عراقچی: شورای حکام با اجماع پی‌ام‌دی را می‌بندد
عراقچی: شورای حکام با اجماع پی‌ام‌دی را می‌بندد

سرویس سیاسی؛ رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه شورای حکام روز سه‌شنبه درخصوص پرونده هسته ای ایران تصمیم‌گیری می‌کند، تاکید کرد: اگر قطعنامه تصویب شود که می‌شود با قاطعیت می توان گفت PMD به تاریخ پیوست. به گزارش یوپنا، سید عباس عراقچی با اشاره به گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی […]

سرویس سیاسی؛ رئیس کمیته پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه شورای حکام روز سه‌شنبه درخصوص پرونده هسته ای ایران تصمیم‌گیری می‌کند، تاکید کرد: اگر قطعنامه تصویب شود که می‌شود با قاطعیت می توان گفت PMD به تاریخ پیوست.

به گزارش یوپنا، سید عباس عراقچی با اشاره به گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آمانو در تهیه گزارش فعالیت هسته‌ای ایران تلاش کرد با نگاه کاملا فنی و حرفه‌ای همه ابعاد مختلف قضیه را ببیند تا گزارشی بی طرفانه ارائه دهد.

وی با اشاره انتقادهایی که به گزارش آمانو وارد شده بود، اظهار داشت:‌ هر خواننده بی طرفی که این گزارش را ملاحظه کند می بیند که همه اتهامات و ادعاهایی که در طول ۱۲ سال گذشته به جمهوری اسلامی ایران زده شده بود مبنی بر اینکه برنامه هسته ای نظامی وجود دارد، رد شده است. اعتقاد داریم گزارش آمانو کاملا فنی و حرفه ای تهیه شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در گفت و گو با خانه ملت تاکید کرد که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بینابینی بود و ادعا می کنند تمام اتهاماتی که به ایران در زمینه فعالیت هسته ای نظامی وجود داشت حداکثر در حد مطالعات بود بنابراین گزارش موید مواضع جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی با بیان اینکه گزارش آمانو مبنایی شده که شورای حکام پرونده PMD را به صورت کامل ببندد، اظهار داشت: از سوی دیگر کشورهای گروه ۱+۵ قطعنامه ای آماده و به شورای حکام ارائه کردند. در این قطعنامه نظرهای ایران لحاظ شده و برای تهیه آن با ما مشورت کردند.

وی تاکید کرد: اگر قطعنامه تصویب شود در حقیقت هم پرونده PMDبه صورت کامل بسته می شود و هم دستور کار آ‍ژانس کنار گذاشته می شود. در این صورت تمام نگاه ها به آینده خواهد بود و نگاه به گذشته جمهوری اسلامی ایران را کنار می گذارند.

به گفته معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه بعد از بسته شدن پرونده هسته ای ایران، تمام قطعنامه های گذشته لغو خواهد شد و در واقع بسته شدن PMDنقشه راه بین ایران و آژانس را تکمیل شده قلمداد می کند و به صراحت می گوید پرونده هسته ای ایران برای همیشه بسته شده است.

وی در خصوص مکانیزم رای گیری در شورای حکام توضیح داد: برای رای گیری در موضوعات باید نیم به علاوه یک نفر از نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام نظر دهند. اما معمولا تصمیمات شورای حکام با اجماع گرفته می شود تصور ما این است که قطعنامه ایران بدون رای گیری و با اجماع به تصویب می رسد.