۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از مصرف سیگار در سال / اهتمام جدی وزارت بهداشت به طب سنتی و اسلامی/ استمرار حمایت وزارت بهداشت از بیماران خاص
۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از مصرف سیگار در سال / اهتمام جدی وزارت بهداشت به طب سنتی و اسلامی/ استمرار حمایت وزارت بهداشت از بیماران خاص

دکتر حریرچی گفت: مصرف دخانيات يكي از عوامل شايع مرگ و مير در دنياست و در كشورهاي كم درآمد، ٤٠ درصد از درآمد كل كشور صرف مصرف سيگار مي شود. به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نهمین نشست سخنگو با اصحاب رسانه با […]

دکتر حریرچی گفت: مصرف دخانيات يكي از عوامل شايع مرگ و مير در دنياست و در كشورهاي كم درآمد، ٤٠ درصد از درآمد كل كشور صرف مصرف سيگار مي شود.

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نهمین نشست سخنگو با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه، در ایران سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود که این رقم معادل یک درصد از درآمد ناخالص ملی است، گفت: كمیسیون تلفیق مجلس با گران شدن سیگار از طریق افزایش مالیات موافقت کرد.

وی در ادامه افزود: با مصوبه اخیر كمیسیون تلفیق مجلس در صورتی كه این مصوبه در جلسه علنی تصویب شود، از امسال برای هر نخ سیگار تولید داخلی ۱۰ تومان، برای هر نخ سیگار تولید مشترك (ایرانی و خارجی) ۳۵ تومان و برای هر نخ سیگار وارداتی ۵۰ تومان به‌عنوان مالیات در نظر گرفته شده است كه موجب گران شدن سیگار و كاهش مصرف آن می‌شود.

دکتر حریرچی خاطرنشان كرد: هم اكنون حدود هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در كشور سیگاری هستند و حدود ۶۰۰ هزار نفر نیز در معرض دود سیگار قرار دارند كه ۵۰ درصد آنها كودكان هستند که ناخواسته در معرض دود دست دوم قرار دارند.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۹۰ درصد موارد سرطان در مردان و ۸۰ درصد سرطان در زنان به علت مصرف سیگار است و مصرف سیگار شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان است و در ایران سالانه بین ۵۵ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود كه بر اساس آمارهای مختلف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد آن سیگار قاچاق است.

دکتر حریرچی گفت: سال‌های از دست رفته عمر ناشی از بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات و ناتوانی و كاهش كیفیت زندگی هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بر اثر مصرف دخانیات به كشور تحمیل می‌شود.

وی اضافه كرد: كشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریكا كه مهم‌ترین تولیدكنندگان سیگار در دنیا هستند حتی در اوج تحریم‌ها تولید و عرضه سیگار به ایران را كاهش ندادند و همواره تلاش می‌كنند كه مواد دخانی از جمله سیگار با قیمت ارزان‌تر و میزان بیشتر در كشورهای مختلف از جمله ایران مصرف شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: برخی مخالفان این مصوبه با توضیح این كه افزایش مالیات و گران شدن سیگار باعث افزایش قاچاق می‌شود، با این كار مخالفت كردند اما همه می‌دانیم كه لابی‌های تولیدكنندگان و واردكنندگان دخانیات در همه دنیا بسیار قوی است و نباید به خاطر منافع این افراد سلامت مردم را به خطر اندازیم.

 

پاسخ وزارت بهداشت به بی‌مهری‌هایی در حوزه بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به برخی بی‌مهری‌ها که نسبت به وزارت بهداشت در زمینه اقدامات بهداشتی این وزارتخانه انجام شده، گفت: برخی اظهارنظرها با نگاهی سطحی و غیرکارشناسی مطرح می‌شوند. طبق حساب‌های ملی سلامت هزینه‌های بهداشت عمومی و پیشگیری در دهه ۸۰، ۳٫۷ درصد الی ۴٫۸ درصد بوده است. این در حالی است که میزان این عدد در دنیا ۳ الی ۱۱ درصد است. حال با اقدامات دولت تدبیر و امید این مقدار در سال ۹۲ به ۶٫۴ درصد و در سال ۹۳ به ۸٫۷ درصد کل هزینه‌های عمومی سلامت رسیده و تقریبا دو برابر دهه ۸۰ شده است که این موضوع ناشی از همکاری‌های مشترک وزارت بهداشت، دولت و مجلس بوده است و همچنین نتیجه اولویت دادن به پیشگیری در بودجه‌های وزارت بهداشت بوده است.

 

تعرفه‌های جدید به دولت اعلام شده است 

دکتر حریرچی درباره زمان تعیین تعرفه های خدمات پزشکی در سال ۹۵ گفت: جلسه نهایی شورای عالی بیمه سلامت در اسفندماه سال ۹۴ برگزار و دو پیشنهاد مشخص این شورا به کمیسیون اقتصادی هیئت وزیران ارسال شده و قرار است هیئت دولت در این باره تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شورای عالی بیمه درباره تعرفه ها به جمع بندی رسید و نتیجه را در قالب دو پیشنهاد اصلی به دولت اعلام کرده است.

