روسیه یکی از کشورهای هدف ما در گسترش روابط علمی بوده و هست
روسیه یکی از کشورهای هدف ما در گسترش روابط علمی بوده و هست

دكتر محمد فرهادي وزير علوم در ديدار با نماينده ويژه رئيس جمهور فدراسيون روسيه در امور همكاري هاي فرهنگي بين المللي ، بر گسترش همكاري‌هاي ايران و روسيه به خصوص در حوزه علوم انساني تأكيد كرد. دكتر فرهادي در اين ديدار ضمن اظهار خوشحالي از تسهيل صدور رواديد براي اعضاي هيئت علمي، آن را يك […]

دكتر محمد فرهادي وزير علوم در ديدار با نماينده ويژه رئيس جمهور فدراسيون روسيه در امور همكاري هاي فرهنگي بين المللي ، بر گسترش همكاري‌هاي ايران و روسيه به خصوص در حوزه علوم انساني تأكيد كرد.
دكتر فرهادي در اين ديدار ضمن اظهار خوشحالي از تسهيل صدور رواديد براي اعضاي هيئت علمي، آن را يك گام اساسي براي ارتقاي سطح همكاري‌هاي علمي دانست و اظهار كرد: روسيه يكي از كشورهاي هدف ما براي همكاري‌هاي علمي بوده و هست. به همين علت، كميته مربوط به همكاري‌هاي علمي با روسيه را تشكيل داده ايم كه از متخصصان و دانش آموختگان دانشگاه‌هاي روسيه تشكيل شده است.
وزير علوم افزود: در زمينه كتب و نشريات دانشگاهي نيز، سه مركز نشر دانشگاهي داريم كه به طور خاص در حوزه علوم انساني فعال هستند و تعدادي از كتاب‌ها را از زبان روسي به زبان فارسي و بالعكس ترجمه و منتشر كرده‌اند. 
دكترفرهادي گسترش كرسي هاي زبان روسي درايران و زبان فارسي در روسيه را ضروري دانست و اعلام كرد : درحال حاضر در ۱۰ دانشگاه ايران  زبان روسي و در ۳ دانشگاه روسيه زبان فارسي تدريس مي شود.
وزيرعلوم همچنين خبرداد كه كميته اي متشكل از دانشگاه هاي برتر دوكشور درماه مهر درايران تشكيل جلسه خواهند داد.
دكترشويدكي نماينده ويژه رئيس جمهور فدراسيون روسيه در امور همكاري هاي فرهنگي بين المللي نيز در اين ديدارهدف خود را ازسفر به ايران ، بازديد از نمايشگاه كتاب ذكر كرد و افزود: از آنجا كه روابط بين ايران و روسيه در همه جوانب مثل روابط بين بانكي، نفت، گاز، كشاورزي و توريسم درحال افزايش است، ما به تعداد بيشتري از افرادي كه به هر دو زبان آشنا باشند نيازمنديم و مايل هستيم كه گسترش زبان فارسي در روسيه و زبان روسي را درايران شاهد باشيم.
نماينده ويژه رئيس جمهور فدراسيون روسيه افزود: ما تجربه خوب یک کمیسیون تاریخی را داریم و پیشنهاد می کنیم که کمیسیونی از تاریخ دانان ایران در روسیه تشکیل شود.
وی در پایان تاکید کرد که آماده پذیرش هر نوع پیشنهاد در جهت گسترش همکاری های علمی است.
در این دیدار دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گزارشی از همکاری های علمی آن دانشگاه با کشور روسیه ارائه و تاکید کرد : با توجه به مباحث پیش آمده در منطقه با محوریت افراطی گرایی و نفوذ گروه های تکفیری ، توجه به علوم انسانی و روشن کردن ذهن حدود ۲۰ میلیون مسلمان در کشور روسیه ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: گفتگوهای بين فرهنگی که بتواند از اسلام و مفاهیم مهم آن مثل آزادی و کرامت انسانی سخن بگوید قادر است که اذهان را از جریان های تکفیری دور کند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفتگوی بیشتر استادان دانشگاه های دو کشور و تشکیل کمیسیون علوم انسانی را در راستای گسترش این علوم ، در هر دو کشور پیشنهاد کرد.