیون ایرانی نیز مخازن مخفی برای خود درست کرده و باکهای خود را پر میکنند و آن طرف مرز گازوئیل را تحویل میدهند.
به گزارش یوپنا، حسین فروزان امروز – سهشنبه – در نشستی خبری، نبود پرواز مستقیم به منطقه آزاد ماکو را از جمله مشکلات این منطقه عنوان و اظهار کرد: قرار بود پرواز آزمایشی این فرودگاه امروز انجام شود که فعلا منتظر تجهیز فرودگاه هستیم، چون سازمان هواپیمایی کشوری تجهیز آن را به عهده منطقه آزاد گذاشته است که بهطور قطع تمام خطوط پروازی این فرودگاه تا ابتدای سال آینده برقرار میشود ولی این فرودگاه در حال حاضر آماده است.
وی درباره مشکلات سوختی کامیونهای ترانزیتی از ترکیه به ایران گفت: این مشکل حدود سه دههای است که ادامه دارد و البته طبیعی است زمانی که قیمت سوخت اختلاف ۳۰۰۰ تومانی بین دو مرز داشته باشد، قاچاق مقرون به صرفه میشود تا جایی که رانندگان کامیون ایرانی نیز به مخازن مخفی برای خود درست کرده و باکهای خود را پر میکنند و آن طرف مرز گازوئیل را تحویل میدهند.
فروزان با تاکید بر اینکه هنوز برای جذب سرمایهگذاران خارجی در مناطق آزاد تسهیلات چندانی نداریم، ادامه داد: سرمایهگذار در وهله اول باید هزینههای زیادی برای خرید زمین صرف کند، در حالی که در هیچ کجای دنیا اینطور نیست.
مدیر عامل منطقه آزاد ماکو همچنین با گلایه از اینکه هنوز تکلیف وظایف فرمانداری با منطقه آزاد ماکو مشخص نیست، تاکید کرد: قوانین مناطق آزاد باید مورد بازنگری قرار گیرد و بروکراسیهای اداری باید اصلاح شود. طبیعی است با توجه به تغییر شرایط کشور نیاز به بازنگریهایی احساس میشود، چون در غیر این صورت دولت به اهداف خود در زمینه مناطق آزاد نمیرسد.
وی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی به ترکیه و وجود مقرراتی آسانتر چرا کار مشترکی با ترکها در این منطقه انجام نمیشود؟ از ایجاد معاونت امور بینالملل و تجارت خارجی در آیندهای نزدیک خبر داد و افزود: این معاونت صرفا برای ارتباطات خارجی با ترکیه و کشورهای همسایه قرار است به زودی در این منطقه ایجاد شود. ولی ضرورت دارد که مشکلات نقل و انتقال پول نیز برای جذب سرمایهگذاران خارجی حل شود، چون در همه جای دنیا برای جذب سرمایهگذاران خارجی زمین را به صورت نسبتا رایگان در اختیار آنها قرار میدهند و این در حالی است که در این منطقه سرمایهگذاران در مرحله اول باید هزینه زیادی برای خرید زمین صرف کنند که این کار مقرون به صرفه برای آنها نیست.
مدیر عامل منطقه آزاد ماکو همچنین با بیان اینکه طبق آمار سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی از مرز بازرگان وارد کشور شده و از مرزهای خروجی دیگر از کشور خارج شده است، افزود: این رقم در هشت ماهه امسال حدود ۱۰ میلیارد دلار است.
فروزان عنوان کرد: واردات در هشت ماهه امسال از مرز بازرگان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بود که فقط ۳۵۰ میلیون دلار آن از گمرک بازرگان ترخیص شده و حدود ۹۰۰ میلیون دلار نیز در گمرکات دیگر ترخیص شده است.
وی همچنین درباره ابزار کنترلی و نظارتی برای ماشینهای ترانزیتی ادامه داد: بنا داریم تا دستگاههای مجهز به ایکسری را ارتقاء دهیم که البته این جزو وظایف گمرک است، اما در حال حاضر ماشینهایی که برچسب TIR را دارند اجازه عبور میدهیم اما به ماشینهایی که مشکوک شویم با استفاده از دستگاه ایکسری قدیمی کنترل را انجام میدهیم.
مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه طی هشت ماه امسال ۲۸۰ هزار خودرو از مرز بازرگان خارج شده است، از مشکلات و کمبودهای موجود برای تسهیل در ترددهای تجاری سخن گفت و اظهار کرد: در حال حاضر جاده این منطقه برای تردد بیشتر چندان مناسب نیست که حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا جاده ماکو تعریض شود. البته بنا داریم در پروژهای دو ساله این کار را انجام دهیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود از حضور دو شرکت چینی و هندی برای ایجاد نیروگاه و کارخانه فروآلیاژ در این منطقه خبر داد و گفت: یک شرکت چینی با ۷۰ درصد سهم در حال ایجاد یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق است. همچنین هندیها کارخانه فروآلیاژ را در دست انجام دارند که با ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه در حال احداث است.