وی گفت: تاثیرات این پیشنهادها در حوزه‌های مختلف توسط کمیسیون‌های اقتصادی دولت بررسی شده است و نتایج اعلام می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره علت تشکیل معاونت جدید اجتماعی در ساختار وزارت بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی می گوید ۷۵ تا ۸۵ درصد مسائل مربوط به سلامت به علت مسائل اجتماعی و نه بیولوژیکی است که مشکلاتی مانند فقر، مسکن، اشتغال، آلودگی هوا و … از این دسته هستند.

وی افزود: ۵۳ عامل شامل فقر، اشتغال، آلودگی هوا، تصادفات، آسیب‌های اجتماعی بر سلامت تاثیر می‌گذارند. هوشمندی وزارت بهداشت در این بود که بتواند بر روی این مسائل تمرکز کند و از ظرفیت خود برای حل مسائل اجتماعی مرتبط با سلامت کمک بگیرد. در این راستا اقدام به تشکیل معاونت اجتماعی کرد.

وی همچنین به بازتاب مثبت بین المللی در خصوص اقدام وزارت بهداشت برای ایجاد معاونت اجتماعی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبات دولت و برنامه خدمات کشوری ما نمی‌توانستیم معاونت دیگری اضافه کنیم به همین دلیل می‌بایست یک معاونت را حذف و معاونت دیگری ایجاد کنیم. اگر چه اسما معاونت طب سنتی و اسلامی به دفتر تبدیل شده‌اند اما با توجه به جایگاه مدیریتی، مدیر کلی و مشاوره وزیر همچنان در سطح وزارت و جایگاه آن همانند جایگاه معاونت است.

 

اهتمام جدی وزارت بهداشت  به طب سنتی و اسلامی

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همچنان به بند مربوط به طب سنتی و اسلامی در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب پایبند بوده و به آن عمل می‌کنیم.

دکتر حریرچی ادامه داد: در این چند سال معاونت طب سنتی و اسلامی زحمات جهاد گونه و شبانه روزی داشتند اگر چه آنچه مورد نظر ما بود انجام نشد و نمی‌توانیم بگویم که در این حوزه موفق عمل کرده‌ایم.

وی یاد آور شد: همچنان به بند مربوط به طب سنتی و اسلامی در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه رهبر معظم انقلاب پایبند بوده و به آن عمل می‌کنیم و در این راستا کارهای مانند ایجاد ۲۰ سلامتکده طب سنتی، ساماندهی مراکز خدمات طب و ارائه دهندگان این خدمات را در برنامه‌های خود اجرا می‌کنیم

 

استمرار حمایت وزارت بهداشت از بیماران خاص

سخنگوی وزیر بهداشت درباره تامین مالی داروهای بیماران صعب العلاج و خاص تصریح کرد: در سال گذشته نیز در بیمارستان های دولتی به بیماران خاص خدمت ویژه ارائه شد که در بحث دارو نیز کمک هایی شد که در سال ۹۵ بعد از تصویب بودجه تلاش داریم کمک های وزارت بهداشت به این نوع از بیماران افزایش یابد.

 

کاهش استفاده از خدمات درمانی در سال‌های اخیر

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به دلیل تغییر قیمت دلار و تحریم‌ها فشارهای مالی بر مردم افزایش یافت به طوری که در سال ۹۱ و ۹۲ نخستین سالی بود که در ۴۰ سال اخیر شاهد کاهش استفاده از خدمات بهداشت و درمان بوده‌ایم.

وی درمورد مدیریت منابع از طریق بیمه‌ها گفت: این موضوع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارجاع شده و وزارت بهداشت پیشنهاد داده تا این قانون به صورت دائمی اجرا شود.

 

ریالی از خانواده متوفی در کرمانشاه اخذ نشده است

وی درمورد برخی اتفاقات اخیر از جمله فوت بیمار در کرمانشاه و شکایت خانواده آن گفت: متاسفانه برخی از کارها تبدیل به شغل شده و باید به آن توجه شود. این فرد در بیمارستان کرمانشاه سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و ۳۹میلیون تومان فقط برای تزریق فاکتور ۸ برایش هزینه شد اما ریالی از او دریافت نشد. خانواده متوفی شکایت داشتند که به مریض‌شان رسیدگی نشده و ما اعلام کردیم باید پزشک قانونی آن را بررسی کند در نتیجه خانواده این بیمار تصمیم گرفت که از شکایت خود صرف‌نظر کند این معطلی متاسفانه به شکل دیگری منعکس شد که گویا به دلیل هزینه‌های بیمار بوده است.

 

اشد مجازات برای تخلفات مالی در بیمارستان‌ها

وی در همین راستا با اشاره به جلسه امروز شورای معاونین وزارت بهداشت، گفت: وزیر بهداشت نیز مجددا بر محافظت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی تاکید کردند و گفتند اگر موارد نادر و انگشت شماری از تخلف در این زمینه دیده شو،د باید اشد مجازات صورت گیرد. باید توجه کرد که قبل از طرح تحول نظام سلامت هر کسی که به بیمارستان مراجعه می‌کرد اگر بیمه بود مشمول بیمه قرار می‌گرفت و بقیه هزینه‌ها را از جیب می‌داد. همچنین قسمتی از خدمات گران مانند آزمایشگاه، رادیولوژی و حتی داروهای تحت پوشش را خود بیمار باید تهیه می‌کرد. در گذشته در تهران بیش از ۵۰ درصد آزمایش‌ها به خارج از بیمارستان ارجاع داده می‌شد و علاوه بر اتلاف وقت بیماران، هزینه‌های زیادی به آنها تحمیل می‌کرد، اما وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت توانست همه این موضوعات را ساماندهی کرده و پرداخت از جیب مردم را از ۳۷ درصد به سه درصد برای روستاییان و شش درصد برای شهرنشینان در بیمارستان‌های دولتی کاهش دهد. حال تاکید می‌کنیم که ما از کوچک‌ترین قصوری در این زمینه نمی‌گذریم.

 

دستاورد اصلی طرح تحول سلامت کاهش فرانشیز درمان

دکتر حریرچی درمورد تاکید وزیر بهداشت بر محافظت مالی از بیماران در بیمارستان‌های دولتی خبر داد و گفت: دستور داده شده حتی در موارد نادر و در هر سطح مسئولیتی که بود چنانچه از نظر مالی در بیمارستان‌ها کوتاهی شود با آن برخورد شده چرا که دستاورد اصلی طرح تحول سلامت کاهش فرانشیز درمان است.

حریرچی در مورد کسری اعتباری وزارت بهداشت در سال ۹۵، گفت: بودجه‌ای که از درآمد عمومی به وزارت بهداشت می‌آید با بودجه درآمد اختصاصی ناشی از تعرفه‌های درمانی متفاوت است. طبق استانداردها هزینه تخت  یک بیمارستان درجه یک و دو باید برابر با بهترین هتل آن شهر باشد در حالی که اینگونه نیست و جبران این خدمات باید از سوی بیمه‌ها باشد در حالی که در گذشته جبران نمی‌شد و بودجه‌های عمومی هم تخصیص نمی‌یافت در نتیجه قسمت قابل توجهی از آن از طریق مردم گرفته می‌شد.

وی ادامه داد: از طرفی بیمه‌ها باید این خدمات را پوشش دهند اما این اتفاق نیفتاد با این وجود امسال نیز به وظایف خود عمل می‌کنیم اما بیمه‌ها به ویژه بیمه سلامت ایرانیان با تاخیر ۸ ماهه مشکلات عمده‌ای را ایجاد می‌کند که به کسری اعتباری ما می‌انجامد.

 

وزارت بهداشت از پیشگامان تحقق اقتصاد مقاومتی

حریرچی همچنین درمورد اقتصاد مقاومتی گفت: هم اکنون ۹۸ درصد داروهای مصرفی ما تولید داخل است. قیمت تجهیزات پزشکی و واردات کاهش یافته است و هدف ما رسیدن به الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قبل از طرح تحول سلامت میزان قابل توجهی از مردم دچار هزینه های کمر شکن و فقر‌زای ناشی از بیماری می‌شوند که اکنون پرداخت از جیب مردم کاهش یافته و میزان امید به زندگی و بهره‌وری از نیروی انسانی بیشتر شده است.

دکتر حریرچی اضافه کرد: سیاست های وزارت بهداشت در دولت یازدهم باعث شده که میزان ارزش ریالی بازار دارو از وابستگی ۴۰ درصد به واردات به ۳۰ درصد کاهش یابد که برای اولین بار است که ۹۷.۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می شود.

معاون کل وزارت بهداشت درمورد وضعیت قیمت تجهیزات پزشکی گفت: هر سال قیمت این تجهیزات به طور متوسط از نرخ تورم بالاتر می‌رفت اما سال ۹۳ اولین سالی بود که قیمت آن کاهش یافت به طوری که ۱۰ تا ۴۰ درصد ملزومات مصرفی قیمتشان پایین آمد به همین دلیل قیمت‌گذاری آنها به وزارت بهداشت واگذار شد.

 

عوارض ناشی از عمل سزارین در همه جای دنیا وجود دارد

وی درمورد اتفاق اخیری که در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر آسیب صورت یک نوزاد در حین انجام عمل سزارین در تهران گفت: اکیپ‌های مورد نظر برای رسیدگی و بررسی موضوع به بیمارستان مورد نظر رفته‌اند و نظرات کارشناسی خود را خواهند داد این در حالی است که عوارض ناشی از عمل سزارین وجود دارد. در اروپای غربی یک تا دو درصد نوزادانی که با سزارین متولد می‌شوند دچار آسیب ناشی از چاقو می‌شوند. بنابراین راه مقابله با خطای پزشکی زمان‌بر و پیچیده است و بهترین راه به جای مجازات پیشگیری و آموزش است.