تحقق یکی از محورهای اساسی شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور، آزدای رسانه ها با انتظامی محقق شد
تحقق یکی از محورهای اساسی شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور، آزدای رسانه ها با انتظامی محقق شد

گروه فرهنگی – یکی از مهمترین محورهایی که در سخنانی رئیس جمهور پیش از انتخابات ریاست جمهوری به چشم می آمد، مساله رسانه ها، جایگاه آنها و قدرت مطبوعات بود. به گزارش «یوپنا»، دکتر حسن روحانی در یکی از نشست های خبری خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ۸ سال ممنوع التصویر […]

گروه فرهنگی – یکی از مهمترین محورهایی که در سخنانی رئیس جمهور پیش از انتخابات ریاست جمهوری به چشم می آمد، مساله رسانه ها، جایگاه آنها و قدرت مطبوعات بود.

به گزارش «یوپنا»، دکتر حسن روحانی در یکی از نشست های خبری خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ۸ سال ممنوع التصویر بودن خود و برخی دیگر از حامیانش به نقش و جایگاه رسانه ها پرداخت و تاکید کرد: توان رسانه ای کشور به اندازه توان هسته ای مهم است.

رئیس جمهور که بارها مورد هجمه های رسانه ای قرار گرفته بود و بوسیله مهمترین خبرگزاری ها تخریب شد اما همواره تاکید بر اینکه دهان منتقدان نباید قفل زد و نگران از فضای بسته و یکطرفه رسانه ای در سالیان گذشته؛ در جمله ای ماندگار بیان داشت: "بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود."

دکتر روحانی البته در زمان ریاست جمهوری اش نیز در عمل نشان داد، دولت یازدهم به "شیوه های پلیسی" در حوزه فرهنگ اعتقادی ندارد و همواره بر این موضوع تاکید داشت: "در جامعه‌ای که دهان‌ها بسته و قلم‌ها شکسته شود، اعتماد از بین می‌رود" و "دولت به دنبال محیطی امن برای اصحاب رسانه است

1968792

پایان عصر توقیف

از همین رو، وظیفه سنگینی بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که بتواند سیاست های رئیس جمهور مبنی بر "آزادی مسوولانه" را در ارتباط با رسانه ها به بهترین شیوه اجرایی نماید.

از سوی دیگر انتشار آمارهای توقیف و تذکر به رسانه ها در دولت دهم باعث شده بود تا دولت یازدهم بیشتر در این حوزه زیر ذره بین قرار گیرد و رسانه های غیر همسو با دولت با ذکر این سوال که باید دید چه تغییر محسوسی در این زمینه که یکی از محورهای اساسی شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور بوده است، شکل خواهد گرفت؟؛ به استقبال انتصاب دکتر حسین انتظامی به سمت معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی رفتند.

در آمارهای منتشر شده آمده است در توقیف ۳۵ نشریه شامل روزنامه، هفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه، لغو مجوز ۱۱ نشریه و یک خبرگزاری و دادن ۱۰۶ تذکر کتبی به رسانه‌های خبری حاصل کار دولت دهم در حوزه‌ی مطبوعات و رسانه‌هاست که البته این آمار با احتساب آمار دولت نهم به توقیف ۴۶ نشریه در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد منجر شد.

شکوفایی رسانه ها و آزادی بیان واقعی در دولت دکتر روحانی

هر چند آمارهای بروز از وضعیت مطبوعات در دست نیست، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از ابتدای استقرار دولت یازدهم تا خردادماه ۹۴ بیش از ۲ هزار عنوان نشریه مجوز فعالیت گرفته اند که ۳۵ درصد نشریات موجود را تشکیل می دهد.

۱۷ مورد تذکر و ۶ مورد توقیف هم آمار متعلق به چندماه قبل است که عملکرد دولت یازدهم را در برخورد با رسانه ها نشان می دهد که البته برخی توقیف ها مربوط به یک نشریه بوده و مدتی بعد نیز رفع توقیف شد.

رشد بی سابقه رسانه ها در دولت یازدهم که همان مجوز فعالیت ۳۵ درصد نشریات موجود است و از طرفی کمترین برخوردهای سلبی نسبت به حجم رسانه ها و البته در مقایسه با دولت گذشته، دستاورد بزرگ دولت یازدهم و تحقق شعارهای رئیس جمهوری است.

این مهم البته بخاطر توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلاش های معاونت امور مطبوعاتی بدست آمده است که اکنون دولت یازدهم می تواند مدعی باشد که شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی و سیاست های دولت تدبیر و امید در بحث رسانه ها تحقق یافته است.