شفافیت و عدالت ؛دو رکن مهم در شناسایی شرکتهای E&P است
شفافیت و عدالت ؛دو رکن مهم در شناسایی شرکتهای E&P است

به گزارش یوپنا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، در نخستین جلسه شفاف سازی فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید که با حضور نمایندگان این شرکتها در سالن شهیدبهشتی ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، بر ضرورت […]

به گزارش یوپنا، محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، در نخستین جلسه شفاف سازی فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید که با حضور نمایندگان این شرکتها در سالن شهیدبهشتی ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، بر ضرورت انتقال فناوری به عنوان یکی از اهداف اصلی قراردادهای جدید نفتی تاکید کرد و گفت: مبحث انتقال فناوری در این قراردادها از ضمانت اجرایی محکمتری برخوردار شده است.

وی نقش شرکتهای ایرانی را در اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی، نقشی پررنگ و تاریخ ساز پیش بینی کرد و افزود: شرکتهای ایرانی فعال در صنعت نفت، ورود به حوزه کسب و کار جدیدی را تجربه خواهند کرد که مبتنی بر ریسک است و با اتکا به فناوری، می توان این ریسک را مدیریت کرد.

مقدم با بیان این که فعالیت در قالب شرکتهای اکتشاف و تولید، فضای کاملا متفاوتی را برای شرکتهای متقاضی ایجاد می کند، ابراز امیدواری کرد که شرکتهای ایرانی بتوانند در بلندمدت به جایگاه شایسته ای در حوزه E&P دست یابند.

سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت با بیان این که این معاونت بر اساس دستور وزیر نفت، شفافیت و عدالت را به عنوان ۲ رکن اصلی در فرآیند شناسایی  شرکتهای متقاضی فعالیت در قالب E&P مدنظر قرار داده است، تصریح کرد: زمان زیادی برای تدوین مدل تعیین صلاحیت شرکتهای متقاضی صرف و در این مسیر به مراجع بین المللی و استاندارد و همچنین نظرات خبرگان امر استناد شده است.

به گفته مقدم، برای تدوین مدل تعیین صلاحیت و احراز معیارها و شاخصهای لازم در این فرایند، از مدلهای مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا (APQC) و سازمان تبادل داده های استانداردها برای بخشهای بالادستی صنعت نفت و گاز (ENERGISTICS) استفاده شده است.

مقدم با ابراز امیدواری نسبت به این که نظام اکتشاف و تولید در صنعت نفت کشور رسمیت پیدا کند، ادامه داد: شناسایی شرکتهای مستعد برای فعالیت در قالب E&P، شروع خوبی برای دستیابی به این هدف در آینده است.

وی با بیان این که فرایند شناسایی شرکتهای متقاضی ادامه می یابد و محدود به فراخوان فعلی نیست، خاطرنشان کرد: اگر پس از تهیه فهرست شرکتها از سوی وزارت نفت، باز هم شرکت دیگری مایل به فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید باشد، می تواند در فراخوانهای بعدی شرکت کند و این پروسه ادامه دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت