همه تحریم های هسته ای لغو نشده اند
همه تحریم های هسته ای لغو نشده اند

سخنان عراقچی یعنی آنکه در مواردی از تحریم ها که موضوع موشکی به آن گره زده شده است-ظاهرا بسیاری موارد – امکان لغو تحریم وجود ندارد و ظاهرا برداشت ها در مورد دوران پایان تحریم های هسته ای باید دچار تغییر شود.  سید عباس عراقچی در گفتگوی شب گذشته خود ابعاد کمتر شنیده شده ایی […]

سخنان عراقچی یعنی آنکه در مواردی از تحریم ها که موضوع موشکی به آن گره زده شده است-ظاهرا بسیاری موارد – امکان لغو تحریم وجود ندارد و ظاهرا برداشت ها در مورد دوران پایان تحریم های هسته ای باید دچار تغییر شود.

 سید عباس عراقچی در گفتگوی شب گذشته خود ابعاد کمتر شنیده شده ایی از فرآیند لغو تحریم ها را بیان کرد که نشان می داد برخی تحریم ها لغو نخواهد شد. همچنین موضوعاتی در مورد یک سوال صدا و سیما از ریس جمهور اتریش هم توسط عراقچی عنوان شد. 



بیانیه پایانی مذاکرات هسته ای کشورمان با طرف های ۵+۱ تیرماه ۹۴ بر روی کاغذ آمد ، کاغذی که عنوان برجام را به خود گرفت و تلقی اولیه در مورد آن این بود که پایانی است بر تحریم ها و محدودیت های اقتصادی ظالمانه ای که سالها با بهانه گیری های غربی ها در موضوع هسته ایی بر اقتصاد کشور اعمال شده بود. 



از آن زمان به بعد در ادبیات سیاسی و مطبوعاتی، دوران "پسابرجام" نامیده می شود و این همراه شد با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ برای لغو تحریم های شورای امنیت علیه ایران، قطعنامه ای که بندهایی برای محدود کردن برنامه های موشکی و توان دفاعی ایران داشت. اما اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی بارها تاکید کردند که نقض این بندها نقض برجام نیست و توضیح می دادند که این بندها الزام آور نیست و تنها یک درخواست است. 



پیش از آن و در فروردین ماه سال ۹۴ و زمانی که صحبت ها در مورد تفاوت های فکت شیت ایرانی و فکت شیت آمریکایی بالا گرفته بود، عباس عراقچی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر یکسان‌بودن متن بیانیه قرائت‌شده توسط ظریف و موگرینی گفت: تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای در مرحله اول لغو خواهد شد.  

به دنبال این قضایا و تاکید چندباره مسئولین کشور بر برداشته شدن تحریم ها ، فضای عمومی کشور به سمتی سوق پیدا کرد که برخی افراد برای تحریم از فعل ماضی استفاده می کردند و آن را تمام شده می دانستند. 



اما در مقابل این اظهارات، آمریکایی ها بند محدودیت آزمایش موشکی ایران که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده بود را دستاویز جدیدی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران قراردادند و وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت را به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد. این وزارتخانه‌ همچنین دو فرد و شرکت مستقر در انگلیس و دو شرکت مستقر در امارات را به بهانه کمک به هواپیمایی ماهان تحریم کرد. علاوه بر این وزارت دادگستری آمریکا ۷ ایرانی را متهم کرد که در سال‌های گذشته مؤسسات مالی آمریکا را هک کرده‌اند. 



همچنین سفیر و نماینده دائمی ایران در سازمان ملل نیز در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت اعلام کرد: آزمایش‌های موشکی اخیر ایران قطعنامه اخیر شورای امنیت(۲۲۳۱) را در تأیید توافق هسته‌ای نقض نمی‌کند 



پس از این اتفاقات، شب گذشته و در حالیکه ۷۶ روز از "روز اجرای برجام" می گذشت و انتظار می رفت همه چیز طبق روال پیش رود و روشن باشد مذاکره کننده کشورمان از پرده جدیدی رونمایی کرد. عراقچی با اشاره به گره خوردن تحریم های موشکی و هسته ایی، درباره قطع نامه هسته ای موشکی ۱۹۲۹ در حالیکه بسیار متفکرانه و با تامل پاسخ می داد، اظهار داشت: زمانی که تحریم های هسته ای لغو شد بحث رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی مطرح گردید و آنها گفتند که به دلیل شرایط کنگره آمادگی رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی را ندارند و گفتند که اگر بخواهیم تحریم موشکی را برداریم چیزی از برجام باقی نخواهد ماند. 





