تمام خواسته‌ی مارک اوبرهولتزر این بود سوار یک خودروی بهتر و جدیدتر شود، اما خواسته کوچک او به شکل کاملا تصادفی به کوهی از مشکلات در آن سوی دیگر دنیا بدل شد.   به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، صاحب یک شرکت لوله‌کشی در شهر تگزاس آمریکا از یک دلال خودروهای فورد […]

تمام خواسته‌ی مارک اوبرهولتزر این بود سوار یک خودروی بهتر و جدیدتر شود، اما خواسته کوچک او به شکل کاملا تصادفی به کوهی از مشکلات در آن سوی دیگر دنیا بدل شد.
 
به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، صاحب یک شرکت لوله‌کشی در شهر تگزاس آمریکا از یک دلال خودروهای فورد شکایت کرده و از او طلب یک میلیون دلار زیان مالی برای آسیب زدن به برند شرکتش کرده است. ماجرا از این قرار است که خودروی متعلق به این شرکت به دست اعضای گروه تروریستی داعش در جنگ داخلی سوریه افتاده است.
 
تصویر پخش شده از این پیکاپ که آرم Mark-1 Plumbing و شماره تماس آن‌ هنوز بر روی بدنه ماشین وجود دارد، در فضای مجازی پخش شده و هزاران تماس با این شماره گرفته شده است.
 
وکیل آقای اوبرهولتزر در روز ۹ دسامبر پرونده موکلش را به دادگاه هاریس کانتیِ تگزاس برد. در دعوی قضایی آقای اوبرهولتزز آمده که «با دفتر شرکت Mark-1، شماره تماس کاری و شماره تلفن همراه شخصی مارک تا پایان روز ۱۰۰۰ بار از سراسر کشور تماس گرفته شده است. اکثر این تماس‌ها حاوی انواع تهدید‌های خشونت‌آمیز از جمله آسیب به اموال، آسیب جسمی و حتی تهدید به مرگ بود.»
 
آقای اوبرهولتزر مدعی است که اگر آن دلال خودرو پیش از فروش پیکاپ فورد، برچسب‌های روی آن را می‌کند، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.
 
پیگیری پیکاپ‌های متعلق به تروریست‌ها
خودروهای ساخته شده در کشورهای غربی به راحتی به دست تروریست‌های فعال در خاورمیانه افتاده است و این مسئله توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده است.
 
برای مثال می‌توان به وزارت خزانه داری آمریکا اشاره کرد که از خودروسازی تویوتا پیرامون تعداد خودروهای این شرکت که به دست تروریست‌ها افتاده، سوال کرده است.
 
جوناتان شانزر، مدیر موسسه دفاع از دموکراسی، می‌گوید: «این طور به نظر می‌رسد که تویوتا وسیله نقلیه‌ی مورد علاقه تروریست‌ها در خاور میانه باشد. آن‌ها هنگام شرکت در درگیری‌ها از محصولات خودروسازی تویوتا استفاده می‌کنند.»
 
البته تروریست‌ها تنها به این برند ژاپنی بسنده نمی‌کنند. برخی از برندهای خودروسازی دیگر نظیر خودروی پیکاپ فورد آقای اوبرهولتزر نیز در دست داعشی‌ها دیده شده است.
 

شکایت یک لوله‌کش از دلال داعشی
 

به دنبال مدل F-250
اینکه چگونه پیکاپ آقای اوبرهولتزر به دست داعشی‌ها افتاده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بر اساس دعوی قضایی آقای اوبرهولتزر، ایشان خودروی پیکاپ فورد خود را در اکتبر ۲۰۱۳ به مرکز «اتونِیشن فورد گالف فری وِی» در هوستن تحویل داده است. سپس یک خودروی فورد F-250 مدل ۲۰۱۲ را دریافت و با خودروی قدیمیِ خود خداحافظی کرده است.
 
او تلاش کرده تا برچسب‌های شرکت لوله‌کشی‌اش را از روی درب‌های خودروی پیکاپ بکند، اما یکی از فروشنده‌های اُتونیشن مانع وی شده است. آن مرد به آقای اوبرهولتزر گفته است که کندن برچسب به رنگ خودرو آسیب خواهد زد. آقای اوبرهولتزر می‌گوید که آن فروشنده به او گفته که اتونیشن پیش از فروش این خودرو، برچسب‌های آن را خواهد کند.
 
سی ان ان نظر آن دلال خودرو و مدیران شرکت اتونیشن را جویا شد، اما هیچ یک از آن‌ها تاکنون هیچ پاسخی نداده‌اند.
 
در دعوی قضایی آقای اوبرهولتزر آمده که آن خودرو در نهایت در نوامبر ۲۰۱۳ در یک حراجی فروخته و یک ماه پس از آن موعد، از هوستن به مِرسین ترکیه منتقل شده است. حدود یک سال بعد نیز، تصویر خودروی فروخته شده‌ی آقای اوبرهولتزر در توییتر منتشر شد. در آن تصویر چند تروریست در پشت آن به وضوح مشخص است که در حال تیراندازی هستند.
 
تهدیدها و تلفات
این عکس در فضای مجازی به دفعات همرسانی شد و چند پایگاه خبری نیز آن را بازنشر کردند. این اتفاقات باعث شد تا هزاران تماس با آقای اوبرهولتزر گرفته شود. اغلب این تماس‌ها حاوی «ناسزاها گفتن به جوابگوی تلفن، صحبت کردن به زبان عربی، تهدید به مرگ و آسیب فیزیکی به آقای اوبرهولتزر و کارکنانش بود.»
 
آقای اوبرهولتزر بالاجبار شرکتش را تعطیل و از شهر خارج شد که این اقدام زیان مالی برای او به همراه داشت. تاکنون پلیس امنیت داخل و پلیس فدرال با وی ملاقات داشته‌اند. گفتنی است آقای اوبرهولتزر هنوز از شر تماس‌ها خلاص نشده است. وی همچنین برای محافظت از خود سلاح حمل می‌کند.
 
منبع: سی ان ان
ترجمه: وبسایت فرادید