مهمترین رویدادهای سومین روز نمایشگاه بین المللی نفت تهران
مهمترین رویدادهای سومین روز نمایشگاه بین المللی نفت تهران

روز هجدهم اردیبهشت ماه ١٣٩٥ سومین روز از برگزاری بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی نفت تهران بود که با افزایش ٣٠ درصدی کشورهای شرکت کننده نوید روزهای بهتری را برای صنعت نفت ایران می دهد.  به گزارش یوپنا ، نمایشگاه بیست ویکم نخستین نمایشگاه صنعت نفت ایران است که بعد از برچیده شدن تحریمها و […]


روز هجدهم اردیبهشت ماه ١٣٩٥ سومین روز از برگزاری بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی نفت تهران بود که با افزایش ٣٠ درصدی کشورهای شرکت کننده نوید روزهای بهتری را برای صنعت نفت ایران می دهد. 

به گزارش یوپنا ، نمایشگاه بیست ویکم نخستین نمایشگاه صنعت نفت ایران است که بعد از برچیده شدن تحریمها و آغاز اجرای برجام برگزار می شود و فضای امیدوار کننده آینده منجر به افزایش ٦٤ درصدی حضور شرکتهای بین الملی نفت شده است.

به گفته رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون وزیر نفت، نمایشگاه بین المللی نفت تهران  فرصت مناسبی برای آشنایی شرکتهای داخلی و خارجی با یکدیگر است که زمینه را برای خودکفایی بیشتر در صنعت نفت و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم می کند.
معاون وزیر نفت با بیان این که در این دوره از نمایشگاه، نخستین بار شرکتهایی از کانادا و استرالیا حضور دارند، تعداد کشورهای حاضر در این دوره از نمایشگاه را ٤٠ کشور عنوان کرد.

این گزارش، در برگیرنده خلاصه مهمترین اخبار منتشره در روز سوم بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی تهران است:
معاون اول رئیس جمهوری: دولت از قراردادهای جدید نفتی ایران حمایت می کند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با حمایت از مدل جدید قراردادهای نفتی، گفت: هم اکنون ایران به سمت توسعه صنعتی پیش می رود که بخش نفت و گاز مهمترین و محوری ترین بخش از اقتصاد ایران محسوب می شود.

وی افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که می خواهد از تمام ظرفیتهای جهان استفاده کند؛ این اقتصاد خواهان بهره گیری از منابع مالی، بازارهای دنیا و فناوریهای جهان است.
جهانگیری در ادامه به قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و گفت: ما در این قراردادها به دنبال انتقال دانش و فناوری هستیم تا از تمام ظرفیتهای کشور استفاده کنیم؛ البته باید از مهندسی و تجهیزات ساخت داخل ایران به نحو احسن استفاده کنیم.

جهانگیری عنوان کرد: همه مقررات مربوط به قراردادهای نفتی، شفاف و روشن است و سرمایه گذاران با فضایی روشن و آگاهانه در ایران فعالیت خواهند کرد.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: همه باید کمک کنند تا وزارت نفت با شجاعت قراردادهای جدید نفتی را عملیاتی کند که البته ما نیز از اصول این قراردادها دفاع می کنیم.

جهانگیری، بخش بهینه سازی مصرف سوخت را از مهمترین اقدامهای سال ٩٥ و آینده دانست و تصریح کرد: باید بهینه سازی در بخشهای مصرف خانگی، حمل ونقل و گازرسانی به روستاها، شهرها و نیروگاهها و کارخانه ها مورد توجه قرار گیرد.

 
وزیر نفت تاکید کرد: ساخت ١٠ قلم گروه کالایی، زمینه ساز ورود به بازار منطقه
بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان این که ساخت ١٠ گروه کالایی دانش بنیان ترین فعالیت پژوهشی در تاریخ صنعت نفت به شمار می آید، گفت: ساخت این تجهیزات با همکاری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام می شود و براساس قراردادهای منعقدشده با دانشگاهها این مراکز علمی تا زمان تجاری سازی در کنار پروژه ها خواهند بود.

