برتری چند جانبه در عرصه سیاسی؛ مساله این است
برتری چند جانبه در عرصه سیاسی؛ مساله این است

یادداشت تحلیلی یوپنا از دلایل ترس «دلواپسان» از موفقیت دوباره دولت در انتخابات؛ برتری چند جانبه در عرصه سیاسی؛ مساله این است

گروه سیاسی یوپنا، ژیلا آهنگرزاده: طی روزهای اخیر موضوع «تک دوره ای کردن ریاست جمهوری حسن روحانی» در فضای مجازی به راه افتاده است که نویسنده در این گزارش تحلیلی به بررسی آن می پردازد. پس از روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» و تلاش برای حل موضوع هسته ای و موفقیت در برنامه جامع اقدام مشترک، گروهی از دلواپسان به تخریب دولت و هیات مذاکره کننده هسته ای پرداختند. آن ها برای نیل به هدف خود از هیچ کوششی فروگذار نبودند. طرح مسائلی چون « بی سواد» خواندن مردم از سوی رییس دولت تدبیر و امید، بی توجهی نسبت به منویات رهبری، بی عزت کردن ملت ایران نزد بیگانگان، نادیده گرفتن خون شهدا به ویژه شهدای هسته ای، تنها بخشی از تلاش دلواپسان برای کم اهمیت جلوه دادن توفیق دولت «تدبیر و امید» بود. آن ها با بیان الفاظی چون « دولت تمدید و امید» سعی کردند تا تلاش دولت برای حل موضوع هسته ای را رفتاری بی نتیجه نشان دهند، اما پس از ناکامی در موضوع «برجام» و ستودن آن از سوی ملت و برخی اعضا بهارستان، دلواپسان این بار به تلاش برای نشان دادن اختلاف میان رییس جمهوری و بزرگان نظام پرداختند. قرار دادن حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی مقابل چهره های سیاسی چون علی اکبر ناطق نوری و حتی آیت الله هاشمی به عنوان بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی که رییس جمهور نیز از اعضا آن است دلیل این مدعاست.

دلواپسان حتی از این نیز فراتر رفتند و درصدد نشان دادن شکاف عمیق فکری و عقیدتی بین رییس دولت «تدبیر و امید» با رهبری بودند. تا جایی که معظم له که در طول تاریخ انقلاب اسلامی و نظام به عنوان فردی «مومن، متعبد و انقلابی» شناخته شده اند در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، خطاب به برخی افراد برای سر دادن برخی شعارها تذکر داده و بر «انسجام دولت و ملت» تاکید کردند. ایشان همچنین در آن سخنرانی تاریخی خود با به کار بردن ۳ ویژگی؛ ایمان، بندگی و انقلابی گری حضرت امام(ره)، چراغی فراسوی مسوولان و ملت برای قرار گرفتن در راه امام راحل روشن کردند.

اما این پایان ماجرا نیست، گروه موسوم به دلواپسان که اکنون به نظر می رسد با رفتارهای غیر انقلابی خود، سعی در تخریب برخی بزرگان و خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند، با وجود تاکید مقام معظم رهبری برای پرهیز از «ذهن خوانی» در تلاش اند تا برخی نظرات خود را به رهبری منتسب کنند تا با بهره گیری از این شیوه ها به ایجاد تاکتیک انتخاباتی خود برای طرح «تک دوره ای کردن ریاست جمهوری حسن روحانی» بپردازند. هر چند که بخش عمده ای از این رفتارها به ترس دلواپسان از موفقیت رییس جمهور در دوره بعدی انتخابات مربوط می شود، اما به نظر می رسد با توجه به شخصیت تحلیگرایانه ملت فهیم ایران و تاکید رهبری بر «انقلابی» بودن ملت، رفتارهای این چنینی تنها موجب افزایش محبوبیت، مقبولیت و توان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شود و شرایط را برای برنده شدن وی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری فراهم کند. آن چنان که توصیه ایشان و آیت الله هاشمی برای شرکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، موجب موفقیت لیست «امید» و بازماندن برخی دلواپسان از رسیدن به کرسی های سبز بهارستان و رد صلاحیت آن ها توسط مردم شد.

چرا «دلواپسان» از موفقیت دوباره دولت «تدبیر و امید» می ترسند

به نظر می رسد موفقیت دولت کنونی در موضوع هسته ای، تعامل موثر با کشورهای اسلامی و قدرتمند جهان و موفقیت در حصول کرسی های بهارستان دلواپسان را از موفقیت دوباره دولت در رقابت انتخابات ترسانده است چرا که موفقیت دوباره، دولت را فربه تر می کند، بر میزان محبوبیت و مقبولیت آن خواهد افزود و زمینه را برای برنده شدن نامزدهای انتخاباتی موافق دولت در انتخابات مجلس یازدهم نیز فراهم خواهد کرد. در واقع آن چه دلواپسان از آن دلواپس هستند، موفقیت دولت در معرفی نامزدهای انتخابات مجلس آینده و کسب کرسی های خانه ملت، علاوه بر رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری پیش رو است.

انتهای پیام