بورسیت در کمین کارمندان
بورسیت در کمین کارمندان

بورسیت یا التهاب کیسه‌های مفصلی بیماری است که ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد از مفاصل رخ دهد.   دکتر فاطمه سادات حسینی گفت: بورس‌های مفصلی،‌ کیسه‌هایی مملو از مواد لغزنده هستند که معمولا بین بافت‌هایی مانند استخوان، عضلات و پوست وجود دارد که باعث کاهش سائیدگی می‌شود. بورسیت معمولا بر اثر یک […]

بورسیت یا التهاب کیسه‌های مفصلی بیماری است که ممکن است بر اثر استفاده بیش از حد از مفاصل رخ دهد.

 

دکتر فاطمه سادات حسینی گفت: بورس‌های مفصلی،‌ کیسه‌هایی مملو از مواد لغزنده هستند که معمولا بین بافت‌هایی مانند استخوان، عضلات و پوست وجود دارد که باعث کاهش سائیدگی می‌شود. بورسیت معمولا بر اثر یک جراحت، سانحه و یا یک فشار کوچک مداوم به ناحیه‌ای که بورس قرار داشته رخ می‌دهد که این فشار سبب می‌َود بورس ها (کیسه‌های مفصلی) حالت التهابی پیدا کند و بیماری بوریست به وجود بیاید. 

 

حسینی افزود: استفاده بیش از حد از مفاصل می‌تواند ریسک این بیماری را افزایش دهد. نجاران، باغبان ها، کارگران،‌ ورزشکاران و تمامی کسانی که به طور مداوم از مفاصل خود کار می کشند بیشتر از سایر مردم مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

وی ادامه داد: از دیگر عوامل افزایش دهنده ابتلا به بورسیت می‌توان به مداوم نشستن روی صندلی، نامناسب بودن وضعیت قرارگیری به خصوص در کارمندانی که برای مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار دارند، استرس، التهاب ناشی از بیماری‌های تیروئید و نقرس، ضربه، بیماری‌های عفونی و همچنین نرمش نکردن پیش از ورزش‌های سنگین اشاره کرد. 

 

حسینی در خصوص این بیماری‌ گفت: بورس‌ها (کیسه‌های مفصلی) در ناحیه‌های مختلف بدن از جمله مفاصل شانه، زانو، ساق پا یا پاشنه‌ی پا و . . . وجود دارد. از علائم این بیماری می‌توان به گرمی، قرمزی، التهاب در مفصل اشاره کرد که ممکن است خود مفصل یا اطراف آن را درگیر کند. فرد مبتلا به این بیماری از خشکی مفاصل به خصوص پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی شکایت می‌کند. 

 

وی اظهار داشت: بیماری‌ بورسیت همراه با درد است که این درد هنگام فعالیت و پس از آن افزایش می‌یابد. برای درمان این بیماری لازم است ابتدا تشخیص داده شود که بورسیت از نوع عفونی است و یا دلیل دیگری باعث ابتلا به این بیماری شده است. 

 

حسینی در خصوص درمان این بیماری بیان داشت: معمولا موارد عفونی با بروز علائم سیستمیک مانند تب همراه است که برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود همچنین در برخی موارد برای کاهش روند التهاب از کورتون استفاده می‌شود. 

 

وی خاطر نشان کرد: موارد غیر عفونی با استفاده یخ، داروهای ضد التهاب همچنین فیزیوتراپی و استراحت بر‌طرف می‌شود. در صورتی که بیماری در مرحله پیشرفته باشد پزشک متخصص با جراحی بورس را از مفصل مربوط خارج می‌کند. 

 

 

انتهای پیام/