پیشنهاد تشکیل بازار آب به فعالان اقتصادی/ احداث ۹۰ سد در دستور کار
پیشنهاد تشکیل بازار آب به فعالان اقتصادی/ احداث ۹۰ سد در دستور کار

به گزارش یوپنا،  حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست صبحانه کاری، با اشاره به ظرفیت بالای کشور در صنعت برق گفت: ایران جزو کشورهایی است که ظرفیت‌های بالایی در صنعت برق دارد به طوری که با ظرفیت ۷۴ هزار مگاوات رتبه چهارده در دنیا و یک را در منطقه به خود اختصاص داده است. وی با […]

به گزارش یوپنا،  حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در نشست صبحانه کاری، با اشاره به ظرفیت بالای کشور در صنعت برق گفت: ایران جزو کشورهایی است که ظرفیت‌های بالایی در صنعت برق دارد به طوری که با ظرفیت ۷۴ هزار مگاوات رتبه چهارده در دنیا و یک را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شبکه برق کشور به ۷ کشور منطقه متصل است گفت: ایران صادر کننده خالص برق به ۴ کشور منطقه اعم از ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان و وارد کننده خالص برق از کشور ترکمنستان است علاوه بر این اخیرا مذاکراتی انجام داده است تا در دو سال دیگر به شبکه برق تاجیکستان و روسیه پیوند بخورد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۹۰ درصد کل نیاز برق شامل سخت افزار و نرم افزار در کشور تولید می شود و در بخش آب این رقم ۹۵ درصد است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات، کارهای پیمانکاری و مهندسی مشاور، شرکت های پر افتخاری در صنعت برق داریم، گفت: اکنون بیش از ۶۰۰ سد در کشور ساخته شده و ۹۰ سد نیز در دست ساخت است.
چیت چیان گفت: همه کارهای در حال انجام شامل مطالعات و مهندسی مشاور، پیمانکاری و ساخت تجهیزات، بدون استثنا توسط بخش خصوصی انجام می شود و ما یک سازنده دولتی نداریم.
وی این روند را یک افتخار بزرگ برای کشور دانست که توانسته صنعتی با این عظمت را به دست بخش خصوصی جلو ببرد.
وزیر نیرو ادامه داد: البته تولد بسیاری از این شرکت ها در دامان دولت بوده و به مرور واگذار شده اند.
این عضو هیات دولت یازدهم اضافه کرد: در زمینه آب نیز توانمندی های قابل توجهی داریم؛ اکنون بیش از ۱۰۰ طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی داریم که همه سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی ادامه داد: ۴۸ تریلیون ریال (چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان) ارزش این سرمایه گذاری هاست؛ ما یک آب شیرین کن دولتی نداریم و همه فعالیت در زمینه آب شیرین کن ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت آب را از آنها خریداری و توزیع می کند.

همچنین تاکید کرد: فعالیت‌های وزارت نیرو با بخش خصوصی آمیخته و عجین است و بیش از ۵۰ درصد نیروهای حرارتی کشور متعلق به بخش خصوصی است و رکن اصلی این فعالیت ها بخش خصوصی بوده و باید از تشکل‌های آن حمایت کنیم.

وزیر نیرو افزود: در جریان حرکت به این سمت تنگناهایی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها آن است که وزارت نیرو نتوانست تعهدات خود را به بخش خصوصی بپردازد و هم‌اکنون بخش خصوصی مطالبات زیادی از این وزارتخانه دارد.

وی تصریح کرد: این مسئله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد و این‌طور نیست که این وزارتخانه منابعی را برای پرداخت به فعالان اقتصادی در اختیار داشته باشد و از پرداخت امتناع کند، بلکه مشکل عدم توازن بین درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو بوده که گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می‌دهد.

به گفته وزیر نیرو در طی ۱۰ سال گذشته قیمت گاز طبیعی در کشور ۱۲تا ۱۳ برابر شده، در حالی که قیمت آب و برق تنها۲٫۱تا۲٫۶ برابر شده است و این در شرایطی است که برقی که در کشور به فروش می‌رسد در هیچ جای دنیا به این قیمت عرضه نمی‌شود.

چیت چیان ادامه داد: در دنیا فقط مردم سه کشور آمریکا، سوییس و یک کشور اسکاندیناوی می توانند با درآمدشان میزان برق بیشتری بخرند؛ همه کشورها قدرت خرید برقشان کمتر از ایران است در حالی که کشورهای اروپایی درآمد سرانه شان ۴۰ هزار دلار است.

وی افزود: یکی از زمینه هایی که اتاق ایران می تواند به صنعت آب و برق کمک کند، واقعی شدن قیمت هاست؛ البته نمی گوییم قیمت ها باید گران شود، بلکه معتقدیم قیمت ها باید واقعی شوند.

چیت‌چیان گفت: تشکل‌های بخش خصوصی و از جمله اتاق ایران می‌توانند در زمینه واقعی شدن قیمت آب و برق یاری‌رسان دولت باشند، چرا که اگر قیمت از میزان واقعی بالاتر باشد اجحاف به مصرف‌کننده صورت می‌گیرد و اگر هم قیمت از نرخ واقعی کمتر باشد، صنعت برق نمی‌تواند پول خرید برق از بخش خصوصی را بپردازد.

وی پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی در این زمینه تشکیل شده تا به بررسی واقعی کردن قیمت آب و برق و برنامه‌ریزی در مورد آن بپردازند. ضمن اینکه در تمام دنیا قیمت برق برای صنعت کمتر از بخش خانگی است و در ایران بابت هر کیلووات ساعت برق به بخش کشاورزی، تنها ۱۳ تومان دریافت می‌شود که بسیار ناچیز است.

وزیر نیرو با اشاره به محدودیت منابع سرمایه در ایران خاطرنشان کرد: بعد از برجام تعداد قابل توجهی شرکت خارجی از کره، ژاپن، آلمان، چین و کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری مستقیم و فاینانس به ایران آمده‌اند، اما برخی شرکت‌های داخلی تصور می‌کنند با ورود سرمایه‌گذاران خارجی بازار برای بخش خصوصی داخلی محدود می‌شود که این طور نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد بخش خصوصی تصور غلطی از مشارکت خارجی‌ها در صنعت آب و برق ایران داشته باشد، راه غلطی در پیش گرفته است و باید این موضوع به خوبی تحلیل شود.

چیت‌چیان در ادامه با اشاره به تشکیل بازار آب نیز گفت: تشکیل این بازار ۱۰۰درصد مورد قبول وزارت نیرو است و پیشنهاد ما این است که محور ایجاد بازار آب به دست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران باشد تا کار به دست بخش خصوصی واقعی شکل گیرد و در این راستا آمادگی داریم کارگروه ویژه‌ای برای تشکیل بازار آب ایجاد کنیم.