نظام پولی و مالی کشور نیازمند تحول بزرگ/ کاهش سود بانکی کمکی به رفع مشکلات بانکی نمی کند
نظام پولی و مالی کشور نیازمند تحول بزرگ/ کاهش سود بانکی کمکی به رفع مشکلات بانکی نمی کند

مجید طاهری کارشناس اقتصادی، درخصوص نقش بانکها در اقتصاد کشور گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۵ بعنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نظام بانکی ایران نیاز به تحولاتی اساسی در مسائل پولی و مالی دارد. وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ایران بانک محور بودن آن است در همین […]

مجید طاهری کارشناس اقتصادی، درخصوص نقش بانکها در اقتصاد کشور گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۵ بعنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نظام بانکی ایران نیاز به تحولاتی اساسی در مسائل پولی و مالی دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات اقتصاد ایران بانک محور بودن آن است در همین راستا باید سیاست های مشخصی را در رابطه با مؤلفه ها و راهکارهای اقتصاد مقاومتی دنبال کنیم.

طاهری در ادامه تصریح کرد: در شرایط کنونی که در پسابرجام به سر می بریم متأسفانه روابط بانکی بین ایران و سایر کشورهای جهان هنوز در هاله ای از ابهام به سر می برد و این موضوعی است که ما در عرصه بین المللی با آن مواجه هستیم.

وی همچنین بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی سیاست بانکی در عرصه خارجی موضوع مبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورهاست که انتظار می رود بعد از پشت سر نهادن تحریم ها به حالت عادی خود بازگردد.

*** کاهش سود بانکی کمکی به رفع مشکلات سیستم بانکی نمی کند

طاهری مسئله ارتباط سنجی را از دیگر مشکلات سیستم بانکی دانست و افزود: باید با برنامه ریزی تسهیلات را در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد و از اعطای تسهیلات بر اساس رانت و روابط جلوگیری شود و به شکلی منسجم عمل شود تا اعتبارات کلان فقط به بخش های خاص و یا افراد ذی نفوذ اختصاص نیابد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر بانکهای کشور با دشواری های جدی دست و پنجه نرم می کنند گفت: متأسفانه بدهی دولت به بانکها و نیز مشخص نبودن وضعیت سرمایه گذاری بانکها در عرصه های اقتصادی باعث شده تا مشکلات فراوانی برای آنها بوجود آید.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه برخی از افراد سرمایه هایی که در بانکها داشتند را در بخش های غیرمولد استفاده می کنند بنابراین پائین آوردن سود بانکی نیز نتوانست کمک چندانی به کاهش مشکلات سیستم بانکی کند.

طاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر بانکها مشغول رقابت ناسالم با یکدیگر هستند اظهار داشت: یکی از راههای کمک به حل مشکل بانکها تخصصی کردن آنهاست در همین راستا باید بانکهای تجاری، تخصصی و دولتی از هم جدا شوند تا بتوانند به مشتریان خود خدمات قابل توجهی را ارائه نمایند.

وی همچنین گفت: با گذشت دو دهه از تحول نظام بانکی و همچنین لایحه ای که دولت برای نظام بانکی داشته اما متأسفانه این موضوع کماکان بصورت راکد باقی مانده که انتظار می رود تا با شروع بکار نمودن مجلس دهم این مسئله مطرح و تعیین تکلیف شود. 

***نظام پولی و مالی کشور نیازمند یک تحول بزرگ

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متأسفانه بانکها نقش واقعی خود را در اقتصاد برای کمک به تولید ایفا نمی کنند و این مسئله باعث شده تا تولید کنندگان خرد در اثر نبود حمایت های مالی با مشکلات عدیده ای موجه شوند.

وی همچنین اظهار داشت: مؤسسات اعتباری اقماری که به برخی از بانکها متصل هستند متأسفانه معاملات سالمی را انجام نمی دهند و این موضوع باعث شده تا برخی از آنها در شرف ورشکستگی قرار گیرند.

