وزیر علوم اعلام کرد:افزایش اختیار دانشگاه‌ها در بورسیه
وزیر علوم اعلام کرد:افزایش اختیار دانشگاه‌ها در بورسیه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با دستگاه‌های مختلف گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت و ۱۲ دانشگاه و پژوهشگاه بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی اجرا می‌شود. به گزارش خبرنگاریوپنا،  دکتر محمد فرهادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در […]

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با دستگاه‌های مختلف گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت و ۱۲ دانشگاه و پژوهشگاه بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگاریوپنا،  دکتر محمد فرهادی در حاشیه مراسم پنجاهمین سال تأسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در جمع خبرنگاران با اشاره به تحقیقات بنیادی و کاربردی و با تاکید بر این که بین این دو نوع تحقیقات، باید نسبتی ایجاد شود افزود: در حال حاضر میان این دو نوع تحقیق نسبت متعادلی در کشور وجود ندارد و این در حالیست که ما در تحقیقات، هم نیاز به انجام پروژه‌های بنیادی و هم کاربردی داریم.

وی با اشاره به هدفمند کردن تحقیقات در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اظهار داشت: در این راستا تفاهم‌نامه‌های مختلفی با وزارتخانه‌هایی چون صنعت،‌ معدن و تجارت، نیرو، نفت و دفاع به امضاء رسیده است و مطالعاتی از سوی دانشگاه‌ها برای این مراکز در حال اجراست.

وزیر علوم با تاکید بر این که بودجه‌های ردیف‌های دیگر را نمی‌توان در جاهای دیگر هزینه کرد، افزود: بودجه‌های تملک و دارایی، عمرانی، تحقیقاتی و پژوهشی دارای ردیف‌های مستقل و مشخصی هستند و از این رو امکان ندارد که بودجه‌های تحقیقاتی صرف موارد دیگری شود.

فرهادی در عین حال با اشاره به اختصاص بودجه‌های مناسب به بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی یادآور شد: جهت‌گیری‌های دولت و وزارت علوم در راستای افزایش اعتبارات پژوهشی است به گونه‌ای که در بودجه سال آینده و برنامه ششم توسعه، اعتبارات مناسبی برای پژوهش پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس احکام برنامه ششم توسعه ، تا پایان این برنامه، بودجه پژوهشی حداقل به سه درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

وزیر علوم با اشاره به وضعیت اعتبارات پژوهشی در بودجه سال جاری نیز توضیح داد: در بودجه سال جاری برای تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی و تامین تجهیزات آزمایشگاهی، اعتبارات و ردیف‌های مشخصی پیش‌بینی و بخشی از آن محقق شده است.

وی با تاکید بر این که بخش دیگر آن نیز تا پایان سال محقق می‌شود، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری بخش دیگری از پژوهشی سال جاری که رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است به امر پژوهش اختصاص یابد.

فرهادی در ادامه با تاکید بر این که استقلال دانشگاه‌ها در قوانین مصوب هیات‌های امنای دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است،‌ادامه داد: این امر نیز در احکام دائمی برنامه ششم و هم در سند آمایش آموزش عالی دیده شده است از این رو ما موردی مبنی بر عدم استقلال دانشگاه‌ها نداریم و نخواهیم داشت.

وزیر علوم با تاکید بر این که افزایش اختیار دانشگاه‌ها در بورسیه‌ حقی بوده که از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: وزارتخانه در تلاش است تا در حوزه‌های مدیریتی، نظارتی و ارائه برنامه‌های راهبردی ایفای نقش کند.

فرهادی با اشاره به بدهی دانشگاه‌ها به مراکز مختلف گفت: دانشگاه‌ها به مراکز مختلف از جمله شهرداری‌ها، بدهی‌هایی داشتند که با تعاملات صورت گرفته مقرر شد تا بدهی دانشگاه‌ها به مراکز مختلف از جمله شهرداری‌ها پرداخت شود.