ایران و هندوستان روابط اقتصادی جامع برقرار می کنند/ همکاری دو کشور در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی
ایران و هندوستان روابط اقتصادی جامع برقرار می کنند/ همکاری دو کشور در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی

رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و هندوستان، تقویت روابط دو طرف  را به نفع دو ملت و کل منطقه برشمرد. به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز دوشنبه، ۳ خرداد سال جاری، پس از امضای ۱۲ سند […]

رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و هندوستان، تقویت روابط دو طرف  را به نفع دو ملت و کل منطقه برشمرد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز دوشنبه، ۳ خرداد سال جاری، پس از امضای ۱۲ سند همکاری میان دو کشور در جمع خبرنگاران گفت: سفر نخست وزیر هندوستان به ایران و در دوره پسابرجام و پساتحریم، زمینه را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا می کند.

وی افزود: روابط اقتصادی دو کشور می تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز مسئولان اجرایی دو کشور تصمیم گرفتند که روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل شود.

 روحانی اظهار داشت: هندوستان به عنوان کشوری با  بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت است. با توجه به ظرفیت های انرژی در ایران و معادن گسترده هندوستان و بندر راهبردی چابهار، می توانیم در عرصه های مختلف از جمله در صنایع آلومینیوم و پتروشیمی همکاری های گسترده ای داشته باشیم.

رییس جمهوری، سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار و تجهیز آن را نمادی برای همکاری بین دو کشور توصیف و تصریح کرد: چابهار مبدا دالان ترانزینی بین جنوب – شرق و جنوب – شمال خواهد بود و با اتمام احداث راه آهن بین چابهار – زاهدان و زاهدان – سرخس، این مسیر ریلی می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از هندوستان و افغانستان گرفته تا کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

 روحانی خاطرنشان ساخت: با توجه به نقش بانک ها در روابط اقتصادی دو کشور، امروز بحث های بسیار مهمی درباره نحوه ساماندهی روابط بین بانک ها داشتیم و امیدواریم در آینده نزدیک ، تسهیلات بانکی بیش از گذشته زمینه را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور فراهم و آماده کند.

رییس جمهوری گفت: پیشرفت هندوستان در تکنولوژی های نو و های تک به  ویژه آی تی سی، بیو و نانوتکنولوژی و هوا – فضا ما را بر آن داشت تا امروز توافق کنیم که روابط دو کشور در عرصه فناوری های نو، دانشگاهی و پارک های علمی و فناوری توسعه یابد.

روحانی گسترش توریسم و گردشگری بین دو کشور با تکیه بر اشتراکات تمدنی، فرهنگی و تاریخی بین دو ملت را از دیگر توافقات دو کشور در نشست هیات های عالی رتبه دو کشور برشمرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: با توجه به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، به ویژه در افغانستان، عراق، سوریه و یمن و دیگر کشورهای منطقه و مواجهه با معضل مهم تروریسم در منطقه، دو کشور تصمیم گرفتند که در مسائل سیاسی و ارتباطات اطلاعاتی روابط نزدیک تری را برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم ایجاد کنند.

«نارندرا دامورداس مودی» نیز در این نشست خبری، همکاری و مشارکت دو کشور را بسیار حائز اهمیت توصیف و تاکید کرد: دستاوردهای این دیدار و قراردادهای امضا شده، فصل تازه ای در عرصه همکاری های استراتژیک دو کشور رقم می زند و بی تردید رفاه دو ملت در گرو همکاری های گسترده اقتصادی ایران و هندوستان خواهد بود.

نخست وزیر هندوستان ادامه داد: همکاری گسترده تجاری، ارتباطات کارآمد جاده ای به ویژه در زمینه راه آهن، مشارکت در بخش های نفت و گاز، آموزش و مسائل فرهنگی از ارکان همکاری های اقتصادی دو کشور خواهد بود.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه و  زیرساخت بندر چابهار برپایه قراردادی دوجانبه خبر داد و تصریح کرد: بی تردید این قرارداد به پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه منجر خواهد شد و مصمم هستیم هر چه زودتر این قراردادها عملیاتی شود.

مودی همچنین امضای قرارداد سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت کالا با مشارکت ایران، هندوستان و افغانستان را فرصت تاریخی دانست که راه های ارتباطاتی جدید و نزدیکتر را بین سه کشور برقرار خواهد کرد.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در امنیت، ثبات و پیشرفت منطقه نقشی تعیین کننده دارند، گفت: دو کشور نسبت به تروریزم و افراطی گری نگرانی های مشترکی دارند و توافق کردیم در برخورد با تروریزم، افراطی گری، حمل و نقل مواد مخدر و جرایم سایبری به نحو نزدیک تری هم اندیشی کنیم.

نخست وزیر هندوستان ادامه داد: امروز توافق کردیم که همکاری های سازمان های دفاعی و امنیتی دو کشور در زمینه امنیت دریایی را تسهیل کنیم.

«مودی» با اشاره به همکاری های غنی و استوار دو کشور در طول تاریخ، اظهار داشت: من و دکتر روحانی در مسیر آینده درخشان این روابط از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و دوستی دو ملت عامل ثبات در منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به دوستی ایران و هندوستان از قرن های گذشته تاکنون و همچنین ارتباط و پیوند دو جامعه ایرانی و هندوستان از طریق هنر، معماری، افکار، اندیشه، آداب و رسوم و فرهنگ، گفت: دو کشور به عنوان دوست و همسایه همواره در ترقی، پیشرفت و شادی و غم یکدیگر شریک بوده اند.

وی ادامه داد: هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایران نخستین کشوری بود که در زلزله سال ۲۰۰۱ در هندوستان به کمک کشورمان شتافت و این کشور نیز مفتخر است همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار ایران بوده است.

نخست وزیر هندوستان ضمن ستایش از دیپلماسی دوراندیشانه مقام معظم رهبری، گفت: قدرت رهبری و شفافیت و بصیرت جنابعالی نیز همواره من را به شدت تحت تاثیر قرارداده است.

انتهای پیام