طاهری تصریح کرد: نکته قابل تأمل اینجاست که نظام پولی و مالی کشور نیازمند یک تحول و درونگری بزرگی است که کمک متخصصان حوزه بانکی را می طلبد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از افرادی که در حوزه بانکی بعنوان اعضاء هیأت مدیره بانکها مشغول بکار هستند نقش فعال و سازنده ای را در طی سالیان گذشته انجام نداده اند که این موضوع نیز از دیگر مشکلات سیستم بانکی می باشد.

طاهری همچنین گفت: اکثر افرادی که در هیأت مدیره بانکها مشغول بکار هستند از افراد عالی رتبه بانکهای دولتی یا دیگر ارکان کشور هستند و متأسفانه تخصصی نیز در این امور ندارند که بانک مرکزی باید نسبت به این مسئله اهتمام ویژه ای را بکار برد.

وی ادامه داد:  انتظار می رود تا بانک مرکزی به عنوان متولی سیاست های بانکی با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی بتواند در سالی که بفرموده مقام معظم رهبری بنام اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نامیده شده یک اقدام عملی و مفیدی را انجام دهند و این موضوع را تنها به شعار آن خلاصه نکنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اقتصاد ایران اقتصادی بانک محور است و این موضوع باعث شده تا آن رشد و توسعه ای که مطابق با برنامه های کشور بوده حاصل نشود و بخش تولید، صنعت و کشاورزی از این مسئله آسیب جدی ببینند. 

وی درخصوص سیستم نظارتی بانک مرکزی بیان کرد: متأسفانه بانک مرکزی نظارت جدی و دقیقی بر عملکرد بانکها ندارد و این ضعف عملکردی باعث شده تا با برخی از بانکهای کشور تسامح کند که این مسئله موجب شده تا در برخی از موارد چرخ دنده بانکها کشور در حال زنگ زدن باشد که این موضوع بایستی به نحو مطلوب مورد ارزیابی و دقت قرار گیرد.

طاهری تأکید کرد: با توجه به اینکه سالها از سیاست های پولی و مالی دنیا بدور بوده ایم و این موضوع باعث شد تا برای مدتی از پیشرفت در عرصه بین المللی عقب بمانیم بانکداری ما همچنان در مراحل ابتدایی به سر میبرد در همین راستا نیازمند نوسازی و بازسازی در سیاست های پولی و مالی بانکهای کشور هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید برای حل مشکلات ساختاری سیستم بانکی برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و در این خصوص باید مسئولین بانکی کشور تدبیری بیندیشند و با زمان بندی صحیح سیستم بانکی را از درجا زدن  نجات دهند که در غیر این صورت آینده روشنی در انتظار سیستم بانکی نیست.

این کارشناس بانکی با نظر به اینکه شیوه های به ظاهر ترمیمی نمی تواند برای نظام پولی و بانکی کشور اثربخش باشد گفت: باید وضعیت و نقش هر یک از بانک ها در اقتصاد کشور تعریف شود و در این زمینه بانک مرکزی باید در سیاست های پولی و مالی خود تجدیدنظر کند.

وی مشخص نمودن وضعیت سوئیفت را از دیگر راه حلهای نجات سیستم بانکی دانست و اظهار داشت: باید با استفاده از اعتبارات و ال سی در معاملات بین المللی فعالیت داشته باشیم.

طاهری همچنین وضعیت هیأت مدیره های غیرتخصصی را مورد اشاره قرار داد و افزود: بانکها باید مصارف هر قشر و صنعتی را مورد ارزیابی قرار دهند تا از برون رفت منابع کلان کشور به جهت های مختلف جلوگیری شود.

وی همچنین با اشاره به گسترش رانت در بانکها تصریح کرد: دولت باید در این خصوص بطور جدی با آنان برخورد کند و از قرار گرفتن منابع بانکی در اختیار این گونه افراد جلوگیری کند و اولویت اعطا تسهیلات را به افراد کم درآمد اختصاص دهد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل پاسخگوی عرصه اقتصادی کشور باشند. 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران