دی ماه تحریم‌ها برداشته خواهد شد
دی ماه تحریم‌ها برداشته خواهد شد

سرویس سیاسی، رییس جمهور با بیان اینکه مختومه شدن PMD در روز گذشته پیروزی اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بود گفت:‌ موفقیت دیروز در عین حال یک موفقیت بزرگ حقوقی برای ملت ایران بود.

به گزارش یوپنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی عصر امروز در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در شبکه خبر درباره قطعنامه شورای حکام و مختومه شدن PMD ضمن تبریک به ملت ایران به مناسبت کسب این موفقیت تصریح کرد: به ملت ایران تبریک می گویم به دلیل موفقیت‌های پی در پی در صحنه‌های مهم داخلی و بین المللی و دیروز روزی بود که یکی از این مراحل موفقیت در صحنه‌های بین المللی و سیاسی متبلور شد.

روحانی با اشاره به اینکه از تابستان سال ۸۱ تاکنون برای مدت ۱۴ سال است که اتهامات فراوان علیه ملت ایران مطرح می‌شود تصریح کرد: اتهاماتی از سوی گروهک‌های تروریستی،‌سازمان های اطلاعاتی غرب و قدرت‌های بزرگ غرب علیه جمهوری اسلامی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه ایران در نقطه‌ای به صورت مخفیانه غنی سازی می کند و اقدام به ساخت بمب به صورت مخفیانه می نماید و اطلاعات شفاف و لازم را به سازمان بین المللی مسئول ارائه نمی‌کند که همین مطلب مبنای قطعنامه‌های فراوان علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل می‌شد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه موفقیت دیروز ملت ایران تنها یک موفقیت حقوقی و فنی نبود خاطرنشان کرد: بعد از قریب به ۱۴ سال روشن شد که نظام ما نظامی مبتنی برصداقت با همه مردم خود و همه جهانیان است و دروغ نگفته ، نمی گوید و به عهد خود وفادار است.

روحانی خاطرنشان کرد: در پیروزی به دست آمده مشخص شد که اگر ایران عهدنامه‌ای را امضا می کند به آن پایبند خواهد بود، بنابراین این موفقیت یک پیروزی اخلاقی سیاسی نیز برای ملت ایران به حساب می آید.

وی با بیان اینکه آژانس و شورای حکام آژانس به این مساله اعتراف کردند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته هیچ گاه از مسیر صلح آمیز انحرافی پیدا نکرده است افزود: مشخص شد که ایران هیچ گاه به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبوده است همان طور که بارها اعلام کرده و رهبری به عنوان یک فتوای مهم آن را اعلام کرده بودند و ایران وفادار به تعهد دینی و مذهبی و اخلاقی خود بوده است و هیچ گاه در پی ساخت سلاح کشتار جمعی نبوده است.

روحانی با اشاره به اینکه در نشست شورای حکام در روز گذشته نه تنها موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای معروف به PMD خاتمه یافت توضیح داد: بعد از سال ۲۰۱۱ احتمال نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران همواره در آژانس مورد رسیدگی قرار می گرفت و آن را موضوعی غیر قابل حل مطرح می‌کردند که نه تنها در جلسه دیروز این مساله حل شد بلکه ۱۲ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب شده بود لغو شد.

رییس جمهور تاکید کرد: عملیاتی شدن لغو قطعنامه شورای حکام و لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت منوط به اجرای تعهداتی است که ایران باید انجام دهد.

روحانی در ادامه نطق تلویزیونی خود درباره بسته شدن پرونده PMD اظهار کرد: این توفیق آغازی خواهد بود برای حرکت های بعدی و به ملت بزرگ ایران این موفقیت تبریک می‌گویم موفقیتی که به خاطر ایستادگی ، صبر، تحمل و حمایت مردم و هدایت های مقام معظم رهبری و همه مسئولینی که در این راستا تلاش کردند به دست آمد.

وی ادامه داد: مسئولین محترم وزارت امور خارجه سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بار سنگینی را برای حل و فصل مسأله PMD روی دوش داشتند. حل وفصل این مسأله از لحاظ حقوقی و فنی بسیار پیچیده بود و در سایه فضای تعامل با دنیا به وجود آمد.

رئیس جمهور یادآور شد: اگر مذاکرات هسته‌ای و تفاهمات با ۱+۵ نبود و صرفا پرونده می خواست از طریق آژانس و بدون کمک ۱+۵ حل شود شاید مدت‌ها ادامه پیدا می کرد. با حل و فصل مسائل مربوط به PMD و آنچه که شورای حکام دیروز تصمیم گرفت یکی از موانع مهم برای اجرایی شدن برجام کنار رفت و زمینه برای اجرایی شدن برجام فراهم شد.

وی ادامه داد:بعد از توافق هسته‌ای در ۲۳ تیر امسال بین ایران و ۱+۵ اقدامات متعددی صورت گرفت که مهمترین آن‌ها مصوبه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بیانیه اتحادیه اروپا ، بیانیه اجرایی دولت امریکا و اقدامات بعدی از جمله حل و فصل PMD بود.

وی با بیان اینکه این اقدامات راه را برای اجرایی شدن برجام آماده کرده است گفت:‌ طرف مقابل گام‌های بزرگی برداشته و دربرابرش ایران هم گام‌هایی برداشته است. گام هایی نهایی ظرف یکی دو هفته آینده برای نهایی شدن برداشته می‌شود و امیدواریم قدم هایی ظرف هفته آینده توسط طرف مقابل برداشته شود و ما هم آن قدم‌ها را برداریم.

روحانی همچنین عنوان کرد: در دی ماه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و دولت یازدهم یکی از وعده هایی که در انتخابات به مردم داده بود ان شاء الله عملیاتی خواهد شد و زنجیره تحریم از پای اقتصاد ایران برداشته و راه برای تعامل بیشتر با جهان بازتر خواهد شد. افتخار ما به ملت بزرگ ایران و رهبر معظم انقلاب و حمایت مداوم مردم است . برای این مردم بزرگ خدمت کردن یک افتخار به حساب می آید.

وی در ادامه اظهار کرد: ما باید از این به بعد خود را برای تحرک اقتصادی آماده کنیم و دولت برای برداشتن موانع در حال توفیق یافتن است . بخش خصوصی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی باید وارد فعالیت شوند. از همه فعالان اقتصادی ایرانیان خارج از کشور و شرکت های داخلی وخارجی که توانایی همکاری دارند دعوت می‌کنیم از فرصت پیش رو استفاده کنیم.

رئیس دولت یازدهم افزود:‌ ایران امروز امن ترین منطقه و دارای بزرگترین منابع و نیروی انسانی فوق العاده و مردم تحول خواه و به دنبال تعامل سازنده با جهان است. ما باید امروز بیش از هر زمانی به وحدت ، انسجام و یکپارچگی فکر کنیم. دوران نقد و انتقاد که در جای خودش ارزشمند بود دیگر در برجام جایی ندارد وهمه ما باید از فضای به وجود آورده به خوبی برای رشد کشور استفاده کنیم.

روحانی در پایان بیان کرد: امیدواریم این ماه ربیع الاول ماه فعالیت بیشتر برای همه مسئولین و فعال شدن همه بخش های مردمی جهت رفاه عمومی برای مردم جمهوری اسلامی ایران باشد.