وزیر نفت با اشاره به انعقاد قراردادهای ازدیاد برداشت و مطالعات مخازن نفتی با دانشگاههای مختلف کشور گفت: با این کار استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، مختص مخازن نفت تربیت و آموزش داده می شوند که این کار می تواند در ازدیاد برداشت و حفظ تولید از این مخازن در طولانی مدت موثر باشد.
وی با تاکید بر این که هم اکنون یکی از اولویتها و چالشهای صنعت نفت، ازدیاد برداشت از مخازن قدیمی است گفت: امیدواریم با همکاری دانشگاههای کشور بتوانیم فناوریهای موردنیاز را برای این منظور  به دست آوریم.

زنگنه تولید لایسنس و فناوریهای پایین دستی را برای تولید بنزین و متانول از دیگر فعالیتهای پژوهش بنیان وزارت نفت اعلام کرد و گفت: دانشگاههای کشور و مراکز علمی طرف قرارداد صنعت نفت باید برای ساخت این فناوریها و لایسنس ها با مراکز و دانشگاههای معتبر خارجی همکاری داشته باشند.
وی تولید پروپیلن را یکی از استراتژیک ترین محصولات موردنیاز برای توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی اعلام کرد و گفت: تولید این محصول برای ما حیاتی است.

وزیر نفت با اشاره به این که صادرات نفت خام و میعانات گازی پیش از لغو تحریمها و اجرای برجام یک میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه در روز بود، تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت، پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی بوده است.
وی با بیان این که مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از ٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز می رسد، افزود: هیچ مانعی برای احیای سهم ایران در بازارهای جهانی نفت خام وجود ندارد.

زنگنه اولویتهای وزارت نفت را در قراردادهای جدید نفتی توسعه میدانهای مشترک و افزایش ضریب بازیافت اعلام کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون قراردادهای ما در غرب کارون و میدان گازی پارس جنوبی و افزایش برداشت از میدانهای اصلی کشور در حال نهایی شدن است.
وزیر نفت با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی به منظور افزایش ظرفیت تولید، تنوع تولیدات، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش ادامه داد: امسال بیش از چهار میلیارد دلار به ارزش تولیدات محصولات پتروشیمی اضافه می شود ضمن این که هشت میلیون تن نیز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به مدار می آید.

وزیر نفت با اشاره به عملیات گازرسانی در سال ٩٤، ادامه داد: حرکت بزرگی در بخش گازرسانی صورت گرفته است به به نحوی که از سال ٩١ تا ٩٤ شاهد افزایش ٥٠ درصدی از میدان گازی پارس جنوبی بودیم؛ براین اساس برداشت از میدان گازی پارس جنوبی از ٢٤٠ میلیون مترمکعب در روز در سال ٩١ به ٣٦٠ میلیون مترمکعب در سال ٩٤ افزایش یافته است که رقم بزرگی است.
وزیر نفت با بیان این که ایران و عمان در بازگرداندن ثبات به بازار نفت مواضعی نزدیک دارند، گفت: قرار است یک شرکت مشترک با هدف بازاریابی ال ان جی میان ایران و عمان تشکیل شود.

محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز عمان نیز پس از دیدار با وزیر نفت ایران گفت: ایران و عمان برای حل موضوع کاهش قیمت نفت همکاری می کنند.
وی درباره حضور این کشور برای سرمایه گذاری در جاسک نیز گفت: سرمایه گذاری در این منطقه از فرصتهای مشترک میان دو کشور است.
            
توسعه شتابان فرآیندخودکفایی در صنعت نفت شگل گرفته است
 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پیام بیست و یکمین نمایشگاه صنعت نفت را "توسعه شتابان خودکفایی در صنعت نفت" دانست و گفت: بعد از برجام، موقعیتی ایجاد شد تا شرکتهای خارجی با فرصت بیشتری در ایران حضور پیدا کنند.

جوادی ساخت ١٠ قلم گروه کالایی تجهیزات صنعت نفت و قراردادهای توسعه دانش بنیان و حضور دانشگاهها را دو بحث مهم این دوره از نمایشگاه عنوان و یادآور شد: برای ساخت ١٠ قلم گروه کالایی، ١٠٠ قرارداد امضا می شود که هم اکنون ٣٨ قرارداد آن برای ساخت کالاهای راهبردی و تجهیزات درون چاهی و دیگر تجهیزات صنعت نفت امضا شده است.
 صادرات گاز به اروپا یک استراتژی اساسی است
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: صادرات گاز به اروپا از طریق ال ان جی از جمله استراتژیهای شرکت ملی گاز ایران است.

