دولت یازدهم به دنبال اشتغال سالانه برای یک میلیون نفر است/ تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه
دولت یازدهم به دنبال اشتغال سالانه برای یک میلیون نفر است/ تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه

رییس جمهوری با اشاره به امکانات و توانمندی های گسترده استان آذربایجان غربی و همجواری آن با سه کشور منطقه، تصریح کرد: افتتاح و عملیات اجرایی ۳۶۹ طرح و پروژه در استان آذربایجان غربی، زمینه را برای آبادانی و تحولی بزرگ در این استان مهیا کرد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان سفر […]

رییس جمهوری با اشاره به امکانات و توانمندی های گسترده استان آذربایجان غربی و همجواری آن با سه کشور منطقه، تصریح کرد: افتتاح و عملیات اجرایی ۳۶۹ طرح و پروژه در استان آذربایجان غربی، زمینه را برای آبادانی و تحولی بزرگ در این استان مهیا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پایان سفر دو روزه خود به استان آذربایجان غربی، گفت: آذربایجان غربی به لحاظ ظرفیت های کشاورزی و همجواری با سه کشور همسایه، موقعیت استراتژیک و اهمیت بالایی دارد و در جلسه توسعه استان بحث این بود که چگونه این مرزها را فعال‌تر کنیم و راه‌های منتهی به این مرزها چگونه احیاء شود.

وی افزود: در این سفر ۴۹ طرح با اعتبار ۹۴۹ میلیارد تومان مد نظر قرار دادیم که همه این طرح‌ها در سال جاری و سال آینده اجرایی و عملیاتی می شود و البته طرح‌های دیگری هم مد نظر است که چون هنوز همه مقدمات لازم انجام نشده، اعلام نشدند. راه آهن برای استان اهمیت دارد و باید ارومیه به راه آهن سراسری متصل شود و علتی این که این موضوع را اعلام نکردم قطعی نشدن نحوه تامین اعتبارات آن بود.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به وحدت و هماهنگی خوب میان مسئولان، مقامات فرهنگی، حوزه علمیه و علما و روحانیون استان آذربایجان غربی، گفت: در این استان شیعه، سنی، کرد، آشوری و ارمنی همه در کنار هم به عنوان فرزندان ایران سربلند و زیر خیمه جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و ما شاهد یک وحدت و انسجام مثال‌زدنی در استان آذربایجان غربی هستیم.

روحانی به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و با ابراز خرسندی از نکات گزارشی که در همین ارتباط در شورای اداری استان آذربایجان غربی مطرح شد، اظهارداشت: با طرح ها و برنامه هایی که دولت یازدهم از ابتدای فعالیتش برای مساله احیاء دریاچه ارومیه در دستور کار قرار داد، امروز وضعیت این دریاچه تثبیت شده و تراز آب دریاچه امسال نسبت به سال ۹۲ بالاتر است.

رییس جمهوری تصریح کرد: همیشه علاقه مند بودیم در منطقه غرب کشور شاهد اجرای طرح های بزرگ و پیشرفته صنعتی باشیم که امروز با افتتاح مجتمع پتروشیمی مهاباد، گامی در این راستا برداشته شد و همه مناطق غرب کشور و کردنشین در مسیر این خط تولیدی هستند و امیدوارم هر چه سریع تر دولت موفق شود بخشهای پایین دستی این مجتمع را نیز راه اندازی کند.

روحانی خاطرنشان ساخت: در مجموع پروژه‌ها و طرح‌های زیادی برای این استان در دستور کار قرار گرفته است. این استان از استان‌هایی است که در آن در زمینه آب و کشاورزی، سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی در دولت یازدهم انجام گرفته و این روند ادامه می یابد.

رییس جمهوری، گفت: البته این موضوع ویژه این استان نیست. این برای همه مناطق غرب کشور است. ما در خوزستان نیز سرمایه‌گذاری عظیمی را در زمینه آب، محیط زیست و کشاورزی انجام داده ایم.

 روحانی افزود: بسیار مهم است بتوانیم اراضی کشاورزی کشور را با شیوه های مدرن آبیاری و تجهیز کنیم و این یکی از راه‌حل‌های اساسی برای مقابله با معضل کمبود آب در این منطقه و در کل کشور است. تصمیم دولت بر این است که ۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، تحت پوشش آبیاری مدرن قرار بگیرد.

رییس جمهوری با اشاره به یکی از گزارش های وزیر کشاورزی درباره راهکارهای افزایش اراضی تحت پوشش آبیاری نوین، افزود: در مجموع تجهیز ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شیوه های آبیاری مدرن مد نظر ما است که اجرای آن، تحول بسیار بزرگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.