این عبارت یعنی آنکه در مواردی از تحریم ها که موضوع موشکی به آن گره زده شده است- ظاهرا بسیاری موارد- امکان لغو تحریم وجود ندارد و ظاهرا برداشت ها در مورد دوران پایان تحریم های هسته ای باید دچار تغییر شود.



رییس ستاد پیگیری برجام همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به سوال خبرنگار صدا و سیما از رییس جمهور اتریش در مورد برداشته شدن سوئیفت گفت: با سوالاتی که از مرکز به خبرنگار داده شده در حقیقت صدا و سیما از رییس جمهور اتریش سوال می کند " چرا تحریم های سوئیفت برداشته نشده ؟ " ، رییس جمهور اتریش تصور می کند وقتی خبرنگار ایرانی می گوید تحریم سوئیفت برداشته نشده پس حتما برداشته نشده !! رییس جمهور اتریش قرار نیست از همه جزییات مربوط به سوئیفت مطلع باشد و من حمل بر بی اطلاعی ایشان میکنم و بنده ی خدا مجبور شده است خیلی گِرد جواب دهد و موضوع همین طور هست که عرض میکنم. 



عراقچی ادامه می دهد: من به آقای سیف گفته ام که در مرکز سوئیفت اصحاب رسانه را دعوت کنیم تا آنها از نزدیک مبادلات سوئیفت را ببینند تا مطمئن باشند تحریم سوئیفت لغو شده است.  



رئیس جمهور اتریش به عنوان عضو شورای سوئیفت در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما گفته بود: باید به این مسئله توجه داشت که هنوز همه تحریمهای ضدایرانی برداشته نشده‌اند، چون گامها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریمها برداشته شوند، اما در مورد این مطلب آخرتان که به مسئله انجام تراکنشهای مالی بین المللی از طریق سامانه سوئیفت مربوط می‌شد باید بگویم که اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است. 

در رابطه با اظهارات عراقچی در مورد سوال صدا و سیما از رییس جمهور اتریش ، مدیرکل اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما گفت: سوالات مصاحبه اختصاصی با رئیس جمهور اتریش از قبل به اطلاع  دفتر ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور رسیده بود. 



چپریان افزود: خانم کاظمی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما دقایقی قبل از آغاز مصاحبه، برای اطمینان مجدد، به رئیس جمهور اتریش تاکید می کند که آیا درخصوص سوال مربوط به سوئیفت مشکلی وجود ندارد که رئیس جمهور اتریش پاسخ می دهد هیچ مشکلی وجود ندارد و هر سوالی را که می خواهید بپرسید.  

مدیرکل اخبار خارجی صدا و سیما خاطرنشان کرد: در مصاحبه با مقامات کشورهای دیگر به‌خصوص رؤسای جمهور، عرف رسانه ای به این صورت است که سؤالات و محورهای اصلی مصاحبه، از قبل،  به اطلاع طرف  مصاحبه شونده می رسد. 



چپریان همچنین درخصوص این بخش از اظهارات آقای عراقچی که گفته بود سوالات این مصاحبه از مرکز به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین ارسال شده بود، گفت: کسانی که با روال کار در رسانه ها آشنایی دارند، می دانند که سوالات  مصاحبه های خبرنگاران با مقامات کشورها ، با هماهنگی آژانس خبری انجام می شود و معمولا برای تهیه بهترین و خبری‌ترین و به‌روزترین سؤال‌ها، تعامل دوطرفه ای میان خبرنگار و آژانس خبری وی وجود دارد و اگر روالی غیر از این باشد، خارج از عرف رسانه ای و غیرطبیعی ، تلقی خواهد شد.