اوضاع سوریه “پیچیده” است/حوادث غیرمنتظره و تروریست‌ها آتش‌بس‌ را تهدید می‌کنند
اوضاع سوریه “پیچیده” است/حوادث غیرمنتظره و تروریست‌ها آتش‌بس‌ را تهدید می‌کنند

فرستاده سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه حملات پیش‌بینی نشده و فعالیت تروریست‌های داعش و جبهه النصره، توافق آتش‌بس را تهدید می‌کند، وضعیت سوریه را بسیار "پیچیده" توصیف و اذعان کرد که سازش بدون وقوع برخی حوادث ممکن نیست. به گزارش یوپنا، روزنامه "ریپاپلیکا" ایتالیا به نقل از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل […]

فرستاده سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه حملات پیش‌بینی نشده و فعالیت تروریست‌های داعش و جبهه النصره، توافق آتش‌بس را تهدید می‌کند، وضعیت سوریه را بسیار "پیچیده" توصیف و اذعان کرد که سازش بدون وقوع برخی حوادث ممکن نیست.

به گزارش یوپنا، روزنامه "ریپاپلیکا" ایتالیا به نقل از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نوشت: اقدامات پیش‌بینی نشده و برخی حالات سوء‌تفاهم میان دو طرف درگیر در سوریه و فعالیت‌های تروریست‌ها، آتش‌بس در سوریه را تهدید می‌کند.

دی‌میستورا با تاکید بر لزوم ممانعت از چنین وقایعی تصریح کرد: خطر بزرگتر در اینجا داعشی‌ها و اعضای گروه تروریستی جبهه النصره هستند که شامل شروط آتش‌بس نمی‌شوند.

دی‌میستورا ادامه داد: نمی‌توان از آتش‌بسی صحبت کرد که تنها به نفع یکی از طرف‌های درگیر در سوریه باشد.

فرستاده سازمان ملل به سوریه روز شنبه نیز ضمن پیش‌بینی وقوع برخی نقض‌ها در آتش‌بس سوریه که شامل داعش و النصره نمی‌شود، اعلام کرد که برخی گزارش‌ها حاکی از وقوع درگیری‌هایی در دو شهر دمشق و درعا در دقایق اول آغاز آتش‌بس است.

دی‌میستورا در پاسخ به این سوال که "آیا احتمال دارد نیروهای دولتی سوریه از آتش‌بس برای حفظ پایگاه‌هایی که اخیرا به کنترل خود درآورده‌اند استفاده کرده و خود را برای آغاز حمله جدیدی آماده کنند" گفت: این سخن نادرست است، زیرا آتش‌بس همین امکان را برای مخالفان نیز فراهم می‌کند و می‌تواند به منزله یک نفس تازه پیش از شروع دوباره درگیری‌ها باشد.

هیات مذاکره کننده مخالفان پیشتر در پیامی به سازمان ملل مدعی شد که با وجود آغاز آتش بس از روز شنبه دولت دمشق و طرف‌های حامی آن آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

همچنین ائتلاف ملی مخالفان پس از آنکه دمشق را به نقض آتش‌بس در ساعات اولیه محکوم کرد، از شورای امنیت خواست در این راستا اقدامی انجام دهد. این در حالیست که یک منبع نظامی هرگونه نقض آتش‌بس از سوی ارتش سوریه را رد کرد.

دی‌میستورا در ادامه وضعیت سوریه را "بسیار پیچیده" توصیف و اقرار کرد که سازش بدون وقوع برخی حوادث ممکن نیست اما شیوه‌ای که سازمان‌ ملل با این مساله برخورد می‌کند "امیدوار کننده" است.

توافقنامه آتش بس در سوریه از ۲۷ فوریه کنونی و ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شماره ۲۲۶۸ شورای امنیت در حمایت از توقف درگیی‌ها در سوریه امدادرسانی به مناطق محاصره شده و از سرگیری مذاکرات ژنو میان طرف‌های سوری در این کشور برقرار شد.

گروه بین‌المللی حمایت از سوریه روز دوشنبه برای بررسی وضعیت سوریه ۷۲ ساعت پس از آغاز آتش‌بس و رسیدگی به اتهاماتی مبنی بر نقض توافقنامه علیه دو طرف نشستی برگزار کردند.