بدون استثناء در مذاکرات به همه اهداف‌مان دست یافتیم/دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند
بدون استثناء در مذاکرات به همه اهداف‌مان دست یافتیم/دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند

به گزارش  یوپنا،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین همایش "استانداران و فرمانداران" که صبح امروز _(پنج‌شنبه ۱ بهمن ماه)در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایام پرشکوهی را با پیروزی ملت ایران در پرونده پیچیده هسته ای و دستیابی به حقوق ملت بزرگ این سرزمین بعد از فراز و نشیب ۱۲ ساله […]

به گزارش  یوپنا،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین همایش "استانداران و فرمانداران" که صبح امروز _(پنج‌شنبه ۱ بهمن ماه)در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایام پرشکوهی را با پیروزی ملت ایران در پرونده پیچیده هسته ای و دستیابی به حقوق ملت بزرگ این سرزمین بعد از فراز و نشیب ۱۲ ساله و بعد از مذاکرات نفس‌گیر ۳۰ ماهه برای ملت ایران را پشت سر می‌گذاریم و اکنون باید از فضای به وجود آمده حداکثر استفاده را کنیم.

وی افزود: اگر بگوییم موفقیت ملت ایران در این پرونده یکی از بزرگترین موفقیت های نه تنها مردم ایران بلکه جهان در حال توسعه در برابر قدرتهای بزرگ بوده، سخنی به گزاف نگفتم.

روحانی گفت: من به تیم هسته‌ای گفتم که نخستین خط قرمز من لغو قطعنامه‌ها و سپس لغو تحریم‌ها است، چرا که بقیه موضوعات را می‌شود با فراز و نشیب پذیرفت.

 

وی با بیان اینکه ما به همه اهداف اصلی‌مان بدون استثنا دست یافته‌ایم، خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم همه قطعنامه‌هایی که علیه مردم ایران تصویب شده، لغو شود.

 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه من یکی دو بار در سخنرانی‌های استانی گفتم ما با شعار پشت تریبون نمی‌خواهیم قطعنامه‌ای را لغو کنیم و با شعار هم لغو نخواهد شد، تاکید کرد: در سازمان ملل و شورای امنیت تحریم‌ها باید توسط همان اعضایی که آنها را تصویب کردند، لغو شود.

 

رئیس قوه مجریه بیان داشت: در یک مسئله مهم بین‌المللی ما باید اهداف بلند و اصلی را که سرنوشت ملت به آنها گره خورده بود را حل و فصل می‌کردیم، این کار کار بزرگ و عظیمی بود و نیاز به افرادی داشت که تجربه کافی در این رابطه داشتند، کسانی که باید زبان بین‌الملل می‌فهمیدند، افرادی که باید با زبان حقوقی آشنا بودند.

 

وی اضافه کرد: از جمله نتایجی که در این مذاکرات بدست آوردیم، ادامه غنی‌سازی، ادامه تحقیق و توسعه، حفظ ماهیت آب سنگین بود و همین‌طور ما توانستیم بجای از بین بردن مواد هسته‌ای مان آنها را در بازار بین‌المللی مبادله کنیم.

 

روحانی افزود: دو سال پیش در سازمان ملل گفتم زمانی توافق را انجام می‌دهیم که تمامی تحریم‌های اقتصادی لغو شود، وزرای خارجه ۱+۵ به وزیر امور خارجه کشورمان گفتند فلانی حرفی زده که شدنی نیست.

 

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ما امروز بعد از ۳۰ ماه مذاکره با سختی‌های فراوان و تصمیمات بسیار سخت و با مسئولیت‌های سنگینی که در بسیاری از موارد شخصا به عهده گرفتم، توانستیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم. ما بارها تا قطع کامل مذاکره پیش رفتیم، حداقل سه بار در این مدت دستور قطع کامل مذاکره را دادم و گفتم اگر آنها شرایط ما را نمی‌پذیرند جلسه قطع شود و مذاکرات نیز تا همیشه تعطیل شود، تصمیم قطع و ادامه مذاکرات هم سخت بود.

 

روحانی خاطرنشان کرد: دعای مردم و لطف خداوند و هدایت مقام معظم رهبری پایه‌های اصلی موفقیت و پیروزی ما بود، البته چیزهای دیگری هم دست به دست هم داد تا ماشین این موفقیت در مسیر پیروزی نهایی قرار گیرد.

روحانی تصریح کرد: اگر در ۳۰ ماه گذشته آرامش بازار اقتصادی بهم می‌خورد، موفق نمی‌شدیم. شاخصی که مذاکره کنندگان براساس آن به ما نگاه می‌کردند براساس شاخص آرامش بازار اقتصادی کشور بود. در این راستا اگر در کشور ما ناامنی رخ می‌داد و اتفاقات تروریستی که در کشورهای عراق، سوریه، یمن و افغانستان به وجود آمد، اگر یک صدم آن‌ها بود، ما پیروز نمی‌شدیم.