وی در ادامه به بدل شدن ایران به هاب گازی منطقه اشاره کرد و گفت: هر کشور منافع خود را پیگیری می کند و باید راهی پیدا کنیم که منافع ایران با دیگر کشورها گره بخورد. به عنوان مثال با امضای قرارداد با ترکمنستان می توانیم گاز را از طریق خلیج فارس و دریای عمان صادر کنیم.            
به گفته وی، در سالهای ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٨، ٥٠ و ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاههای کشور تحویل شد که جایگزینی این مقدار سوخت پاک با سوختهای میان تقطیر منجر به ٦ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، پارسال در مجموع یک میلیون مشترک جدید جذب شد و امسال نیز شاهد گازرسانی به تعدادی بیشتری از مشترکان خواهیم بود.
وی گفت: هم اکنون ٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران از سوی سازندگان داخلی تامین می شود؛ در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ایران، تجهیزات ابتدایی همچون المکها و کنتورها از خارج از کشور وارد می شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم اکنون در حوزه پالایشگاهی ٨٠ درصد، گازرسانی ٩٨ درصد و خطوط انتقال گاز به ٩٥ درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات و کالاهای مورد استفاده رسیده ایم اما همچنان از نقطه ایده آل در زمینه ساخت داخل فاصله داریم.
وی افزود: طبق قرارداد گازی میان دو کشور، پاکستان بابت عدم برداشت گاز از خط لوله باید جریمه پرداحت کند اما تصمیم گیری در مورد این مسائل مربوط به دولت می شود و ما تابع دستور دولت هستیم.

معاون وزیر نفت در ادامه درباره شکایت گازی ترکیه از ایران گفت: ترکیه در دو حوزه پایداری و قیمت گاز از ایران شکایت کرده بود که خوشبختانه در حوزه امنیت عرضه و پایداری صادرات گاز رای دادگاه به نفع ایران تمام شد.
روند تکمیل چاههای اکتشافی تسریع می شود
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، تفاهمنامه همکاری مشترکی را به امضا رساندند که تسریع در روند توسعه و تکمیل چاههای اکتشافی از دستاوردهای اجرایی شدن این تفاهمنامه خواهد بود.
امضای تفاهمنامه همکاری ایرانداک و مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
تفاهم‌نامه همکاری میان ایرانداک و مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران در راستای استفاده بهینه از امکانات، استعدادها و تواناییها به منظور همکاری آموزشی و پژوهشی، امضا شد.
شرکت ایتالیایی: آمده ایم تا به روزهای خوب تجارت با ایران برگردیم
نماینده شرکت ایتالیایی گاز اوریون: تحریم ها ما را وادار به خروج اجباری از ایران کرد اما اکنون آمده ایم تا به روزهای خوب تجارت با ایران برگردیم.
خلیج فارس، خلیج همیشه فارس است
سلبعلی کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مورد دلیل ترک میز مذاکره با خارجیها گفت: طرف خارجی در جریان مذاکرات، از خلیج فارس با نام مجعول یادکرد و ایران با چنین طرفهای خارجی، حرفی برای گفتن ندارد.

وی تاکید کرد: شان و هویت ایرانی از هر چیز مهمتر است و هیچ کس حق ندارد این شان و هویت را خدشه دار کند و یا به فراموشی بسپارد.
پایان تحریمها فرصت انتقال فناوری به ایران را فراهم می کند
مدیر شرکت ترکیه ای گمسات گفت: برای من ایرانی که در ترکیه سرمایه گذاری داشته ام، این امکان فراهم می شود که بتوانم تجربه ها و فناوری های نوین را به ایران بیاورم، از هدر رفتن گاز کشور جلوگیری کنیم و کارهایی را که پیش از این می گفتند نمی شود، بتوانیم انجام بدهیم.

وی افزود: اکنون نیز در حال مذاکره با یک شرکت ایرانی هستیم که بتوانیم در ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و بخشی از کارخانه خودمان را به ایران منتقل کنیم.
شرکت آلمانی با تمام قوا به بازار ایران بازمی گردد
دستیار مدیر کل بخش اتوماسیون شرکت پپرل اند فوکس خاورمیانه، گفت: این بار نمایشگاه امیدوار کننده بود و واکنشهای شورانگیزی از بازدیدکنندگان دریافت کردیم. در صدد بازگشایی دفتر مستقیم خود در تهران و بازگشت با تمامی قوا و امکانات به بازار نفت و گاز ایران هستیم.
پمپهای کرایوژنیک ویژه منطقه پارس جنوبی رونمایی شد
به گزارش خبرنگار شانا، علی اکبر شعبانپور در مراسم رونمایی از  پمپهای کرایوژنیک اظهار کرد: این تولید به سفارش شرکت نفت و گاز پارس به شکل اختصاصی برای منطقه پارس جنوبی ساخته شده و فناوری بالایی دارد.

