روحانی به وعده اش عمل کرد
روحانی به وعده اش عمل کرد

دشمنان منطقه ای ایران به رهبری عربستان که به مدد خوش خدمتی با آمریکا و اسرائیل به شریک منطقه ای آنها بدل شده بود و همچنین اسرائیل، مذاکره با ایران را تنها به ختم دانش هسته ای ایران و حتی اعمال محدودیت های بیشتر اقتصادی مجاز می دانست.

گروه سیاسی – روحانی در انتخابات خرداد سال ۹۲ یک وعده مهم به مردم ایران داد و آن هم  تغییر نگاهی بود که تحت تاثیر فضا سازی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا علیه ملت ایران در دنیا ایجاد شده بود و به همین دلیل ارتباط سیاسی و اقتصادی ایران با جهان قطع شده بود.

به گزارش خبرگزاری تحلیلی "یوپنا"،  روحانی دریافته بود در شرایطی که قطعنامه های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران عملا ایران را در جزیره ای محبوس کرده و هر تلاشی برای توسعه کشور به بن بست خواهد خورد، اولین اقدام این خواهد بود که بتواند موضوع تعامل با جهان را در برنامه کاری خود قرار دهد.

866482686344_144

در واقع همان گونه که روحانی وعده داده بود می خواست کاری کند که هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم و به نوعی این دو لازم و ملزوم یکدیگر بودند.

حل تعامل با جهان به نحوی که چرخ سانتریفیوژ بچرخد کاری دشوار بود چرا که اساسا کشورهای سلطه گر در تلاش بودند تا با ترسیم چهره خطرناک از ایران اینگونه وانمود کنند که دستیابی ایران به فناوری هسته ای به هدف رسیدن به سلاح هسته ای خواهد بود و داشتن چنین قدرتی برای ایران یک خطر برای کل منطقه و جهان خواهد بود.

بر این اساس کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا به شرطی حاضر به مذاکره با ایران بودند که اساسا چیزی به نام دانش هسته ای و غنی سازی در داخل خاک ایران وجود نداشته باشد.

روحانی کار سختی را پیش رو داشت، وقتی که روحانی به ظریف برای شروع گفتگو با کشورهای ۵+۱ ماموریت داد؛ چند مانع بزرگ و پیش بینی نشده سربالا آوردند.

اول گروهی تحت عنوان دلواپسان بودند که به محض شروع مذاکرات با فضا سازی گسترده در داخل کشور عملا کار را برای دولت دشوار کردند و اینگونه وانمود کردند که دولت در حال حراج سرمایه نظام است و اساس این مذاکرات یعنی ذلت و سستی در مقابل غرب.

از سوی دیگر ۶ کشور قدرتمند جهان هستند که هدفشان از مذاکره فقط و فقط گرفتن هر آنچه نام دانش هسته ای و فعالیت هسته ای از ایران است چرا که آنها در این سالها با اعمال تحریم های گسترده علیه ایران عملا چیزی را از دست نداده بودند و اکنون نوبت آنها بود تا مزد فشارهای خود علیه ملت ایران بگیرند و به چیزی جز تسلیم ایران قانع نبودند.

در داخل هم گروهی بودن که به مدد تحریم ها توانسته بودند از نظر اقتصادی شرایط مناسبی برای خود ایجاد کنند و به نام کاسبان تحریم شهرت یافته بودند، انجام این مذاکرات و نتیجه آن، مطلوب این گروه نبود و با تریبون های متعددی که در اختیار داشتند برای فشار بر دولتمردان و تحریک احساسات مردم درباره این مذاکرات از هیچ تلاشی فروگذار نبودند.

دشمنان منطقه ای ایران به رهبری عربستان که به مدد خوش خدمتی با آمریکا و اسرائیل به شریک منطقه ای آنها بدل شده بود و همچنین اسرائیل، مذاکره با ایران را تنها به ختم دانش هسته ای ایران و حتی اعمال محدودیت های بیشتر اقتصادی مجاز می دانست.

کار مذاکرات در چنین شرایطی و تنها به لطف حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، اراده ملت بزرگ ایران و تدبیر دولت یازدهم جلو رفت و در نهایت پیش نویسی تهیه شد و دوباره تندروهای آمریکایی که تنها نسخه را در جنگ با ایران میپیچیدند در کنگره علیه این مذاکرات و پیش نویس آن شروع به موج سازی کردند و متعاقب آن هم در ایران برخی نمایندگان کار را تا جایی پیش برند که برچسب خائن را به رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی زدند!

در نهایت برجام که حاصل توافق دو طرف یعنی ۵+۱ و ایران بود و حاوی تعهدات متقابل دو طرف نسبت به هم که شامل حذف تمام تحریم ها علیه ایران به محض اجرا و همچنین ادامه غنی سازی با درصد کمتر و فعالیت هسته ای بود، تهیه شد.

همچنین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روزهای گذشته به اتفاق آراء به قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵، پرونده «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد.

خاتمه یافتن پرونده ایران در شورای حکام نشان می دهد که ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و این همان حرفی است که ایران از روز اول گفته و این خود موفقیت بزرگی برای ایران خواهد بود چرا که کسانی که هر روز ایران را به تهدیدی بر علیه امنیت جهان دانستند امروز و با این تصویب عملا حرفی برای گفتن ندارند.

اکنون زمان اجرای برجام و حذف تحریم ها رسیده است اما این مسیر طولانی که دولت و تیم هسته ای پیموده اند کاری است که در طول نزدیک به دو دهه توسط سایر دولت ها به نتیجه نرسید.

روحانی توانسته به وعده خود مبنی بر حفظ دانش هسته ای و در کنار آن تعامل با دنیا و بهبود شاخص های اقتصادی تا حدودی عمل کند.

تا حدودی از آن جهت که اکنون زمان حذف تحریم ها خواهد بود و از این پس شرایط برای حضور فعال ایران در اقتصاد جهان فراهم خواهد شد و علاقه و اشتیاق فراوان کشورهای اروپایی که در طول دو ماه گذشته دهها سفر به ایران داشته اند فراهم خواهد شد که می تواند در اندک زمانی به تحول در شرایط اقتصادی بیانجامد.

البته کنترل تورم و نزدیک شدن آن به نرخ تک رقمی را باید یک دستاورد مهم دولت در داخل دانست که می توان گفت اکنون اقتصاد در ایران به ثبات رسیده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای یک سرمایه گذاری مطمئن در ایران ترغیب خواهد کرد.