سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعی در كشور افزوده می شود
سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعی در كشور افزوده می شود

دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی ايران با بيان اينكه سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعی در كشور افزوده می شود، گفت: ضايعه نخاعی در ايران نسبت به ساير كشورها از شيوع بالاتری برخوردار است. به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، ايرج عبدالهی؛ دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی ايران، امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت سال جاری  در نشست خبری بيست و هفتمين […]

دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی ايران با بيان اينكه سالانه سه هزار نفر به بيماران ضايعه نخاعی در كشور افزوده می شود، گفت: ضايعه نخاعی در ايران نسبت به ساير كشورها از شيوع بالاتری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، ايرج عبدالهی؛ دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی ايران، امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت سال جاری  در نشست خبری بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی ايران، گفت: سالانه ۱۰۰هزار نفر در كشور دچار سكته مغزی می شوند كه ۳۰ درصد ازآنها در ماه اول فوت می كنند و ۷۰ درصد باقي مانده دچار مشكلات حركتی می شوند.

وی افزود:  حدود سه تا چهار هزار نفر در سال به بيماران مبتلا به ام اس افزوده می شود كه اين آمار معادل كشورهای اروپايي است.

دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی، ادامه داد: متاسفانه ۲۰ درصد از بيماران ام اس دچار ناتوانی در زندگی می شوند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از آنها با مشكلات پيش رونده و ناتوانی های جدی روبه رو هستند. آسيب نخاعی در اين بيماران از مشكلاتی است كه نيازمند خدمات فيزيوتراپی خواهد بود و بيمار برای حركت و راه رفتن از خدمات اين افراد بايد استفاده كنند.

عبدالهی گفت: در بيماران ضايعه نخاعی زمان برای شروع فيزيوتراپی وجود ندارد و با بهبود وضعيت علائم حياتی بيماران كار فيزيوتراپيست ها برای ادامه درمان و توانبخشی بايد به طور جدی آغاز شود. بيماران ضايعه نخاعی روزانه بايد دو ساعت از خدمات فيزيوتراپيست ها استفاده كنند تا بتوانند به مرور زمان فعاليت های حركتی و جسمی خود را به دست آورند.

وی ادامه داد:  شايع ترين بيماری مغز و اعصاب كه منجر به اختلال در حركت می شود، سكته مغزی است، همچنین از هر ۶ ايرانی يک نفر دچار سكته مغزی می شود.

وی افزود: يكی از محورهای اصلی كنگره، اختلالات حركت است كه طيف وسيعی ازمشكلات از آرتروز، درد مفاصل، سكته مغزی، ضايعات نخاعی، ام اس و مشكلات عضلانی و اسكلتی را در بر می گيرد.

دبيرعلمي بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپی ايران، ادامه داد: «سوزن پشت» يكی از مباحث جديدی در حوزه فيزيوتراپی و يكی از روش های گسترده در جهان بوده كه مورد توجه بسياری از بيماران قرارگرفته است. در اين روش تزريقی صورت نمی گيرد و فقط نقاط دردناک بدن و عضلات شناسايی و با فيزيوتراپی در اين ناحيه درد را می توان كاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: نشستن های طولانی مدت سبب ايجاد نقاط درد در عضلات شده كه در صورت سطحی بودن با ماساژ قابل درمان است و فيزيوتراپيست با تشخيص و شناسايی اين نقاط درد می تواند به بيمار كمک كند.

وی با انتقاد از پوشش ناچيز خدمات بيمه ای سازمان های بيمه گر برای بيماران فيزيوتراپی، گفت: درحال حاضر سه نوع خدمت ارزيابی بيمار، يک جلسه فيزيوتراپی معمولی و تمرين درمانی تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند.

وی افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ نوع خدمات فيزيوتراپی تحت هيچ پوشش بيمه نبوده و بيمار بايد هزينه های زيادی را از جيب خود پرداخت كند. نرخ خدمات فيزيوتراپی ثابت نبوده و از هر عضوی به عضو ديگر يا نوع خدماتی كه به بيماران ارايه می شود تفاوت دارد.

دبيرعلمی بيست و هفتمين كنگره انجمن فيزيوتراپی، گفت: با افزايش ميانگين طول عمر، بيماری های عفونی به سمت بيماری های ناتوان كننده متمايل شده است و در اين ميان فيزيوتراپی به عنوان يكی از مهمترين رشته های مرتبط با حركت و ناتوانی اهميتی روزافزون پيدا كرده است.

 احمد موذن زاده؛ دبيراجرايي بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپي ايران، نیز در این نشست، گفت: يک جلسه فيزيوتراپی حدود ۳۴ هزاز تومان تعرفه دولتی آن در نظر گرفته شده است كه تعرفه واقعی نيست ونرخ جهاني ۱۰ برابر اين ميزان است.

موذن زاده، گفت: هزينه ها و تجهيزات كه در كشور برای خدمات رسانی به بيماران تهيه شده است با نرخ های جهانی بوده است و دراين شرايط وظيفه سازمان های بيمه گر است كه اين تعرفه را تقبل كنند تا بيماران به آرامش خاطر درمان های خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: برای اولين بار با تلاش های هيات مديره و دعوت رسمی انجمن فيزيوتراپی ايران، دكتر« اما استوک»؛رییس كنفدراسيون جهانی فيزيوتراپی (WCPT ) در بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپی ايران حضور دارد. حضور كنفدراسيون جهانی فيزيوتراپی (WCPT ) فرصتی برای معرفی توانمندی های ايران در بخش سلامت به جهان باشد. دبير اجرايي بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپی ايران، افزود: درحال حاضر ۷ هزار فيزيوتراپيست در سراسر كشور فعال هستند كه بايد اين ميزان به ۳۰ هزار نفر ارتقاء پيدا كند و ما از نظر نيروی انسانی نسبت به استاندارد جهانی فاصله داريم.

وی با هشدار مبنی بر اين كه بسياری از فارغ التحصيلان رشته فيزيوتراپيست به كشورهای خارجی از جمله كانادا عزيمت كرده اند، خاطر نشان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از فيزيوتراپيست ها در خارج مشغول به كار هستند و تقريبا ۳۰۰ نفر در كشور كانادا فعاليت می كنند و اين جای تاسف دارد.

دبير اجرايي بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپي ايران، گفت: با توجه به منويات مقام معظم رهبری ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ از نظر علمی حرف اول را در منطقه بزند، اين در حالی است كه برای ارتقاء نيازمند دكترای حرفه ای در اين رشته هستيم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمام دنيا رشته فيزيوتراپی از مقطع كارشناسی به دكترای حرفه ای اتقاء يافته است حتی در كشور پاكستان و عربستان نيز اين اقدام صورت گرفته، اما تا كنون دكترای حرفه ای اين رشته در كشور ما وجود ندارد و اين جای سوال و ابهام است.

بيست و هفتمين كنگره علمی فيزيوتراپی ايران  ۱۵ تا ۱۷ ارديبهشت سال جاری به همت انجمن فيزيوتراپی ايران و با همياری دانشكده های توانبخشی دانشگاههای علوم پزشكی كشور در هتل المپيک تهران با هدف ارائه  تازه های فيزيوتراپي در قالب سخنرانی، پوستر، ميزگرد و كارگاه های آموزشی توسط متخصصان فيزيوتراپی و رشته های مرتبط برگزار خواهد شد.

انتهای پیام