وی، افزود: بنا به دستور مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی نظام و اقتصاد مقاومتی این ریسک را پذیرفتیم که البته حمایت ما مبتنی بر شناخت و دانش فنی بوده است.
شرکت اتریشی: ضرورت تدوین چارچوب قراردادهای نفتی ایران برای جذب سرمایه خارجی
نماینده شرکت اتریشی او ام وی اعلام کرد که ایران به ایجاد یک چارچوب برای سرمایه گذاری قراردادهای بین المللی خود نیاز دارد. ایران یکی از کشورهایی است که برای سرمایه گذاری آینده روی آن تمرکز کرده ایم، بخصوص که اکنون تحریمها پایان یافته است.
او گفت: همه جهان می دانند که در ایران فرصتهای خوبی وجود دارد؛ همه می دانند که ایران دومین منبع تولید کننده گاز و پنجمین منبع تولید کننده نفت در جهان است و اینها ماهیت ایران را جذاب تر می کند.
نخستین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود
سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با بیان این که تا ٦ ماه آینده فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می شود، گفت: تاحدودی این مشکل رفع شده و به نحوی که تاکنون ٧٦٠ میلیون دلار برای اجرای آن تخصیص داده شده و بخشی از این مبلغ نیز جذب شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره ساخت ١٠ سکوی پارس جنوبی از سوی شرکت صدرا با بیان این که نمی توان در یک مرحله ساخت ١٠ سکو را به پایان رساند، اظهارکرد: با توجه به این که مالکیت صدرا را دوباره به قرارگاه برگرداندیم، بنابراین تمهیداتی برای ساخت سکوها براساس برنامه زمانبندی اندیشیده ایم که انتظار داریم براساس این برنامه پیش رویم.
سردار عبداللهی با بیان این که حدود ٤٥٠ میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد، افزود: عقل حکم می کند تا زمانی که این پروژه ها به پایان نرسیده است پروژه جدیدی را آغاز نکنیم مگر پروژه های خاص. بر این اساس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز بنا دارد ابتدا پروژه های نیمه تمام خود را به پایان برساند.
دانشگاه دلف هلند آماده همکاری با موسسه مطالعات بین المللی انرژی است
معاونت پژوهشی موسسه بین المللی انرژی از اعلام آمادگی دانشگاه دلف هلند با موسسه مطالعات بین المللی انرژی خبر داد.
طول خطوط لوله نفت از مرز ١٤ هزار کیلومتر گذشت
داریوش امیر سرداری گودرزی مدیر خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، طول خطوط لوله نفت را نزدیک به ١٤ هزار کیلومتر از قطر ٨ تا ٣٦ اینچ در کشور اعلام کرد.
صنعت ساخت تجهیزات نفت ایران در بازار منطقه پیشتاز می شود
محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت با اشاره به پروژه بزرگ بومی سازی ١٠ گروه کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در وزارت نفت گفت: هدف اصلی از اجرای این پروژه، در اختیار گرفتن بازار ساخت تجهیزات صنعت نفت در منطقه است.

مقدم همچنین به قراردادهای منعقد شده میان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور با شرکتهای اصلی وزارت نفت اشاره کرد و افزود: این قراردادها بخصوص در بخش بالادست و ازدیاد برداشت به نتایج خوبی رسیده است و امیدواریم با همت دانشگاهها و همکاری وزارت نفت، این کار مشترک به ثمر بنشیند. 
سفیر ترکیه: خواهان گسترش همکاری ها با ایران در حوزه انرژی هستیم
رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران گفت: آنکارا خواهان گسترش همکاری ها با ایران در همه حوزه ها بi ویژه در زمینه نفت و گاز است.
دعوت ایتالیاییها از تولیدکنندگان صنعت نفت ایران
مائوریتزیو برانکالئونی، رئیس دانشکده شیرآلات صنعتی ایتالیا از تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در بازار ایتالیا و تبادل فناوری و آموزش میان دو کشور، دعوت کرد.