 

رئیس جمهور کشورمان افزود: اگر مردم ما در صحنه نبودند، ۲۲ بهمن خلوت می‌شد و همچنین در عرصه مذهب و سیاست حضور مردم در روز عاشورا خلوت بود و حضور مسئولین بزرگ در استان‌ها با استقبال مواجه نمی‌شد.

 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه همه این موارد گفته شده تحلیل نیست بلکه اطلاعات است، تصریح کرد: همه چیز دست به دست هم داد، همه استان‌ها، شهرها و روستاها، زن و مرد، پیر و جوان در این پیروزی بزرگ شریک بودند و یک کار بزرگ ملی انجام دادند.

 

وی اضافه کرد: در این راستا شخصی که در صف مقدم اقدام قرار می‌‌گیرد وظایفش بسیار مهم است که چگونه حمایت شود، برخی‌ها بعضی از نکات را رعایت نکردند که البته به آنها توجهی نشود بهتر است، نمی‌شود در میدان مسابقه بود و به جای شعار برای تیم ایران، به مسائل کم اهمیت توجه کرد، بنابراین باید از بعضی مسائل حاشیه‌ای گذشت و به مسائل اصلی توجه کرد.

 

روحانی با بیان اینکه در یک کار بزرگ مسئولین کشور باید سعه صدرشان افزایش یابد، اظهار داشت: اگر غیر از این باشد، دچار مشکل می‌شویم. تحریم‌ها به صورت صددرصد لغو شد و پرونده گذشته هسته‌ای ۱۲ ساله بسته شد، امروز نطنز فعال است، اما با دیروز متفاوت است.

 

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: از دید گروه ۱+۵ همواره اقدامات ما برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بود و همواره ایران متخلف بود و فعالیت نطنز غیرقانونی و غنی‌سازی برخلاف مقررات بود، اما امروز از دید آنها همه این فعالیت‌ها قانونی است و حاضرند مواد غنی‌سازی ما را امروز رسما بخرند و آب سنگین اراک را در بازار بین‌المللی به فروش برسانند و آژانس انرژی اتمی از نظر امنیتی این موضوع را حمایت می‌کند.

 

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه این کار بزرگ باید پاسداری شود، تصریح کرد: این نعمتی از سوی خداوند به مردم ما بود، چرا باید این اقدام بزرگ کم جلوه کند؟ بهره‌ای از این فضای به وجود آمده برای ملت است. امروز مسیر برای جولان کارآفرینان باز شده تا به صحنه بیایند. در برنامه ۵ ساله و ۶ ساله توسعه به ما گفته شده که رشد اقتصادی باید به ۸ درصد برسد که اگر غیر از این باشد ما به اشتغال نخواهیم رسید.
 

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید سرمایه‌های ایرانی را جذب کنیم، گفت: فضای امروز برای جذب سرمایه خوب است، البته باید توجه داشت که مشکلات فراوانی از جمله لوکوموتیو، ناوهای هوایی فرسوده داریم که باید نوسازی شود و این نوسازی در زمینه‌های دیگر نیز قابل تعمیم خواهد بود.

 

روحانی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: کسی که می‌خواهد برود نماینده مجلس شود، می‌گویند باید متعهد به دین بوده و التزام به قانون اساسی را داشته باشد، اما پس محیط زیست، بیکاری، صنعت، مدیریت چه می‌شود؟

 

رئیس جمهور کشورمان جهت تصریح موضوع با بیان مثالی پیرامون توجه امیرالمومنین (ع) به چگونگی انتخاب افراد برای استانداری‌ها گفت: آیا امیرالمومنین اگر کسی را در جایی می‌گمارد فقط به این موضوع نگاه می‌کرد که آیا او نماز می‌گزارد؟ ذکات می‌دهد یا اینکه به مدیریت و کارآمدی وی نیز توجه داشت؟ همچنین این سوال مطرح می‌شود که آیا از قنبر خدمتکار حضرت علی (ع) پاک‌تر در کنار ایشان وجود داشت؟ پس چرا حضرت او را استاندار نکرد؟

 

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: ما باید بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم، به ویژه در چنین شرایط منطقه‌ای و فشار نفت باید افرادی شایسته به مجلس ورود پیدا کنند و همانطور که رهبری فرمودند؛ مر قانون اما نه مر سلیقه در نظر گرفته شود.

