سیگار کشیدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود
سیگار کشیدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

یافته های محققان نشان می دهد افراد سیگاری بسیار دارای سیستم ایمنی ضعیف و در معرض ابتلا به بیماری های دهان قرار دارند. به گزارش یوپنا، به گفته محققان دانشگاه لوئیزویل آمریکا، سیگار کشیدن موجب افزایش احتمال تشکیل برخی باکتری های مشخص در دهان می شود که با سیستم ایمنی بدن مقابله کرده و بدین ترتیب […]

یافته های محققان نشان می دهد افراد سیگاری بسیار دارای سیستم ایمنی ضعیف و در معرض ابتلا به بیماری های دهان قرار دارند.

به گزارش یوپنا، به گفته محققان دانشگاه لوئیزویل آمریکا، سیگار کشیدن موجب افزایش احتمال تشکیل برخی باکتری های مشخص در دهان می شود که با سیستم ایمنی بدن مقابله کرده و بدین ترتیب فرد بسیار مستعد ابتلا به بیماری های دهانی خواهد بود.

باکتری ها می توانند بیوفیلم های را بر روی اکثر سطوح نظیر دندان ها، دریچه های قلب و مجاری تنفسی تشکیل دهند. بیوفیلم ها متشکل از چندین اجتماع میکروبی هستند که غالباً از ساختارهای پیچیده و فعل و انفعالی چندین گونه تشکیل شده است.

دیوید اسکات، یکی از محققان این مطالعه، در این باره می گوید: «هنگامیکه یک پاتوژن و عامل بیماری زا خودش را بر روی یک بیوفیلم تثبیت می کند، ریشه کن کردن آن می تواند دشوار باشد، چراکه بیوفیلم ها مانع فیزیکی در مقابل واکنش ایمنی میزبان هستند، در مقابل آنتی بیوتیک ها غیرقابل نفوذند و به عنوان مخزنی برای یک عفونت مداوم عمل می کنند.»

وی در ادامه تاکید می کند: «بیوفیلم ها اجازه انتقال ماده ژنتیکی را در بین اجتماع باکتری ها می دهند و این مسئله می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی و گسترش سایر فاکتورهای واگیردار شود که در گسترش عفونت نقش دارند.»

یکی از متداول ترین بیوفیلم ها، پلاک های دندانی هستند که می توانند منجر به ورم لثه ها و بیماری های شدیدتر دهانی شوند.

موادشیمیایی موجود در سیگار نه تنها موجب ابتلا به سرطان می شود بلکه موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و به رشد باکتری های دهان کمک می کنند.