اجرای توافق هسته ای فصل نوینی بر روی کشورهای منطقه گشوده است
اجرای توافق هسته ای فصل نوینی بر روی کشورهای منطقه گشوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای توافق هسته ای فصلی نوین برای ارتقای همکاری ها میان ایران و کشورهای منطقه گشوده و کشورهای منطقه با بهره گیری از شرایط پس از توافق وین می توانند گام های اساسی برای رفع تهدیدهای مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی و نیز کمک به توسعه و پیشرفت […]

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای توافق هسته ای فصلی نوین برای ارتقای همکاری ها میان ایران و کشورهای منطقه گشوده و کشورهای منطقه با بهره گیری از شرایط پس از توافق وین می توانند گام های اساسی برای رفع تهدیدهای مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی و نیز کمک به توسعه و پیشرفت منطقه بردارند.

به گزارش یوپنا:  دکتر علی لاریجانی که امروز (یک شنبه) در نشست افتتاحیه روسای یازدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی سخن می گفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۲ سال مذاکره و مقاومت توانست یکی از پر فراز و نشیب ترین مقاطع تاریخی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و حقوق هسته ای اش را تثبیت کند.
وی اضافه کرد: توافق هسته ای در واقع پیروزی دیپلماسی و نفی تهدید و تحریم بود و کارآمدی راه کارهای مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات را بیش از پیش به منصه ظهور رساند.
لاریجانی در ادامه سخنانش، گفت: در حین مذاکرات هسته ای شنیدیم که یکی از کشورهای منطقه به یک قدرت بزرگ اصرار می کرد که مذاکرات را به عقب بیاندازد تا قیمت نفت را پایین بیاورند؛ آنها (با پایین آوردن قیمت نفت) به همه کشورهای اسلامی لطمه زدند.
وی افزود: ایران اتکایی به نفت ندارد و منابع متعددی دارد ولی آنها با توهم خود به همه ضرر زدند؛ بعد از توافق هم یک نگرانی به کشورهای منطقه القا می کردند که ممکن است ایران به کشورهای منطقه تعرض کند.
رییس مجلس شورای اسلامی این سوال را مطرح کرد که آیا جمهوری اسلامی ایران در ۳۶ سال گذشته به کشوری در منطقه تعرض کرده است؟.
وی با اشاره به منش امام خمینی(ره) در خصوص رابطه با کشورهای اسلامی، اظهار داشت: صدام به ایران حمله کرد، اما جمهوری اسلامی ایران تلافی نکرد و ما وارد رقابت های خرد در منطقه نشده و نمی شویم؛ ما اعتقاد داریم اختلافات را باید با گفت وگو حل کنیم؛ همه فرق اسلامی یک پیامبر و یک قبله دارند و برهمین اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به کشورهای منطقه برای وحدت است.
لاریجانی در خصوص موضوع سوریه نیز گفت: برخی کشورها به ما می گفتند که شما بر قضیه سوریه اصرار نکنید؛ این کشور ظرف دو هفته سقوط می کند، اما الان چهار (بیش از پنج) سال است که سوریه درگیر مساله تروریسم است. ما می دانیم که به تروریست ها در سوریه کمک های مالی و تسلیحاتی صورت می گیرد و این مساله در آینده گریبان خودشان را خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه مساله تروریسم یک مساله تاکتیکی نیست، بلکه مساله ای راهبردی برای کشورهاست، گفت: مساله سوریه و یمن و سایر کشورهای منطقه راه حل نظامی ندارد بلکه از طریق سیاسی و گفت وگو حل خواهد شد.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: راه حل نظامی و استفاده از توپ و تانک بسترسازی برای تروریسم است و توصیه ما در اینگونه موارد فقط میز مذاکره است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افراط گرایی، تروریسم و فرقه گرایی به تهدیدهای بزرگ برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است، این پدیده را محصول رفتارهای مداخله جویانه و غیرمسئولانه برخی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا خواند و گفت: این پدیده لطمات جبران ناپذیری را بر پیکر امت اسلامی وارد کرده است.
وی با اشاره به ماجراجویی تروریست ها در سوریه گفت: برخی کشورها در ابتدا تحت عنوان حمایت از دمکراسی از تروریست ها حمایت کردند، اما آیا در عراق هم مساله دمکراسی بود که تروریست ها به این کشور هجوم آوردند و چندین شهر را تصرف و مردم را آواره کردند؟.
لاریجانی اضافه کرد: این امر نشان می دهد که مساله سوریه نیز بخاطر کاستی در دمکراسی نبود و آنها به دنبال اهداف دیگری بودند گرچه به هدف خود نرسیدند.
وی همچنین در خصوص اعدام شیخ النمر در عربستان نیز گفت: در عربستان یک روحانی مظلوم و صلح طلب را اعدام کردند اما ما معتقدیم، به خاطر اظهار نظر نباید کسی را گردن بزنند و ما توصیه می کنیم مسائل و مشکلات کشورهای اسلامی از راه گفت وگو و مدارا حل شود.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اتخاذ اقدامات هماهنگ از سوی کشورهای منطقه جهت مقابله با سیاست های مبتنی بر طائفه گرایی تاکید دارد و بی تردید مجالس کشورهای اسلامی مسئولیت سترگی در این رابطه بر عهده دارند و می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.
لاریجانی در ادامه سخنان خود در اجلاس روسای اتحادیه بین المجالس اسلامی به روند تحولات در یمن اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در یمن می گذرد، یک تراژدی تمام عیار انسانی را رقم زده است؛ جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و راه کارهای سیاسی و گفت وگوهای یمنی – یمنی با مشارکت همه احزاب و گروه ها و جریان های سیاسی اجتماعی زیر نظر سازمان ملل متحد و نیز تشکیل دولت وحدت ملی تنها راه عبور از بحران جاری و جلوگیری از تشدید فجایع انسانی در یمن است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست با هم اندیشی و تشریک مساعی هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی گام های عملی برای کاهش آلام مردم منطقه، بویژه کشورهای عراق، سوریه و یمن بردارد و به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک کند.
لاریجانی شامگاه شنبه (دیشب) در راس هیاتی پارلمانی وارد بغداد شد و از سوی سلیم الجبوری همتای عراقی اش مورد استقبال قرار گرفت.
اجلاس پارلمان های کشورهای اسلامی از روز چهارشنبه گذشته در بغداد آغاز بکار و طی سه روز گذشته جلسات و نشست های خود را در سطح نمایندگان برگزار کرد و صبح امروز نشست افتتاحیه در سطح روسای مجالس کشورهای اسلامی برگزار شد که در آن علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی، فواد معصوم رئیس جمهور، حیدرالعبادی نخست وزیر و سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق سخنرانی کردند.
در یازدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی، نمایندگانی از ۴۰ کشور اسلامی و عربی حضور دارند که ۱۰ کشور در سطح روسای مجالس خود در آن شرکت کرده اند.
همچنین به گفته رئیس پارلمان عراق ۱۶ کشور عرب در این اجلاس حاضر شده اند و عربستان، قطر، امارات و بحرین جزء غایبان این اجلاس هستند.