رییس جمهوری در ادامه و در پاسخ به اولین سوال درباره صادرات محصولات کشاورزی و معدنی، اظهار داشت: اساس برنامه دولت بر مبنای تشویق صادرات بوده است. یکی از دستاوردهای بسیار مهم دولت یازدهم که برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته در کشور حاصل شد، این بود که صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت. امسال هم ان شاء الله این چنین خواهد شد، چنانکه در دو ماهه اول این چنین بوده است.

روحانی ادامه داد: مبنای ما بر این است که صادرات را به شکل های مختلف تشویق و حمایت کنیم. بحث بازاریابی و بسته بندی، مسایل گمرکی و حمایت‌ها و هم چنین بیمه‌هایی که باید برای برخی موارد صادرات اعمال شود، مدنظر است.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های دولت برای ایجاد رونق و کاهش فقر و بیکاری، تصریح کرد: بسیاری از مراکز و بنگاه‌های تولیدی ما ۱۰۰ درصد فعال نیستند و برخی هم تعطیل شده اند. امسال حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی و فعالسازی حدود ۷ هزار واحد در نظر گرفته شده است و در پایان سال آماری خوبی را به مردم ارایه خواهیم داد.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راهکار دولت برای بهره وری مناسب تر از تولیدات باغی و زراعی آذربایجان غربی چیست، خاطرنشان ساخت: برای صادرات محصولات کشاورزی، یکصد میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه اختصاص دادیم. امروز با توجه به رفع مشکلات مبادلات بانکی، وضعیت خوبی برای جهش در عرصه صادرات پیش روی تولیدکنندگان است.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های دولت برای احیا و بهره برداری از منابع دریاچه ارومیه، گفت: بهره برداری از منابع دریاچه ارومیه موضوع جلسه ای بین بخش صنعت و محیط زیست در تهران بود و گفته شد که مواد معدنی موجود در دریاچه خریداران خوبی دارد.

 روحانی اضافه کرد: به طور کلی این تصمیم را اتخاذ کردیم که باید از این منابع استفاده و بهره‌برداری شود، اما نکاتی که محیط زیست می گوید باید مراعات شود. دستور داده ام طرحی برای این منظور آماده و اجرا شود. باید استان از این منابع بهره مند شود. دریاچه نعمت الهی است و منابع موجود در آن هم نعمتی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوال بعدی درباره ظرفیت های گردشگری استان، اظهار داشت: دریاچه ارومیه باید احیاء شود که باعث جذب گردشگری سلامت خواهد داشت و ما باید گردشگرهای داخلی را جذب کنیم.

روحانی ادامه داد: در مساله گردشگری یک امر زیربنایی بسیار مهم، مساله امنیت است که این جا در بهترین وضعیت وجود دارد. مردم میهمان‌دوست استان، وحدت و هماهنگی مسالمت آمیز مردم آذربایجان غربی خودش جاذبه گردشگری است. راه آهن، توسعه فرودگاه و هتل وسیله هایی برای جذب گردشگر است. 

رییس جمهوری با ابراز خوشحالی از این که دیروز دو هتل در استان افتتاح شد، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم که ظرف ۵ الی ۶ سال آینده به اندازه کل هتل‌های موجود در ایران هتل ایجاد کنیم و هتل های موجود را نیز نوسازی کنیم. این استان جاذبه برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

روحانی خاطرنشان ساخت: اگر ما به دنبال اشتغال برای جوان‌ها هستیم باید به چند نکته بپردازیم. یکی فناوری‌های نوین است که این دولت به دنبال فناوری‌های نو است و امروز حدود ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان تحت حمایت دولت مشغول فعالیت هستند، همچنین برخی طرح‌های نوین در کشاورزی هست که تحصیل کرده های دانشگاه را جذب می‌کند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بدون یک حرکت بزرگ حل معضل بیکاری دشوار است، گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند. ۴ الی ۵ میلیون نفر هم از قبل بیکار داشتیم و ما باید سالانه بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم. در طول ۱۰ سال گذشته اشتغال خالص ما خیلی پایین و نزدیک صفر بوده است.

روحانی اظهارداشت: اشتغال خالص را باید به یک میلیون شغل در سال برسانیم. یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تقویت صنعت گردشگری است. امیدواریم در این استان و سایر مناطق کشور در این زمینه پیشرفت‌های لازم حاصل آید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

انتهای پیام