برانکالئونی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان انجمن شیرآلات صنعتی ایتالیا و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (سیپیم) گفت: هدف این یادداشت تفاهم این است که در زمینه انتقال فناوری، دانش فنی، آموزش و اطلاعات درباره فعالیتهای استاندارد سازی بین المللی،همکاری میان ایران و ایتالیا را آغاز کند.
صادرات سوخت مایع از مبادی جنوبی کشور
حسین آقایان مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: هم اکنون روزانه حدود ٢٠ میلیون لیتر نفت کوره از مبادی مرکزی داخل کشور (پالایشگاههای تهران، اراک، اصفهان، شیراز و تبریز) به مبادی جنوبی جهت صادرات آنها ارسال می شود.
فعالان نفت و گاز ١٥ کشور از غرفه پژوهشگاه نفت بازدید کردند
پژوهشگاه صنعت نفت مذاکرات زیادی با طرفهای داخلی و خارجی در ایام نمایشگاه داشته است به طوری که تنها در ٢ روز نخست برگزاری نمایشگاه، نمایندگانی از کشورهایی نظیر انگلستان، هلند، آلمان، اتریش، قزاقزستان، چین ، نروژ، هند، فرانسه، کره جنوبی، آذربایجان، مجارستان، کویت، ایتالیا و اسپانیا در این غرفه حضور یافتند و با مسئولان پژوهشگاه مذاکره کردند.
پروژه های مخابراتی تبدیل به دیجیتال در مرحله نهایی قرار دارد
علیرضا مقدم مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران پروژه های مخابراتی تبدیل آنالوگ به دیجیتال ٢١٥ ایستگاه مخابراتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به مراحل پایانی خود رسیده است.
نمایشگاه نفت سال به سال پیشرفت می کند
مدیر بازرگانی شرکت اسپانیایی با اشاره به حضور ١٥ ساله لوینتک در نمایشگاه نفت ایران، گفت: در دوران تحریم نتوانستیم قراردادی را اجرایی کنیم که بیشتر به دلیل چالشهای مالی بوده است؛ انتظار داریم که به زودی این چالشها حل شود.
سرمایه گذاری های نفتی بلندمدت در ایران پس از پایان تحریم ها افزایش می یابد
مدیر عامل شرکت هلندی آی اچ سی، فعال در زمینه ساخت شناورهای دریایی، در رابطه با سرمایه گذاری در ایران گفت ما مانند گذشته همچنان به سرمایه گذاری خود در ایران ادامه می دهیم و قصد افزایش سرمایه گذاری ها را در ایران داریم.
شرکت آلمانی: حل مسائل مالی به گذشت زمان بستگی دارد
مدیر خدمات مشتریان شرکت آلمانی بورسیچ زد ام کامپرشن گفت:ما با هدف بازگشت به بازار ایران و آغاز پروژه های تازه، قصد داریم مرکز انحصاری خود را در ایران راه اندازی کنیم تا بتوانیم برای ماشین آلات و تجهیزاتی را که تاکنون فروخته ایم و پس از این خواهیم فروخت، خدمات ارایه کرده و از مشتریانمان، پشتیبانی کنیم.
ساخت پایانه جاسک با هدف صادرات یک میلیون بشکه نفت خام
حمید شریف رازی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به طرح ساخت پایانه نفتی جاسک گفت: این طرح با هدف ذخیره سازی ١٠ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی و فوق سنگین حوزه غرب کارون و صادرات یک میلیون بشکه نفت خام از طریق گویهای شناور اجرا خواهد شد.
شریف رازی، حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده برای اجرای طرح احداث تاسیسات نفتی بندر جاسک را ١٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود این طرح با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی و خارجی اجرا خواهد شد
مرکز همکاریهای صنعتی و اقتصادی ایران و هلند:
نمایشگاه تهران می تواند دیدگاه ها را نسبت به صنعت نفت ایران اصلاح کند
نماینده مرکز همکاریهای صنعتی و اقتصادی ایران و هلند اعلام کرد: هلندیها از این که ایران کشور جذابی برای همکاری است حیرت زده اند و من مطمئن هستم پس از برگشت به هلند و انتشار این اخبار شرکتهای مختلفی تصمیم خواهند گرفت برای سرمایه گذاری و فعالیت به ایران بیایند. 
٩٥ درصد سوخت نیروگاهها با گاز تامین می شود
نیروگاههای کشور تا پایان امسال به معادل ٧٣,٥ میلیارد مترمکعب سوخت نیاز دارند که حدود ٧٠ میلیارد مترمکعب این مقدار (٩٥ درصد) از گاز تامین می شود.

عبدالرضا ابراهیمیان سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، گفت: پارسال در مجموع معادل ٧٢ میلیارد مترمکعب سوخت در بخش نیروگاهی مصرف  شد که ٥٨ میلیارد مترمکعب آن (٨٣ درصد) با گاز تامین شد. 
 
نروژیها برای توسعه سردارجنگل پای میز مذاکره اند
رامین خودآفرین رئیس امور بین الملل شرکت نفت خزر با اشاره به مذاکرات فیمابین شرکت نفت خزر و شرکتهای بین المللی در پسابرجام گفت: در زمینه ساخت تاسیسات فراساحلی، با دانمارکیها به توافق رسیده ایم و مذاکره در این زمینه با شرکتهای ایتالیایی ادامه دارد.

خودآفرین از تمایل شرکت نروژی برای همکاری با نفت خزر در حوزه تاسیسات فراساحلی و توسعه میدان سردارجنگل خبر داد و تصریح کرد: این مذاکرات با جدیت ادامه دارد.
تاجیکستان خواهان خرید سوخت جت از ایران است
اسماعیل حشم فیروز، مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، از پیشنهاد اخیر تاجیکستان برای خرید سوخت جت از ایران و بررسی درخواست آنها خبرداد.

به گفته وی، دربخشهای بانکرینگ، سوآپ و صادرات منافع مشترک را برای سرمایه گذاران و متقاضیان ورود به بازار ایران بیان شده و شرایط کشور را به عنوان یک مبدا که منبع قوی و خوبی برای عرضه فرآورده های نفتی است، اعلام کرده اند.
حشم فیروز، با اشاره به حضور ایران در بازارهای افغانستان، پاکستان، ارمنستان، عراق و کردستان عراق اظهار کرد: برای حضور در بازارهای جدید با توجه به شرایط پس از تحریم و مازاد مصرف فرآورده ها در داخل برنامه ریزی کرده ایم.
شرکت ایتالیایی: شرکتهای بین المللی برای بازگشت به بازار ایران هیجان زیادی دارند
مدیر پروژه و نماینده شرکت ایتالیایی سیتینداستری والوومتال گفت: با برداشته شدن موانع همکاری با ایران بعد از توافق هسته ای، ما در جستجوی گسترش تجارت با جمهوری اسلامی هستیم.
شرکت آلمانی: می خواهیم فعالیتهایمان را گسترش دهیم
مهندس ارشد نرم افزار شرکت تولید کننده پمپ نیچ پامپز اند سیستمز از آلمان گفت: فعالیتهای گذشته نیچ در ایران نسبتا خوب بوده است و می خواهیم فعالیتهای خود را در ایران بویژه پس از رفع تحریمها، گسترش و بهبود دهیم.
ظرفیت تولید نفت از میدانهای غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه می رسد
عبدالرضا حسین نژاد مدیرعامل شرکت متن با بیان این که امسال ٩٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون اضافه می شود، افزود: در مجموع ٢ سال اخیر و امسال، ظرفیت تولید غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قرارداد محرمانگی با شرکت توتال به معنای واگذاری توسعه فاز ٢ آزادگان جنوبی به این شرکت است، ادامه داد: این قرارداد به معنای این است که شرکت توتال اطلاعات اولیه ای را که از شرکت نفت درباره این میدان دریافت می کند در اختیار شرکت دیگری قرار ندهد؛ همچنین قرار شده است تا توتال طی یک ماه  اولیه پیشنهاد اولیه را درباره آزادگان جنوبی در اختیار شرکت نفت قرار دهد.
چگونگی امتیازدهی به متقاضیان احداث جایگاههای زنجیره ای
محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در شاخصهای ارزیابی ١٠٠ امتیار برای متقاضیان احداث جایگاههای زنجیره ای (برند) در نظر گرفته شده که کسب دست کم ٦٨ امتیار آن الزامی است.

وی توان مالی، سابقه فعالیت، امکانات، نیروی انسانی و فرآیند داخلی کسب و کار را پنج شاخص مهم پیش بینی شده در ارزیابی ها عنوان کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت