آموزش غیرحضوری وجه تمایز دانشگاه پیام نور است که باید حفظ شود
آموزش غیرحضوری وجه تمایز دانشگاه پیام نور است که باید حفظ شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سومین جشنواره هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران و فناوران و مولفان برتر دانشگاه پیام نور گفت: سیاست گذاری در امور پژوهشی در کشور ایران نیاز به رشد چهار سیاست؛ نوآوری، کارآموزی، علم و تکنولوژی و توسعه کسب و کار و اشتغال دارد.

دکتر علی ربیعی افزود: دانشگاه پیام نور بیشتر از آنچه که هم اکنون در اذهان عمومی است؛ باید شناخته شود چرا که ویژگی های مهمی چون علم سالاری و شایسته سالاری در کارنامه خود دارد.
وی درخصوص جایگاه آموزش دانشگاه پیام نور در برنامه ششم توسعه گفت: آموزش غیرحضوری و نیمه حضوری وجه تمایز دانشگاه پیام نور با دیگر دانشگاه هاست که باید حفظ شود.
دکتر ربیعی با اشاره به تولید علم و اخلاق مداری دانشگاهیان پیام نور اظهار داشت:اساتید برجسته دانشگاه پیام نور باید با تولید علم، جایگاه دانشگاه را ارتقا دهند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه میزان بیکاری به ویژه در بین فارغ التحصیلان دختر بسیار زیاد است. بر اساس مطالعات صورت گرفته در برخی استان‌های کشور میان رشته شغلی و رشته دانش‌آموختگی ارتباط اندکی وجود دارد یعنی بین اشتغال و تحصیلات هماهنگی چندانی وجود ندارد.
وی افزود: درباره وجود فاصله بین نیازهای شغلی و تربیت دانش‎آموختگی کسی مقصر نیست. عرضه به سوی کار‌های حجمی حرکت کرده است و از سوی دیگر شکاف ذهنی دانشجویان درباره واقعیت‌های بازار کار نیز از دیگر دلایل این اتفاق است.
دکتر ربیعی ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی به ازای هر درصد، به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعبتار نیاز است که البته این اعتبار فعلا وجود ندارد . کارشناسان معتقدند برای تأمین این بودجه باید به بهروری به ویژه بهروری نیروی انسانی توجه داشته باشیم، نکته ای که در دانشگاه ها محقق می‌شود.
وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: متاسفانه آموزش مهارت در دانشگاه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. در دوران ابتدایی فعالیت دانشگاه پیام‌نور همبستگی بین صنعت و پاسخگویی به‌ نیاز‌های افراد شاغل و به اصطلاح در متن بازار اما آموزش ندیده زیاد بود، باید به آن دوران بازگردیم و به تقاضاهایی که در حوزه آموزش بخش صنعت وجود دارد، پاسخ دهیم.
دکتر ربیعی گفت: براساس مطالعات موردی، بخش اعظمی از پژوهش‌ بر تولید اطلاعات و پردازش داده‌ها تمرکز دارد نه بر تولید دانش. تولید دانش باید به تولید ثروت منجر شود و شرکت‌های دانش بنیان باید بر پایه پژوهش استوار باشند.
این عضو هیت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های پیام‌نور، این دانشگاه باید بیش از پیش در جامعه مطرح شود. باید ذهنیت‌ها نسبت به این دانشگاه تغییر کند بنابراین باید از خودمان شروع کنیم.