 

وی اضافه کرد: من نمی‌دانم، در قانون اساسی آمده است که یهودی‌ها باید در مجلس نماینده داشته باشند، اما مگر چقدر آشوری، ارمنی، یهودی و … داریم؟ بیشتر جمعیت آنها شاید به ۷۰۰۰ نفر برسد که از هرکدام از اینها یک نماینده انتخاب می‌شود، اما یک جناحی در این کشور جمعیتش ۷ میلیون تا ۱۰ میلیون است. آیا نباید نماینده داشته باشد؟

 

روحانی افزود: آیا قانون اساسی را اینگونه می‌خواهید تفسیر کنید؟ اسم این مجلس خانه ملت است، نه خانه یک جناح، بنابراین باید آئینه یک ملت باشد.

 

 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه چارچوب قانون باید مراعات شود و معیار قانون است، اظهار داشت: همه بدانیم که اداره کشور از آن ملت ایران است، صاحب این کشور مردم هستند، هیچ مقامی بدون رای مستقیم و غیر مستقیم مردم مشروع نخواهد بود.

 

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: کارکرد سیاسی دولت یازدهم در هفتم اسفندماه روشن می‌شود.

 

وی اضافه کرد: ما دو انتخابات بزرگ پنجمین دوره مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم که برای اولین بار در یک روز انجام می‌شود.

 

روحانی با بیان اینکه من امروز نمی‌خواهم حرف تلخی بزنم، افزود: نگذاریم مردم ناامید شوند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه باید به پای صندوق‌های رای بیایند، چرا که این مسئله ملی است.

 

رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر یک جناح است و یک جناح نیست، در این صورت دیگر به انتخابات هفتم اسفندماه نیاز نداریم و آنها به مجلس تشریف ببرند!

 

رئیس قوه مجریه در ادامه اظهار داشت: همه دست به دست همه بدهیم وزارت کشور، دولت، شورای نگهبان، امید ایجاد کنیم، رقابت ایجاد کنیم، به همه حق بدهیم، چرا که کشور و مجلس آینده از آن همه است، البته ما به عنوان دولت اعتدال دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند. این آرزوی ما است، گرچه در عمل باید بی‌طرف باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما قانونا حق مداخله نداریم و تلاش می‌کنیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم، از نظر ما این جناح و آن جناح نداریم، حالا من نمی‌دانم چند جناح داریم، چون هرچه ما می‌گوییم، می‌گویند یکی کم داریم!

 

رئیس جمهور کشورمان افزود: احراز واقعی از آن ملت ایران است، این ملت بزرگ است که پای صندوق‌های رای می‌آید و آنکه بهتر است و به تعبیر معروف اصل است را بر می‌گزیند.

 

رئیس قوه مجریه گفت: همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلتر دارند، فیلتر آنها بیشتر احزاب هستند و برای اینکه آبروی خود را حفظ کنند، بهترین فیلترها را می‌گذارند و بهترین کاندیداهای خود را معرفی می‌کنند، قانون اساسی ما سبکش به اینگونه نیست و اداره کشور را به سمت حزب نبرده است، ولی ممکن است در آینده روی این موارد فکر کنیم، چرا که در دنیا معروف است دموکراسی بدون حزب نمی‌تواند موفق باشد.

 

وی تصریح کرد: قانون اساسی ما می‌گوید دولت و وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر بر آن است، خیلی باید دقت شود تا مرزها مخلوط نشوند، بهترین راه امروز همچنان گفتگو و رایزنی و مذاکره و مشورت است و من از وزیر کشور و وزیر اطلاعات و معاون اول خود خواسته‌ام که به رایزنی‌های خود با شورای نگهبان ادامه دهند.

 

روحانی افزود: امیدوارم همانطور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کار خود را پیش برده‌ایم، دین خود را هرگز به دنیای دیگری نفروشیم و بخاطر آقا یا خانمی که می‌خواهد نماینده مجلس باشد، دین‌مان را نفروشیم و بگذاریم اخلاق در انتخابات برقرار باشد.

 

رئیس جمهور کشورمان گفت: برای اینکه در انتخابات پیروز شویم، هرگز به تخریب افراد دیگر نپردازیم و آبروی آن را نبریم، چرا که این چیزها با قانون اساسی سازگار نیست ، هرکس صلاحیت خود را بیان کند، دولت هم نه طرفدار حزب خاص و نه طرفدار جناح خاصی است و تلاش می‌کند تا قانون اساسی را اجرا کنند.

 

رئیس قوه مجریه گفت: من از همه استانداران و … می‌خواهم که بی‌طرفی و عدم مداخله خود را در انتخابات رعایت کند، چرا که این موضوع یک آزمایش الهی است و امیدوارم با اجرای  قانون شاهد انتخاباتی بسیار پرشور و بانشاط باشیم.

 

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند به ملت توفیق دهد که بهترین‌ها را برای مجلس انتخاب کند، افرادی که بیشترین خدمت را به مردم ارائه دهند و در برابر مقررات اسلامی و اجرا و عمل قانون موفق باشند.

منبع:yjc