شناسایی گلوگاه های فساد در کشور
شناسایی گلوگاه های فساد در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: ۷ الی ۸ گلوگاه اصلی فساد دولت به طور کامل شناسایی شده چرا که دولت تنها به دنبال شفاف کردن است. به گزارش یوپنا، جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در نشست خبری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در اواخر سال ۹۳ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم […]

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: ۷ الی ۸ گلوگاه اصلی فساد دولت به طور کامل شناسایی شده چرا که دولت تنها به دنبال شفاف کردن است.

به گزارش یوپنا، جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در نشست خبری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در اواخر سال ۹۳ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و از این سو ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل و جلسات به طور مداوم در این ستاد ادامه داشت و از طرفی دولت برای اجرای این سیاست ها یازده برنامه کلان تبیین  و کارگروه برای اجرای آن گذاشت که می توان گفت یکی از این کارگروهها کارگروه گفتمان سازی و فرهنگ سازی است که جز سیاست کلان ابلاغ شده است.

وی افزود: در سال جاری دولت و همه نهادها بایستی با جدیت وارد عمل شوند همان گونه که امسال دولت با جدیت مسئله رونق بخشی که تولید را دنبال کرده است و حال می بایست بستر لازم برای رونق کسب و کار فراهم شود تا بتوانیم صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اولین سالی بود که میزان صادرات بر واردات پیشی گفت: در دو الی سه دهه اخیر سال گذشته اولین سالی بود که میزان صادرات بر واردات بیشتر بود و این نشانه بسیار خوبی است و گفتنی است که با توجه رکود بخش مسکن بایستی سیاست هایی دنبال شود تا این بخش از رکود خارج شود چرا که ۱۲۰ صنعت به این بخش مرتبط هستند به طوری که رونق بخشی این بخش می تواند در سایر بخش ها موثر باشد.

جنتی در خصوص مدیریت ارزهای خارجی بیان داشت: مدیریت ارزهای خارجی و هزینه کردن آن به نحو مطلوب ضروری است چرا که سال های گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ارزی به طور نامطلوبی هزینه شده که اکنون وضعیت را به اینجا رسانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه یادآور شد: ۷ الی ۸ گلوگاه فساد دولت به عنوان مرکز به طور کامل شناسایی شده چرا که دولت به دنبال شفاف کردن است اما اکنون نمی تواند نامی از گلوگاه ها ببرد.

بدهی دولت به بانک مرکزی شگفت انگیز بود

وی افزود: بدهی انباشته دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران رقم قابل ملاحظه ای است چرا که وقتی این بدهی از سوی وزارت اقتصاد اعلام شد بسیار شگفت انگیز بود.

جنتی با بیان اینکه موضوع اقتصاد خلاق از سال ۲۰۰۱ در دنیا مطرح است عنوان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا نهادها و ساختارهایی ایجاد کردند که توجه ویژه ای به اقتصاد فرهنگ هنر دارند به طوری که صنایع فرهنگی ما سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی کشورها دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به سابقه تمدن و فرهنگ چند هزار ساله کشور گفت: کشور ما با سابقه تمدن و فرهنگ چند هزار ساله و برخورداری از نیروی انسانی و امکانات فیزیکی آن طور که می بایست این بحث مورد توجه قرار نگرفته و اکنون ضرورت توجه به آن همانند سایر بخشها همانند صنعت و کشاورزی وجود دارد چرا که توجیه اقتصادی خوب و ارزش افزوده بالایی دارد.

وی با بیان اینکه بانک ها اخیرا وارد سرمایه گذاری در حوزه هنرهای تجسمی شده اند بیان کرد: در طول چهار الی ۵ سال اخیر بانک ها به حوزه های هنرهای تجسمی ورود پیدا کرده اند چرا که احساس می کنند هر چه در این بخش سرمایه گذاری کنند به ارزش افزوده بالایی دست خواهند یافت.

فروش ۱۶٫۴ میلیارد تومان فیلم های سینمایی در نوروز

وی در ادامه یادآور شد: حوزه فیلم های سینمایی از جمله حوزه هایی بوده که قبلا مورد بی توجهی قرار گرفته به طوری که نه تنها در گذشته کسی به فکر ساخت سینما نبود بلکه سینماداران به فکر تغییر کاربری بودند اما اکنون در هر مجتمع تجاری سالن های سینما ساخته می شود زیرا همگی این افراد از درآمد حاصل از فروش فیلم های سینمایی احساس رضایت می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به فروش ۱۶٫۴ میلیارد تومانی فیلم های سینمایی در نوروز گفت: سال گذشته در تمامی ایام نوروز فروش فیلم های سینمایی حدود ۳٫۲ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در نوروز امسال فروش فیلم هایی سینمایی به ۱۶٫۴ میلیارد تومان رسیده و این امر نشان دهنده این است که مردم شب و روز نمی شناسند و اگر فیلم خوب تولید شود علاقمند به دیدن آن هستند.

جنتی با اشاره به حوزه تئاتر گفت: امیدواریم یک حرکت خوبی در این حوزه صورت بگیرد به طوری که بتوانیم در کشورهای اروپایی تئاتر و ارکسترهای بزرگ را ایجاد کنیم چرا که این امر ضمن درآمد مادی فرهنگ و هنر کشور خود را به سایر کشورهای دنیا عرضه کردیم و این امر از ابتدای انقلاب مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به صنعت چاپ گفت: علی رغم همه تحریم و تنگناهای مالی اقدامات خوبی در حوزه این صنعت صورت گرفته که امیدواریم در دولت یازدهم و دولت های بعدی افراد علاقمند این صنعت را دنبال کنند.

شکل گیری نهاد اقتصاد خلاق در دستور کار است

وی با اشاره به شکل گیری نهاد اقتصاد خلاق گفت: نهادی تحت عنوان اقتصاد خلاق در حال شکل گیری است تا این موارد را دنبال کند چرا که این امر می تواند یکی از محورهای اساسی رونق بخشیدن به اقتصاد خلاق باشد که اگر بتوانیم در این بخش حرکت جدی را دنبال کنیم از نظر مالی درآمدزایی خوبی را خواهیم داشت.

جنتی در خصوص کاهش مجوزها گفت: در ابتدای آمدن خود به وزارتخانه حدود ۱۴۰ مجوز صادر می شد و اکنون به این سمت و سو رفتیم که مجوزها را کاهش و فرآیند آن را کوتاه کنیم به طوری که در گذشته صدور مجوز کتاب ۸ الی ۹ ماه زمان لازم بود اما اکنون به طور میانگین ۲۵ مجوز صدور طول می کشد و می توان گفت اخذ مجوز موسسات فرهنگی در گذشته ۱٫۵ الی ۲ سال بوده که اکنون به ۱۵ الی دو ماه تقلیل پیدا کرده است.

جنتی با اشاره به واگذاری مجتمع های فرهنگی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد واگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب به ناشران و مجتمع های فرهنگی به بخش خصوصی از جمله سیاست هایی است که اکنون دنبال می شود و حال باید گفت در نمایشگاه بین المللی کتاب بخش های مختلفی را واگذاری می کنیم تا به طور کلی نمایشگاه به ناشران واگذار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح در خرداد ماه سال ۹۳ منشوری با اتاق بازرگانی ایران به امضا رسانده ایم و جلساتی با مسئولین اتاق بازرگانی داشته ایم که همواره بایستی جلساتی را در جهت واسپاری فعالیت ها به بخش خصوصی فعال کنیم چرا که بخش خصوصی در این زمینه می تواند کمک شایانی داشته باشد و همواره لازم است که حمایت های بیشتری در این حوزه شود.